AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.767

varför bränsledoft?

vid uppstart av kall motor så luktar avgaserna istortsett ren bensin, bilen går på alla cylindrar!! om man gasar till lite så blir det ett litet grått moln som luktar bensin..när bilen blir varm så försvinner det helt o hållet, då verkar allt vara som det ska..?

vad kan det bero på..?

mvh Peter m5 3,8 92b
Pe
11
Peson
523Touring -98
Åhhh fullt normalt... massa gosiga,trimmade hästar.
Och en soppapump som bokstavligen trycker in soppa..

Men jag har för mig att min luktar om jag står på tomgång för
länge... även när den är varm?!?

Bayerntyskarna regerar!! ;-)
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
soppapump som trycker in soppa vi kallstart, jo visst, men det
skall inte lukta 'soppa' ändå. kolla bränseledningen !! speciellt
der den fasta ledningen övergå till den mjuka vänster fram,
antingen är det läckage där eller en spricka i någon slang -
bränsleläackage KAN vara farligt, du bör fixa det -
-
jag hade samma fel på min 95:a och felet lär vara rätt vanligt -
alla ledningar är hela!...doften kommer från avgaserna...tro mig, jag har stått o sniffat där.. hehe, ...trodde först det va en bränsle ledning me...men ack nej..!

/Peter
gu
394
gurr
M5 -95
alla bilar luktar o ryker vid kallstart. man kan väl kanske misstänka att förbränningen inte är på topp. mkt soppa trycks in men motorn är inte så effektiv när den är kall, så mkt rusar vidare ut i avgassystemet. du har ju en luftpump som går igång vid kallstart som hjälper till att elda vidare oförbrända avgaser ut i grenröret, vilket också ska skona miljön (varför den sitter på bilen). den kanske har lämnat in? remmen kanske gått av?

vidare kyls avgaserna ner i det ännu inte så varma avgassystemet. dvs, varm luft mot kallt ämne = vatten/vattenånga. det väldiga puffandet bakom bilen torde alltså vara vattenånga + halvtaskigt förbrända avgaser. (varför det inte är någe bra att slentrianmässigt köra kortare sträckor med bilen, t ex till pendeltåget. då avgassystemet inte hinner bli varmt blir vatten kvar och som följd rostar skiten ihop inifrån). när motor/avgassystem -> katalysator jobbat upp temp är förbränningen god = du får "renare" avgaser. katalysatorn t ex börjar arbeta först vid 700-800grader nånting. dessutom är väl bilen lite trevligare att köra nu när den är varm? ja, just det. den förbränner effektivt och det är bra skjuts i det varma avgassystemet, jämfört med när den var kall, då den mest hostade o harklade sig fram...

kan stämma..min m5a är rent av svårkörd när den e kall...temperaturer i diverse avgassystem o katlysatorer har jag koll på med tanke på att jag även kör vässad turbobil till vardags...men det är ingen sån bränsle doft där inte?

luft pumpen som går igång vid kallstart funkar även den...det hörs ett litet "brum/tjut" ljud vid kallstart! så det vi har kommit fram till är att bränsledoften som infinner sig vid kallstart ska tydligen finnas där på en M5a.!

mvh Peter
testar en vända till..!
gu
394
gurr
M5 -95
har du tillgång att kolla avgasvärdena eller göra ett kompprov? ..isf, gör det.

förmodligen är du bara nojig bilägare som upptäcker nya dörruppslag i lacken varannan dag och som har en förmåga att nagelfara vartenda litet missljud eller konstig doft.. precis som dom flesta utav oss här.. =)
så kan det ju också va...

/Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.