AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.633

skruvad BMW 330CI 2002

Sida 3 av 5
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej igen,
när det var mil och inte kilometer så är jag övertygad om att Seekamp blivit lurade i sin tur. En auktoriserad BMW-firma har helt enkelt inget att vinna på att skruva bilen, eller rättare sagt har de tusenfalt mer att förlora. 2-3000 Euro i vinst mot att förlora BMW-agenturen som kanske omsätter 100 miljoner Euro....
De är med andra ord lika lurade som du är, men eftersom de sålt bilen med 970 mil på mätaren så ska de naturligtvis kompensera dig! Jag tror inte det kommer att innebära några större problem att få kompensation, men i värsta fall kan det behövas lite påtryckningar.
Jag har för mig att jag läst någonstans att du ska kunna vända dig till din svenska konsumentombudsman (eller kan det ha varit ARN?) för att få hjälp att driva liknande ärenden inom EU. Kanske värt att kolla upp? Någon annan som har erfarenhet?
Annars så skulle jag fundera på Askens linje, är det här egentligen ditt problem? Det beror väl på hur snäll man vill vara.

Mvh Johan
Es
67
Essen
M3 E92 -08
X1 E83 -14
hmm...

Jag är förste och ende ägare av en svensksåld 330i och även jag har haft ljusmodulsfel. Typ 3ggr/år.
Så om det är som Ni säger skulle isåfall Bilcentralen i det här fallet ha ställt tillbaka mätaren? Kan det inte röra sig om ett generalfel?
Vet någon hur länge/långt good-will garantin sträcker sig?
De är inget som säger att ljusmodulen inte kan fela på icke skruvade mätare. Men i Många fall har märkligt uppträdande av ljusmodulen just visat sig vara pga mätarmanipulering.

Goodwill rent genrellt finns det inga spikade regler kring, Men generellt brukar de vara 3 år eller 8000 mil.

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
Kristoffer: Jo de frikostiga nybilsgarantierna i nordamerika kände jag till. Lite trist av tyskarna att inte bjuda på det, bilara är ju inte direkt billigare där :) De hade framförallt tjänat på det då bilmärket som sig får ett bättre rykte och de slarvas inte med oljeservice:Ar och inspektioner. (inte de första 3 åren iaf)

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
th
35
thanxaq
330CI -02
Under tiden som vi väntar på Amandus svar har jag pratat med några tekniker och vänner. Jag har fått tips om att det går att kontrollera "datorn i bilen" utan själva instrumentet genom att göra följande:

Tryck in nollställningsknappen på instrumentbrädan i 4-5 sekunder:

test 1._
test 1.0
_xxxxx __10 (Jag skrev X, eftersom detta är mitt chassinummer)
004961 __11
691131 4_12
065312 __13
__4001 __14
12_230 0_15
_______ __16
06__75 __17

om man klickar en gång till vid test 1._ så kommer man till test 2._
Klickar man en gång till så görs en test av mätarställningen.

Vad betyder ovanstående siffror?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är mest en massa programkoder och mjukvaruversioner mm ingenting som direkt har med mätarställning att göra.
Jag har sett någon förklaring till dessa siffror någonstans, men kommer inte ihåg var.

///MVH Hasso
Länk
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Ang. att skruva fram mätare så är det något som en BMW åf INTE får göra. Min far har precis bytt ut codekontakten samt bakstycket på mätarna då de bara la av under körning samt att mätarna började visa miles! istället för km (detta på en 520i -93).
Han ville då att åf som gjorde jobbet skulle ställa fram mätarställningen till de 20 500 mil som det skall vara men fick då till svar att de inte får göra det för generalagenten. Det blev en notering i serviceboken istället där den korrekta mätarställningen skrevs in.

/Rickard
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Har det löst sig med bilen?
th
35
thanxaq
330CI -02
Efter att jag fick veta att bilen var skruvad, kontaktade jag säljaren, som tog in bilen till Sverige. Han kontaktade Amandus Seekamp i Tyskland, men de skyllde på BMW Financial som sålde bilen till dem, som skyllde på han som hyrde bilen från BMW Financial... Så det hela är ganska rörigt därför kontaktade jag även en advokat.

Jag har även kontaktat en som utför mätarställningsjustering i Sverige och han meddelar att det finns ingenstans man kan kontrollera hur långt bilen har gått om de har ändrat i ljusmodulen också.

Jag har dock kontaktat BMW-s ÅF som säger att på de nya bilarna (har de hört) att det finns ett minne i "glimtändaren" till xenon-ljuset. Stämmer detta? I så fall hur kontrollerar man detta?

I alla fall jag ska endast kräva kompensation och skadestånd från säljaren i Sverige eftersom jag har köpt bilen från honom. Sen får han göra samma sak.

MVH
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Hoppas att det lösersig.Är du nöjd med bilen annars?Funderar lite på att skaffa mig en 330 sedan men jag vet inte om det är värt mellan skilnaden.Det blir ju liksom en likadan bil man får fast lite vassare.
th
35
thanxaq
330CI -02
Tja, det är ju en fråga till din plånbok ;)
En 330CI drar sa 1.0 l/mil på motorvägen vid 130-150km/h och i stan ca 1.10-1.30 beroende på hur mycket du trycker på pedalen.
Själv ligger jag kring 1.18 liter/mil blandad körning, som går inte riktigt att jämföra med en 320 som har förbrukningen kring 0.8-0.9 vid blandad körning.

I övrigt tycker jag att motorljudet är det häftigaste som är kraftigt morrande hos 330 och lite mer elektriskt och tystare ljud hos 320.
Dock kan motorljudet vara irriterande högt om du kör mycket motorväg och längre sträckor...
bmw320cab
Ang mätarjustering så gör man följande dvs om man vet vad man gör.

1 tar bort EWS sedan tar man bort Ljusmodulen samt sist själva kombiinstrumentet.

Sedan Raderar man EWS samt nycklarna dvs dom går till "noll"

Sedan tar man ljusmodulen ställer den på önskad mil dvs ex 1500mil och inte som BMW säger att man bara kan nolla den vilket inte stämmer.

Sedan tar man kombiinstrumentet och ändrar där till ex 1500mil.

Sedan stoppar man tillbax EWS,Lightmodul,kombiinstrument och BMW kan ALDRIG kolla den riktiga mätarställningen.

Och detta kostar inga 300kr utan snarare 3-4000kr
th
35
thanxaq
330CI -02
Nä, det stämmer, men hur gör man med alla EPROM som finns i ljusmodulen? Dessa går inte att justera bakåt utan endast bakåt, eller? EPROM är väl Elektronic Programmable Read-Only Memory?

Jag misstänker att denna kan man inte skruva tillbaka utan man måste byta ut den för att få den nollställd från fabriken och därefter programmera den _framåt_ för att ställa in mätarställningen.

MVh

th
35
thanxaq
330CI -02
Rättelse till min inlägg innan:

"Dessa går inte att justera bakåt utan endast framåt, eller?
bmw320cab
thanxaq : Nä, det stämmer, men hur gör man med alla EPROM som finns i ljusmodulen? Dessa går inte att justera bakåt utan endast bakåt, eller? EPROM är väl Elektronic Programmable Read-Only Memory?

Du kan justera prommarna hur du vill det är inga problem alls.
th
35
thanxaq
330CI -02
Det är ganska trist att BMW inte kan göra så pass säkra bilar att det inte ska gå att justera mätarställningen.....

Hur är det med glimtändaren på de bilar som har xenon-ljus? Jag har hört att det finns ett minne där också fast ingen har lyckats att läsa från den förutom BMW-fabriken? eller får den informationen också från ljusmodulen?
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
thanxaq: Beklagar verkligen fallet, men som slutsats. Om man vill köpa en importerad bil, med vem skall man kolla upp om den har gjort några garanti reperationer?
bmw320cab
bmw_patricia: Beklagar verkligen fallet, men som slutsats. Om man vill köpa en importerad bil, med vem skall man kolla upp om den har gjort några garanti reperationer?

Det kollar du upp med BMW dom slår chassinr i datorn..

Vet att han som justerar bilar i Göteborg han utför även kontroll av bil när man skall köpa en pga att han vet exact vad som görs med dom olika årsmodellerna.
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Vad tar dom för en sådan tjänst? Vad jag har förstått så kollar du dom med BMW centrala databas, och exakt vilka registrerar där om bilen har gjort service?
th
35
thanxaq
330CI -02
Det är väldigt svårt att kontrollera bilen, eftersom (i mitt fall) om killen i Tyskland inte hade lämnat in bilen för garantireparation så hade jag aldrig vetat att den är skruvad.
Med andra ord du kan _ALDRIG_ veta 100% om bilen är skruvad och speciellt om den är Tyskimporterad.

Jag skulle rekommendera att köpa svenskt även om den är något dyrare, men du tjänar på längden. Det är dessutom viktigt att se att ägaren har lämnat in bilen med jämna mellanrum till service, samt reparationer och vid minsta lilla misstankar om skruvning kontrollera detta. BMW är så pass bra gjorda att det syns inte i bilens skick hur mycket bilen egentligen har rullat.
Om du planerar att köpa en ny bil, så se till att bilen inte har fler än en ägare.

En bil som har rullat 8000mil kan se lika fräsch ut som en bil som har rullat 2000mil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.