|
|
|
|---|---|
|
Hej, Vill fråga några vad dom tror om M5:ans Koppling? att det e ganska dålig livsläng på den vid hård körning/felkopplande tyder ju på att den e dålig..hade en diskussion om det med andra ägare, men tänkte hör mig för innan man gör ett byte. En del påstog att det var kopplings svänghjulet som var boven. med för lite ohängd vikt och för lite varvtålighet,men tycker det låter lite ologiskt.Vad pallar originalsvänghjulet för varvtal? Vill byta till Sachs sportkoppling, men om nu ett svänghjulsbyte oxå e nödvändigt för att komplettera bägge svaga länkarna så vill man gärna veta det nu, när man ändå är till att byta koppling :-) Tacksam för förslag. M | |
| på en gatbil skall du inte behöva byta svänghjulet, nackdelarna är större än fördelarna (har personliga erfarenheter) - däremot fungerar sachs M5 "sport"-koppling utmärkt. (använder den) | |
| svarvade du ner svänghjulet då för att passa NYA sport sachskopplingen? | |
|
Du menar kanten (mot centrumhålet) som BMW så snällt har gjutit så bara LUK lamellen skall passa ? Det skulle jag gjort ... men jag bytte till lättviktsvänghjul i ett stycke aluminium istället..... Blir rätt mycket resonans vid låga varv med det... (låter fördjävligt inne och utanför bilen) - så nu måste jag gaasa hela tiden :-) |
|
| Jag menar att för att passa dit ny Sachskopplingen så måste man svarva ner från Original 5,7mm till 3,6mm för att få dit sportkopplingen..alla fall på M5 E39..vet inte om du har samma på 540.. | |
| Varför böt du till Aluminium? det e ju bara SKIT :-) håller det bra? | |
|
Det där svarvandet tvivlar jag starkt på kan stämma.... Såvitt jag vet är Sachs Sportkopplingen BOLT-ON M5 och 540 har inte samma svänghjul orginal - har dock inte koll på vad som skiljer då M5 kopplingen passar på 540 svänghjulet och M5 svänghjulet passar på 540 vevaxeln..... Den passade iallfall mitt svänghjul fast jag fick använda "LUK" lamellen som också kom från Sachs....konstigt men sant jag bytte till "solitt" svänghjul pga att mitt delade 540 svänghjul inte gillade 500+ HP nåt vidare ... möjligt M5'ans är bättre... när jag gjorde det bytte jag samtidigt tillbaka till Sachs lamellen också för den klarar ytterligare 100Nm samt 100 grader mer värme innan den går upp i "rök". resultatet blir en helt stum lösning (race) där inga fjädrande delar finns varken i svänghjul, eller lamell. = vibrationer och resonans.... Inte speciellt konfortabelt - men det driver på utan protester... |
|
| Har precis införskaffat mig en Sachs Race koppling till Min M3 3.2. Någon som vet om det krävs svarvning av svänghjulet för att få dit lammellen till 3.2 oxo? | |
|
540is.har uppgifter om att det behövs för att överhuvudtaget få dit den, fick en ritning på vad som ska svarvas ner för att få den att passa med den nya sachs sportkopplingen. Lite surt e det ju... |
|
|
skall försöka göra en illustration, skillnaden är det att sachs lamellen är helt platt i centrum men LUK lamellen är konkav och svänghjulet (på 540 ialfalll) har en förhöjd kant i innerkant vid centrumhålet som den platta lamellen tar emot innnan själva lamellytan får kontakt med svänghjulet, medan LUK's konstruktion gör att den förhöjda kanten går fritt i lamellcentrumet... nån som hajade? |
|
|
din illustration stämmer säkerligen..du har ju plockat ner din ett antal ggr antar jag ;) jag har bara sett en kopplingsritning från Sachs som visade måtten. Bara starta fräsen och riva i järnet :-P |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.