AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.632

skruvad BMW 330CI 2002

Sida 5 av 5
th
35
thanxaq
330CI -02
Acey,

(Jag har efter denna händelse läst på lagarna ordentligt...)

Enligt lagen ska man kräva den förra ägaren och den i sin tur ska kräva från säljaren som han köpte av. Och så ska det fortsätta tills den skyldiga betalar, men man har rätt att få ersättningen innan kedjan har nått den skyldige.

Jag kan endast kräva från säljaren som jag köpte bilen av eftersom jag har endast tecknat avtal med honom och ingen annan och det som står i avtalet är felaktig, dvs det är ett avtalsbrott.

Att han "inte visste" eller "inte gjorde" är ingen undanflykt, precis som vid köp av ett hus.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
thanxaq: Förmodligen så funkar det så i teorin frågan är hur det funkar rent praktiskt? När man köper hus har man en besiktningsman, vilken undersökningsplikt har du som köpare vid köpare av bil? Sen är problemet hur långt har bilen blivit skruvad? Ska det upp till rätten så kan man hävda att bilen endast är skruvad 500 mil och därför endast då få 500 x 3 i ersättning.

Skulle vara intressant att se något mål där en privatperson stämmer en annan för skruvning av bil och vad domen skulle bli.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Normalfallet vid köp mellan privatpersoner där man i efterhand upptäckt att mätarställningen felar så hävs köpet, med avdrag för körda mil mellan upptäckt och köptillfälle. Att tidigare säljare inte visste spelar ingen roll, varan han har sålt är ej den du betalt för. Sedan får han i sin tur lösa det med tidigare ägare.
I det här fallet låter det helt osannolikt att BMW-handlaren i tyskland inte tar sitt ansvar utan försöker snacka bort det med att ngn innan skulle skruvat den. Det har ju varit deras bil hela tiden, visserligen uthyrd men ändå. Sedan har de sålt den för export och inte kollat upp den mätarställning som de angivit i kontraktet, de har ju all möjlighet att kolla garantireparationer...
Jag skulle skicka iväg ett mail till BMW´s huvudkontor och där försökt få tag i ngn ansvarig. (om jag hade varit köparen i tyskland).
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Hubbe325: Finns det några fall där köpet verklgen hävts? Det enda jag har hört är att man fått en kompesation (likt det thanxaq blivit erbjuden). Jag tror inte att felaktig mätarställning är grund nog för att få köpet hävt.
Det beror väl helt på hur köpekontraktet är skrivet? Om bilen "säljes i förevisat och av köparen godkänt skick" så kan inte köparen komma tillbaks även om miltalet skulle vara fel. Köparen har redan godkänt varan såsom den är och då är det köparens undersökningsplikt som gäller.

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Om det skrivs in körsträcka på kvittot så har man inte fått rätt vara levererad om det inte stämmer.
Visst finns det fall där säljaren fått ta tillbaka bilen, min syster är ett exempel, mot en surig handlare i Sundbyberg.
Köparens undersökningsplikt gäller ej om säljaren intygar på kvittot/kontraktet att si och så är helt, gått si och så långt m.m. Där har du gjort din undersökning samt fått ner det på ett kontrakt. Befintligt skick existerar inte längre, döljer säljaren fel eller uppger fel uppgifter så är det mer än tillräcklig grund att häva ett köp.
erito: om säljaren säger att bilen gått en viss körsträcka så är det den varan som köparen godkänner.
bmw320cab
Detta att man kan "kräva" förra ägaren gäller väll bara om man köper av företag pga att som privatperson har du ej dom skyldigheterna dvs köper man bilen så har man köpt den.

eller har jag fel.?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Skriver man på kvittot att bilen har gått 1700 mil så är han bunden vid det. OBS!! Står det "mätarställning xxxxx" på kvittot så är det värdelöst eftersom mätaren står på det...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tror att man som privatperson är med skyddad. Annars finns det många ovetande svenssons som ligger väldigt risigt till den dagen det är dags att sälja bilen. Jag har aldrig läst eller varit med om att köpet hävts pga en bil blivit skruvad, men det är säkert inte omöjligt. Säljaren intygar bara det han vet.

Hubbe325: Hur mycket var din systers bil skruvad? Om man kan få reda på i efterhand att bilen blivit skruvad bör man även kunna få reda på detta innan man köper bilen. Verkar lite konstigt att något som går att kolla upp inte ligger på köparen att kolla upp (när det gäller handel mellan privatpersoner).

Om reglerna är på detta viset så får man kanske skriva att man som säljaren endast kan garantera mätarställningen som den står på displayen helt enkelt.

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Bilen lämnades in på service och ngn reparation straxt efter köpet, då påtalade verkstan att den hade lägre mätarställning nu än vad den hade för 1,5 år sedan då ngt byttes på garanti..
Kommer ej ihåg hur mycket men det handlade om 5-7 tusen ngn stans. Handlaren vägrade först byta, sen när vi skickade in brev från en advokatfirma där han hotades med stämningar /polisanmälan näringsförbud m.m om han inte tog tillbaka bilen. Han vägrade först och ville sedan göra hutlösa avdrag på körda mil. Slutade med att han betalade tillbaka varenda krona... (efter telefonsamtal från advokaten).
Det hela tog dock ett par månader.
bmw320cab
Hubbe325 men det var en handlare som ni köpt bilen av, då måste dom fixa det men hur är det om du hade köpt den av en privat person.?

Någon som vet?
Det är stor skillnad med köp mellan privatpersoner och köp mellan privatperson och företag, i första fallet gäller köplagen och i andra fallet konsumentköplagen, den sistnämna lagen ställer mycket högre krav på säljaren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.