|
|
|
|---|---|
|
I min 735iA -1988? Passar lådan från en 745:a? Hittade nämlien nyrenoverad sådan.. | |
| Ingen som vet? | |
|
Du får nog speca lite mer, 745:or E23 finns med både 3-och 4-stegs lådor. 4-stegarna har styrning som påverkar motorns laddtryck vid växling, jag har svårt att tro att det skulle vara "bolt on". Vad jag vet så finns det gott om lådor på skroten från rätt modell. |
|
Scheckheft |
Hej Enligt följande artikel heter lådan ZF 4 HP 22 Länk Fyrväxlad automatlåda kom 1983 på E23. Mvh Scheckheft ___ Länk |
|
KOllat med killen som vill sälja lådan till mej... ska tydligen vara en "4HP22". Undring... sitter inte "laddtrycks-styrningen" i lådans data box. för dessa skiljer nämligen mellan bilarna. |
|
| 735iA 1988!! Det är väl E32-karossen!! Rätta mig om jag har fel. | |
| Ursäkta Ni menar 745:an, insåg mitt misstag! | |
|
Både ja och nej. Lådan som bilen kommer ifrån är en 745:a nästan nyrenoverad låda som gått 50mil (kanon skick med kvitton) Men bilen den skall monteras i är min 735iA-88 |
|
|
En annan grej att tänka på är att momentomvandlaren skiljer mellan modeller, är din ok så tar du lämpligen den om den inte är full med spån efter ett haveri. Du kan få fel stallspeed med fel converter, eller andra dryga problem. |
|
| Blir stall-varvet högre eller lägre med 745:ans turbin? | |
PETER.O |
Stall-varvet blir lägre.Om du vill ha högre stallvarv(ca 2500v/m i stallvarv) kan du använda en momentomvandlare från en Volvo 740 Turbo. Peter |
|
JAHA??????????? Volvo delar i min BMW??? Passar det??? |
|
|
ZF tycker inte att det är så roligt att göra olika lådor till alla bilar, så man anväder samma förutom att man byter "the bellhousing", alltså huset som man skruvar fast i motorn och som convertern sitter i. Givetvis finns det små modifieringar utöver, men i princip är det samma låda. |
|
| Men sitter det inte Asian Warner/Borg Warner i volvo? | |
|
Äldre bmw (de jag känner till) kan ha borg/warner eller zf monterat, antar att det är samma för volvo. |
|
PETER.O |
740 Turbo och dieseln använde ZF 4HP22. Peter |
|
PETER.O: Vi verkar ha ett liknande bilinnehav, en E32, en E23 och en raggarbil : ) (Har en Chevelle, men vågar inte skriva den under "äger följande BMW") |
|
PETER.O |
O.K, man kanske skulle frågat här på forumet om det är mer jänkebilsägare som även har BMW.Jag vet 5-6 personer i min bekantskapskrets som har både BMW och jänkebil, BMW är då en blandning av bruks/entusiastbil. Och det är just 7-serien som dom har. Peter |
|
Japp, skulle nästan höra dit jag oxå... Har iof ingen jänk nu men har haft ett antal Trans am/firebird... Sen om man ska ha en riktig bruks finns egentligen inget alternativ till 7-serien |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.