AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.634

skruvad BMW 330CI 2002

Sida 4 av 5
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
hur löste det sig förresten? fick du ersättning av killen du köpte bilen av?

men att det skruvas mindre med svenska bilar än tyska är en helt felaktig skröna. enda skillnaden är att du kan prata svenska när du ringer och kollar bilen om du köper en svensksåld, och engelska/tyska om den är importerad från tyskland.
jag rekommenderar alla som ska köpa en BMW, såväl svensk-som tysksåld, att ringa till serviceverkstäderna, kolla garantireparationer (ALLA bilar har genomgått sådana, åtminstone hag jag hittills aldrig fått svaret att inga åtgärder är gjorda). sedan ska alltid ljusmodulen kollas om det finns en sådan. om man gör allt detta, samt väger in skicket, är man i princip säker på att bilen är ärlig. och så mycket jobb är det inte, rör sig maximalt om ett par timmars arbete.

mvh Johan
th
35
thanxaq
330CI -02
Nej, jag hade erbjudits 3-4000kr som kompensation för att bilen är skruvad _minst_ 2000mil, men det låter ju vääääldigt lite med tanke på att någon gång kommer jag att stå där och vill sälja bilen, men ingen vågar att köpa den eftersom man vet inte hur mycket den är skruvad...

Vad tycker ni en rimlig kompensation hade varit?
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Svårt att säga, kanske 3 kr milen. De blir ju inga jättepengar men det är väl ungefär vad marknaden värderar dem till på en relativt ny bil.

De stora vinsterna gör ju skruvarna när de backar relativt nya långmilare med 20-30 000 mil vilket uppenbarligen händer. Räkna 2-3 kr/mil på priset så blir det snabbt pengar.
th
35
thanxaq
330CI -02
Problemet är att man inte kan räkna med på 3 kr, eftersom man vet inte exakt hur mycket bilen är skruvad.
Dessutom om jag skulle behöva sälja den (låt oss säga till BMW i Sverige) nu så tror jag knappast att jag skulle få 3kr/mil mindre för bilen jämfört med om den inte skulle vara skruvad, eller hur?

Priset att inte veta hur mycket den är skruvad är mycket mer värd och det är den kostnaden som inte är inräknad i 3kr/mil.
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
thanxaq: asså hajar inte riktigt, när Novayion kollade upp mätaren, kollade dom då ljusmodulen?
th
35
thanxaq
330CI -02
Japp, men eftersom den är troligen bytt i Tyskland så visar den exakt samma som mätarinstrumentet eller övriga minnen.
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Fan då, vad händer nu då?
th
35
thanxaq
330CI -02
Det enda man kan göra är att få kompensation från den som sålde bilen, precis som när man köper ett hus, så är säljaren skyldig om det uppstår ett dolt och viktigt fel efter köpet.

Skulle köparen vägra betala (vilket händer i mitt fall också) så blir det stämning.

TIPS: Köp inte bilar från Tyskland, det kommer jag aldrig göra i mitt liv. Bilarna i Tyskland är i större grad skruvade än i Sverige, i och med att det är legalt att skruva bilarna om man meddelar detta till nästa ägaren (yeah right, vem skulle meddela det?!)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Thanxaq: Jag tror du är ute på hal is där med att tyska bilar är mer skruvade än svenska. Jag tror sverige har en större % skruvade bilar (tack vare många dumsnåla svenskar) och att skruvningen av bilarna oftast sker i Sverige. I Tyskland är det straffbart att skruva en bil på ett helt annat sätt.

Att köpa en bil utav en auktoriserad bmw-handlare och göra en vanlig kontroll (garantirep, mätarkoll) så är det förmodligen mindre risk att råka ut för något än när du köper en bil av en svensk ÅF. Du har haft otur, helt klart.

Vimpelhandlare och skumma svenska importörer står för skruvandet, inte de stora BMW handlarna.
th
35
thanxaq
330CI -02
Anledningen till att jag tror att fler bilar är skruvade i Tyskland är att det är illegalt överhuvudtaget att skruva bilar i Sverige, medan i Tyskland så får man skruva bilar, men man ska meddela nästa ägare. Men som sagt, jag har ännu inte sett någon statistik på detta.

Jag hade också trott att det är en i Sverige som har skruvat min bil om jag inte hade sett inköpsfakturan (dock är det endast en kopia och inte originalet...)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tyvärr är det lagligt att skruva mätarställningen i Sverige.
Däremot är det bedrägeri om man säljer bilen med skruvad mätare utan att klargöra det vid köpet...(vilket många skumma typer "glömmer")

Skulle tro att andelen skruvade bilar är högre bland importbilar, främst på grund av att skummisarna vet att det är mycket krångligare att göra en riktig bakgrundskoll av bilen om man inte har lite "specialkunskap".
Dvs. vanliga Svensson litar godtroget på säljaren och ett eventuellt besiktningsprotokoll från bilprovningen.

När det gäller svensksålda bilar är det mycket enklare att kolla upp bilens historik, då det ofta kan räcka att begära att få se på äldre besiktningsprotokoll...
Dessutom pratar bilprovningen och verkstäder där bilen har servats enligt serviceboken, svenska!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Precis som Johan B säger så är det inte olagligt att skruva mätare varken i sverige eller tyskland, om man berättar det vid försäljningen. Däremot är straffen hårdare i Tyskland.

Det stämmer också att alltför många importörer fifflar med mätarna, just för att det är svårare att kolla på tyskimport. Som jag skrev ovan så är det dock inte speciellt svårt när man vet hur man ska göra, vilket jag också försöker belysa i importguidens kapitel 17. De kanske 1-2 timmarna SKA man lägga ner på att kolla bilens historik, oavsett om den är svensksåld eller importerad.

thanxaq, beklagar det som inträffat för dig, men om du verkligen kollar upp bilen ordentligt nästa gång är risken minimal att bli lurad. om du hade beställt fram garantireparationerna innan bilköpet så hade detta inte inträffat! om du köper svensksålt utan att kolla upp bilen nästa gång är risken lika stor att bli lurad....

självklart ska säljaren vara ärlig, i en ideal värld, men nu är läget som det är och då måste köparna anpassa sig. min "käpphäst" är fortfarande att för många kollar på priset, och köper den billigaste bilen på marknaden av ofta ljusskygga personer. sedan förvånas man över att man blivit lurad, och/eller sågar importbilar eller kanske bilmärket för all framtid. säger inte att du köpt det billigaste, utan menar detta mer generellt.

mvh Johan
th
35
thanxaq
330CI -02
Innan jag skrev på papprena så bad jag säljaren göra en mätarställningskontroll hos BMW (Novation i Uppsala), samt göra en fullständigt M-test. Jag tycker att det är väldigt dåligt av Novation att inte kolla i bilens historik efter garantireparationen och mätarställningen och meddela detta till mig. Var det inte detta jag har betalt för?
När jag däremot lämnar in bilen för good-will reparation (denna gången i Malmö/Fosie) så kan BMW kontrollera mätarställningen och meddela att de inte godkänner good-will för att bilen är skruvad... Helt otroligt!
Novation har ju gjort den tjänst som beställdes, dvs mätarverifiering via LKM.
Att kontakta tyskland för utdrag om garanti reparationer är en annan tjänst, som om jag förstår de rätt inte gjordes.

Att Förenade Bil nekar dig garanti rep är inte så konstigt då deras goodwill beslut grundar sig i att en mätarställning inte överskridits, eller ett årtal har paserat. Och ingen vet ju riktigt hur långt din bil rullat som jag försått det.

Du har haft en väldans otur, värvat med att du inte visste att man skulle verifera garanti rep med tyskland.

Sök först, fråga sen, Bitte!
Länk
Mo
176
Moe
Cykel
wedtan: Nej han beställde inte en "mätarverifiering via LKM" utan han ville ha en "mätarställningskontroll". I en sådan tycker jag att alla nödvändiga kontroller bör ingå. Poängen är att thanxaq ville ha mätarställningen verifirad, Novation har bara gjort halva jobbet. Eftersom det bara gjorde halva jobbet så borde de åtminstone upplyst honom om att det finns fortfarande möjlighet att bilen är skruvad och det kanske är bäst att du beställer tjänsten "kolla upp eventuella garantireparationer", mycket slarvigt i så fall av Novation. Deras slarvighet i detta fall har gjort att en privatperson förlorat en massa pengar.

thanxaq
Moe: Vilket företag gör tjänster utöver de du beställer?
Om man ber en bmw firma att göra en verifiering av mätarställningen så kopplar de upp bilen mot DIS och läser av LKM.
Att kontakta tyskland och forska i bilens historia är ju något man normalt sett gör själv.

Jag håller med om att de var klantigt av Novation att inte informera om att möjligheten finns dock.

Sök först, fråga sen, Bitte!
Länk
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Så jag kan inte traska in på BMW solna med reg nr och be dom kolla upp med BMW centrala data bas?
ja

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
324
Sebbiis
spanar efter m3

Så ni menar ifall man köper en bil ovetande att den vart skruvad och märker det sen först efter nån månad(er) efter test och säljaren ej visste om detta.. Kan jag då "stämma" denna? Trots att han inte visste det...

Hur stor chans är det att man vinner i rätten då? Om man inte har ett enda bevis på att föredetta ägare skruvat den...?

Bmw om du älskar att höras..
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tror du svarat på din egna fråga. "Om man inte har ett enda bevis på att fd ägare skruvat den". Dvs chansen att vinna i rätten är liten.

Har ägaren köpt bilen ny och du köper den direkt av honom så är det förmodligen bevis nog att bilen är skruvad (vem skulle annars skruvat bilen om inte ägaren som du köpte bilen av direkt). Dock vet jag inte hur domen i en domstol skulle se ut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.