AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.076

Okända BMW/Alpina modeller?

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Sitter och surfar lite och hittar detta test med
530 Turbo och 630 Turbo (?!) mot Aston Martin Vantage,
Maserati Khamsin och Porsche Turbo 3.3.
Någon som kan upplysa mig om det är modellbeteckningen innan de hette B7?

M V H
Stephan

klipp>>Bilen var till en början kallad 530 Turbo, men Alpina ändrade snart namnet till B7 Turbo.
<<Klipp
Källa: Länk

/B

Mvh
/Bruno
Länk
gu
394
gurr
M5 -95
156 av 149?
"Min bil är av 1980 års modell, och bär nummer 156 av 149"...<----funderade på de me ...hmm..=)
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Snacka nu inte skit om min bil! :P

Jag vet inte hur det kommer sig att de tidigare Alpina-bilarna har sådana nummer som de har, men jag har sett/hört talas om bilar som har allt mellan numren 002 och någonting på 160+.

Från början trodde både jag och farsan att de började räkna från nummer 100, och då hade ju saken varit biff. Det visade sig ju emellertid att så inte var fallet.

Samtidigt har jag fått höra att vissa bilar utöver de 149 såldes direkt till Japan, och att det därför blivit "glapp" i numreringen av bilarna i Europa, eftersom jag har för mig att Alpina av praxis inte räknar med de bilarna i antalet (dock i numreringen) som direktexporteras till Japan.

En annan möjlighet jag har hört är att på den tiden många bilar "konverterades" till Alpina i efterhand. Detta kan också ha bidragit till de konstiga numnen, om de numrerats i kronologisk ordning och Alpina endast räknar med nybilar i sina 149 stycken.

Ärligt talat har jag ingen aning om hur Alpina tänkt vid numreringen. Om någon annan vet säkra besked är jag mycket tacksam om denne person ville ge besked, eftersom det alltid är lika jobbigt att behöva förklara sig på detta sätt.

Jag vet dock att min bil är en äkta Alpina, eftersom alla papper på det ursprungliga köpet och den ursprungliga registreringen finns, samt alla andra detaljer som identifierar en äkta Alpina.

Om någon vill se den, kan jag maila en bild på Alpinas numreringsplåt i min bil. Hade den upplagd på m5board.com innan, men de verkar ha tagit bort alla gallerier.

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
gu
394
gurr
M5 -95
alecci.. snackar inte skit. det såg bara helt fel ut :)

det var ju nå strul med bmw ag så messageboard etc får inte länkas från bmwm5.com.. ny adress är: Länk?

hittar inte din bil dock. ska den finnas under "B7, B8, B10 and B12 5.7 + some M`s "?
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Gurr:

Hmm... Detta verkar vara något nytt system, alltså att man postar trådar med bilder i istället för att lägga dem i sitt eget "Owner's Gallery" som man gjorde förr... Hur jag än letar hittar jag inga länkar till några ägargallerier. Men Gustav finns ju på detta forum också, kanske han ser denna tråden och kan sprida ljus över vad som hänt.

Om ägargallerierna tagits bort finns bilderna på min bil inte kvar. Skall se om jag kan snickra ihop en jättesnabb hemsida eller dylikt senare ikväll.

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Th
302
The Sentinel
E91 320i Touring -07
Helt riktigt , De första B7 turbo hette från början
530 Turbo & 630 Turbo , alltså baserade på 3 liters motorn.
Efter premiär visningen och några tester av bilen 1978(?) döptes den om till det nya namnet B7 Turbo.

///M vh. Niklas

BMWCS #3633
BMWCS Sektion Nord
go
145
gorjo
330e -21
En länk till testet skulle vara kul..
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Gorjo:
Sorry, glömde posta länken när jag startade tråden :)
Länk

M V H
Stephan

Tr
87
Trotto
B10 Biturbo - 90 #92
Nok et tilfelle:

Her Länk står det at det ble produsert 257 B3 2,7 med cat. Forfatter skricer C2, men det riktige skal være B3.

Her Länk er nr. 268... (1 av 11 B3 2,7 Touring Allrad)
Th
302
The Sentinel
E91 320i Touring -07
Det roligaste är just siffrorna på dessa bilar.
Observera att sedanen är snabbare är coupe'n
i alla lägen (coupen väger ca 100kg mer).

Och att alla dessa tider är från 1978 ...
tål att tänkas på.

///M vh. Niklas

BMWCS #3633
BMWCS Sektion Nord
Du hittar galleriet här:

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.