|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
Soton |
Ska jag ha en sedan så måste jag upp på 325 minst. 320 är ingen större skillnad mot min 323. Och 325 med lite godis är ingen billig bil, får väl slanta upp en 140000 i mellan. |
| Jag förstår inte riktigt logiken i ditt resonemang. För att köpa en Compact räcker det med en slö 316ti men för att köpa en sedan räcker det inte med den fina 170-hästarssexan utan då krävs det "minst en 325". Varför räcker det inte med en 316i när det gäller sedanmodellen? | |
|
325ti är jävligt vass. 316ti är ingen dålig bil, som många verkar tro, säkerligen utan att ha provkört den. Soton, strunta blankt i vad som skrivs här och låt din egen känsla avgöra. Av svaren att döma bryr sig grabbarna på forumet mindre om finess och mer om råstyrka. ///Kjellen |
|
|
325ti är jävligt vass. 316ti är ingen dålig bil, som många verkar tro, säkerligen utan att ha provkört den. Soton, strunta blankt i vad som skrivs här och låt din egen känsla avgöra. Av svaren att döma bryr sig grabbarna på forumet mindre om finess och mer om råstyrka. ///Kjellen |
|
|
En BMW med sexa är oftast trevligare än en med fyra. Så är det bara. Har själv ägt BMW:ar med både fyror och sexor och generellt sett stoltserar de sexcylindriga vagnarna med mer "finess" för att citera Powerkjell. En sexcylindrig motor går mjukare, tystare, har ett bredare effektregister samt bättre segdragning. Dessutom låter de undrbart! Mvh Andreas fd E30-fyra fd E36-sexa fd E46-fyra nu E39-sexa |
|
|
Jag har en 325ti. Mycket trevlig bil, men jag håller med om att priset är lite mastigt. Om du tänkta lasta på en massa extra så ingår iochförsig en del i 325'an som inte finns på 316. Vissa tycker den är 'surrig' i landsväg, men det är bara motor, inget vind och hjul ljud. Och vem vill inte höra den motorn när man växlar ner? Visst är det väll I6'a som gäller? Mulle |
|
Soton |
Varför ska jag köpa en likadan bil som jag redan har fast med en annan beteckning. Compacten är en lite annorlunda bil med korta slag i växellådan... Gillade bilens uppförande helt enkelt där min kändes väldigt tung och slö... Förstår du resonemanget nu? |
Soton |
Har den verkligen det fortfarande, billigare lösningar? |
|
Fråga din säljare ///Kjellen |
|
|
Vad jag har förstått har nya Compacten inte billigare lösningar. Tvärtom har resten av sortimentet i och med årsmodell -02 "uppgraderats" till samma styrning och underrede som Compacten. En -02 sedan eller coupe har alltså samma 2.8-2.9 varv styrning som en Compact, inte 3.5 varv (det var förresten 3.25 varv förrut) som felaktigt nämndes i recensionen av 325ti här. Dessutom har åtminstone sedanen samma underrede, alltså sportigare än tidigare. Jag vet inte hur det är med coupens underrede, äger själv en -02 coupe och den är klart annorlunda än -00 coupen jag hade tidigare. Bilen känns lättare och mindre, skakar mer men kränger (kanske) också mer än -00an. Mer "hot hatch" än GT alltså. Det här får mig att tro att BMW numera använder samma underrede för alla bakhjulsdrivna 3-serie bilar. Tidigare hade ju coupen styvare fjädring än sedanen/kombin. Styrningen är klart skojigare på -02 än -00. Jag tycker mig också märka att ljudisoleringen är sämre i min -02 än i -00. Stolarna (sport) verkar också mindre och hårdare, och går inte att justera lika långt ner i bakkant som tidigare. Kan det vara så att BMW har sparat pengar genom att "nedgradera" dessa detaljer i coupen till compact-nivå ? |
|
Soton |
Idag bestämde jag mig. Det blev en 325ti till slut. Bestämde mig när jag slog av stereon bara för att lyssna på motorljudet. |
|
Personligen föredrar jag coupén av den simpla anledningen att den är snyggare. Om BMW är bra på att bygga bilar så är dom experter på just coupéer. Det där med att ta sig in i baksätet har jag inga som helst problem med(jag sitter aldrig där). Säkerhetsbältet tar man med vänster arm istället för höger. Synd bara om Asken som haft problem med tätningen. Jag fick in några droppar på M3:an när jag högtryckstvättade bilen, det kan jag leva med. Jag kör sportbilar inte för att det ska vara bekvämt utan för att jag VILL!!! Lamborghini Muriechelo(stavning??)nästa |
|
|
Grattis Soton, stallkompis! Kan kolla in min på www.sanaton.se/billjud.htm Mulle |
|
Soton |
Länken fungerar icke... Är vi dom enda här som är 325ti ägare? Vad har du för färg? Topasblå metallic tog jag. |
|
Oj då. Ska visst va stora bokstäver här och där. Prova Länk Min är svart (ej metallic!), beige läder, taklucka, elstolar med minne, mm. Tog inte navigationssystemet eftersom jag ville montera in lågnivå på bilstereon, och då är det business som gäller. Topas är snyggt! Om dom hade haft "individual" på compacten hade jag tagit 'atlantis'! Mulle |
|
| Jag tycker du ska sätta kromad koffertlist (1500 SEK) på bagageluckan. | |
|
Är du seriös? Vad är det? Mulle |
|
Soton |
Vilken skönhet. Jag gillar skarpt fälgarna sånna ska jag också ha... |
|
Visst är dom snygga! Tyckte det var onödigt med 18 tum. Ett par noteringar 1) Fråga gärna din återförsäljare varför den automatiska klima anläggningen kostar 5200 fabriksmonterad och 2500 + montering som tillbehör! 2) Mitt beiga läder är känsligt, fast det är tydligen normalt. Blir kanske bättre när det blankats till lite, men nu färgar blåjeans av sig mycket snabbt. Annars gör den kupen väldigt ljus och trevlig, och det är lätt att göra rent. Behövs bara göras ofta. 3) minnesinställningen gäller bara förarstolen 4) endast förarsidofönstret går att snabbstänga, fast det handlar visst om klämrisk. 5) Jag såg en reklamvideo där hatthyllan hade fack för småprylar inunder. Det levereras inte bilen med, utan kostar +4papp. 6) regnsensor är himla fint! Det samma gäller avbländbar backspegel. Tog det med en axelryckning då jag beställde bilen, men uppskattade det desto mer sedan. Vad kommer du att välja till? Mulle |
|
Soton |
Komfpaketet och pluspaketet. Förvaringspaket. Regnsensor har jag på 323:an så det tog jag också. Xenon funderar jag på har 2 veckor på mig att bestämma mig innan bilen produceras. Funderade på läder... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.