AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
918

Varför går hon bara på 5-cyl?

Hejsan gott folk!

Skulle gärna uppskatta lite hjälp för nu börjar jag bli lite less :( Bytte nyligen samtliga insugspackningar samt oljeretur röret då bilen drog tjuv luft samt läckte olja. Nu är allt tätt iallafall! Just d! Måste bara fråga när jag ändå har ämnet uppe. Är det någon som vet varför i hela fridens namn BMW har monterat oljereturen IGENOM insuget? Och dessutom med ett rör som går rakt ned i motorblocket, som i sin tur sitter fast med en komprimerad fjäder. Detta innebär ju att man "måste" vara 2 personer för att montera detta. Inte så konstigt att röret flyger åt skogen när man lossar insuget! :( Har aldrig sett på maken till sämre/skummare konstruktion. Alltså BMW måste ju ha byggt det på detta vis för en anledning. Eller? Kom de typ på att: -Å nej! Va fan, vi har glömt oljereturen. Å sen kommer en annan jeppe så tycker att: -Vi löser det genom att borra hål i insuget och leder därefter oljan vid sidan av blocket. Hoppas att någon har ett svar på varför BMW har gjort så här. Plus att det inte är lite trångt att komma åt muttrarna för att få loss insuget men det e ju en annan femma :)

Aja nu till saken: Hur kommer det sig nu att bilen bara går på 5-cylindrar? :-/ Har tagit loss alla tändstift, rengjort dem och smörjt upp alla kontakter. Har också smörjt upp alla kontakter till spridarna. Kan det kanske vara så att någon kontakt till spridarna är felkopplad? Någon som vet på rak arm hur de ska vara kopplade? 4 st är numrerade och vi har kopplat ettan ut mot kylfläkten och sedan 2,3,4,5,6 in mot kupén. Stämmer inte detta tro? Vore jätte tacksam för svar. Alla cylindrar fungerade ju perfekt innan vi tog loss insuget och hur skulle något ha kunnat paja? :-/

Tackar på förhand!

Mvh Tobias (Som är sjuk idag och hemma från Jobbet)
man skojar inte med insuget! hade isär min e30 motor i somras för att byta kamrem och ventiltätningar, konstruktionen är inte den bästa :) av dom 12 muttrarna som håller insuget så ser man ju 4-5 st :) resten får gå med fingerkänsla...sen är oljereturen rätt knepig att få på det själv, men jag lyckades, dock efter massa svordomar :)

har du kollat så att det är gnista på alla stiften? du skriver att du har rengjort, men kollade du gnistan? du kan ju även testa att mäta upp tändkablarna, men dom borde ju inte kunna gå sönder av att du lossar insuget...men man vet aldrig! om där är gnista på alla cylindrar så får du kolla om pumpen matar fram bränsle! när man slår till tändningen så skall man tydligen kunna höra pumpen surra lite i tanken, lättast om du har en kompis som kan placera sig vid tanken och lyssna....pumpen kan ha gått, ELLER reläet, som sitter i närheten av insuget (3 st relän under en svart plastkåpa på vänster fjädertorn...om pumpen inte surrar, så testa att bygla över reläsockeln (mellan plats 30 och 87) och då tvångskör du pumpen...funkar den inte då så är den troligen kass om inte störmkabeln till pumpen är av någonstans...

bara lite tankar!

BMW, Bayerische Motoren Werke
Tack för svar BMWfreaken. Men hur kan soppa pumpen ha gått om bilen går att köra? Alla andra cylindrar går ju. Ska kolla om det slår gnista från tändhattarna. Men ja fattar verkligen inte hur de skulle ha kunna pajjat eftersom vi inte ens har rört dem. Det kan inte va så att någon spridare e paj då så att det inte kommer ned någon soppa i den cylindern??? Finns det fler som har teorier?

Mvh Tobbe
Ingen?
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Packning kan ha spruckit och olja trängt upp o skadat någon av tändspolarna. Det var det fel som kostade mig tre nya spolar. Iofs M52 motor men ändå samma lösning. Behöver du hjälp? jag har tråkigt... :-)
Hmm... Kanske e värt att kolla upp ja :) tackar Kjelle!
sc
39
schumi1
325iA-87
På min förra bil -323-79-K-Jetronic hjälpte det att byta insprutningsmunstycket. Hade oxå bara 5 cyl igång innan dess.
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Det är nog inte några tändspolar som blivit förstörda av olja. M20 har väl bara en tändspole som sitter på höger fjäderbenstorn.

Kolla motståndet i spridarna, tror det ska ligga mellan 15-16 ohm om jag inte minns fel. Du märker ju om någon spridare är sönder om det skiljer mycket i motstånd.

Mvh,
Erik - BMW CS #05162
Min bil: Länk
Hejsan igen! =)

Nu är felet åtgärdat!!! Kollade alla tändkablar och fann att cylinder nummer 3 inte gick alls. Konstigt nog så kom det gnista från stiftet så vi började då felsöka spridarna. Hittade felet nästan på en gång! Det var kontakten för cylinder nummer 3 som inte satt helt inne :) *klantigt* Så nu går hon som en dröm! Hon har aldrig gått så bra som nu. Fixade också handbroms (vänsterbak) då denna hade rasat =) Nu ska bilen bara poleras på Fredag å sen blir det nog till att sälja henne *ler* Varför säljer man alltid bilen när den går som bäst? =) Känns skönt att det var så pass enkelt att åtgärda felet...

Ha det bra och tack för alla tips!

Mvh Tobias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.