AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.270

Är det svårt att montera en släpvagnskontakt?

Jag har köpt ett begagnat drag med tillhörande elsats för anslutning till checkkontroll. Jag har läst någonstans på detta forum att det ska finnas en plats färdigförberett i bagageluckan för att koppla in en sådan kontakt. Jag ska väl kanske tillägga att kabelsatsen är ett BMW original med 13-poligt uttag (jag har adapter till 7-poligt).

Kabelsatsen har en större svart kontakt som jag förstår ska kopplas till "Anhängermodul" men även en liknande något mindre svart kontakt som jag inte vet var den ska sitta?

Det finns även en lös brun och en lös röd kabel som går ut från kabelsatsen som jag undrar var de ska sitta? Sedan så finns det även en lös liten tamp med en ihoplindad blåbrun och en grågul kabel som går ut från kabelsatsen, var ska denna tamp kopplas?

Som om inte det vore nog så finns det även en till lös tamp med följande ihoplindade kablar; blåröd, grålila och en blågrön. Vart ska denna tamp kopplas?

Det här är en hel vetenskap för mig som inte vet så mycket om elinstallationer, men jag skulle ändå vara tacksam för alla förslag på en installation av denna (för mig) krångliga kabelsats.
Tack på förhand!

Mvh Jögge
Här är förhoppningsvis en bild på kabelsatsen:

Länk

Mvh Jögge
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Vet inte om detta hjälper dig något

Länk Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Brun är alltid jord på BMW.
Röd bör vara +.
Blå grön blinkers ?
Blå brun blinkers ?
Här är ett schema till en -93.
Länk.
Är du osäker så ta hjälp av någon som kan detta, gör du fel kan du orsaka skador som kostar en del att reparera.

///MVH Hasso
Länk
Hoppsan det blev visst ingen bild...

gto80: Jo jag har kikat lite på dessa sidor och jag kan kanske få mig en liten vink om vad som är vad, men är det då bara att koppla till motsvarande inkommande kablar till baklysena? Jag har en känsla att det egentligen är ganska enkelt men men...

Hasso: Tack för schemat! Det börjar nog luta åt att jag anlitar en bilelektriker för detta simpla=(alldeles säkert)arbete... :-(
Han kanske inte tar mer än en femhundring (hjälp!) för att koppla in dessa kablar...., å andra sidan så kan det naturligtvis bli betydligt dyrare om jag försöker mig på det själv.... *skratt*

Det enklaste skulle naturligtvis vara om jag fick kika i en färdiginstallerad bil och se hur det är draget förstås, och göra därefter...

Tack för alla tips och länkar!

Mvh Jögge
Det är väl inte mycket till hjälp kanske, men här är i alla fall ett (suddigt) foto på kabelsatsen:

Länk

Är detta allt (samtliga detaljer) som behövs för att montera en släpvagnskontakt? Någon som känner igen sin egen koppling kanske?

Mvh Jögge
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.