AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
437

31 eller 318 E-36

sacke
Undrar om det är nån som provat bägge ?
Är det nån större skillnad på dom?

Vill ha en ''billig'' och bensin snål andra bil.

Mvh Per

sacke
316 ska det givetvis vara!!
:-)

Jag skulle rekomendera en 318, och inte med M40 motor ( dyra kamremsbyten och topp-renoveringar)
Den marginella eknomiska förlust man gör på förbrukningen är det värt, varje gång man kör om, varje gång man kör faktiskt.

Nyare E36 har även bättre ljudisolering och 318 har någon gnutta mer utrustning som standard.
sacke
Ok...
Vilka årsmodeller av 318 har den motorn med kamkedja?
Och vad är det för beteckning på denna?

Verkar svårt å hitta bilar med mindre mil....får väl åka till Tyskland. Där verkar det finnas desto fler.
Har kollat på bmw.de.

Per

sacke: 318i fr om 09/93 har kamkedja. Dessutom har den ngt förbättrad effekt, vridmoment samt bensinförbrukning.
En sådan skall du köpa, heter 318i, och se till att det är en 94 eller senare.
Skit i tysklandsresan, det dräller av dem här hemma De kostar mellan 35-40kkr. Stirra dig inte blind på milen, välj ett fullservat ex istället som rullat 15000 mil än en lågmilad utan servicehäfte.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Så dyr i drift är M40-motorn inte. Så sent som i går körde jag en 318 -89 med 36k mil på mätaren, inget var gjort åt toppen, skulle inte ha trott det om jag inte sett det själv. Remmen är enkel att byta själv vid 4000 mil, och skulle man bli tvungen att byta kam, lyftare osv är det varken dyrt eller svårt.
sacke
Ok...tack för tipsen.....Ska lusläsa alla annonser på jakt efter den optimala andrabilen!

Per

Enkelt att byta rem på en M40? Då skiljer sig våra definitioner åt av vad som är enkelt. Volvo 240/740/940 är enkel att byta kamrem på.
bjoerk, Exakt jag gör nästan allt själv, utam kamremsbyte..

"Så sent som i går körde jag en 318 -89 med 36k mil på mätaren, inget var gjort åt toppen"

Men du får hålla med om att det är en ovanlighet, Många M40 motorer måste renoveras innan 20,000mil. Skamligt för en motor som såldes på 90talet..

Jag tror inte heller att det lönar sig med import av en såpass billig bil.
Visa användare
472
w9816
D7 -??
bjoerck: det kan hända. =) Aldrig bytt på en Volvo...
Daniel: Håller med, det är rätt otroligt. Men bilen i fråga har varit i samma familjs ägo nästan sen ny och de var helt säkra på att inget gjorts åt toppen (den tickade inte ens nämnvärt!)
De M40-motorer som jag varit i kontakt med i övrigt har alla behövt nån form av topprenovering vi ca 20k mil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.