AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.631

skruvad BMW 330CI 2002

Sida 2 av 5
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
wendtan. Mätarskruvarutrustning för ändamålet ligger fr.150tkr och uppåt så det måste vara en stormarknad för att lägga de pengarna på utrustning och få det att gå runt.
Och det är ju så att det varit lågkonjuktur för datatekniker och programerare under rätt lång tid, så "boven" är nog som vanligt steget före tekniken.

///MVH Hasso
Länk
Hasso: Tekniken att ställa tillbaka mätarställningen i kombi inst. är fånigt enkel och ganska billig som jag förstått det. Men att Koda en ny ljusmodul tillsammans med en skruvad bil i kombi instrumentet (som i detta fallet) är inte gjort i en handvändning som jag förstått det.
Jag har läst om personer som påståss sig kunan koda om befintliga ljusmoduler men efter att ha fått titta i en trasig ljusmodul så skulle jag vilja se de påståendet som båg. De sitter kretsar o eprom som inte går att bränna om. De skulle vara ett hästjobb i sitta o löda loss och byta ut dessa kretsar, samt att man behöver rätt eprom samt flash mjukvara för att kunna klara ut det. De är iaf inget man gör för 150 kr.
Det som gjort i Nya Sjuan ska vara något i hästväg för att försvåra mätarmanipulering, har någon hört talas om att något fall med backning på E65?

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Wendtan. 150tkr=150.000kr och uppåt:))

///MVH Hasso
Länk
Tror inte någon frivilligt vill köra runt med 7- seriens bakdel först, kanske är det därför vi inte hört talas om det ännu ;)

Tråkigt det som har hänt, men idag förvånar mig inte särskilt mycket när det gäller fula fiskar i bilbranschen. Undrar om inte nästa steg blir att bilarna inte har mätarställning överhuvudtaget, utan att all information går via satellit eller liknande till en central bas.. TIlls dess antar jag att vi får fortsätta kapplöpningen mot ambitiösa f.d programmerare som tjänar sig en hacka på sådana här tråkiga historier.

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Hasso: Ögonen verkar ha tagit lite helg :)
Men man kan ju ifrågasätta sig hur många bilar de behöver ställa tillbaka för att få förtjänst på sina instrument. De är ju en sak om de har något universal instrument och sen bara olika adaptar för olika biltyper. Men tex att ha en för bara bmw för 150 kkr kan omöjligt gåihop i vårat lilla land.

Låt oss säga att en omställning kostar 300 kr och att instrumentet kostar 150 kkr. De är 500 bilar innan de börjar tjäna pengar. Jag tycker inte de borde vara någon slags guldbransch såvida inte större företag sätter i system o ställa tillbaka bilar som dom får in.

BMWCS Syd #05392
Länk
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Jag skulle nog som tidigare rekomenderats kolla av med handlaren i Tyskland till att börja med. Om storyn stämmer om snubben som hyrde och inte skötte sina betalningar så måste ju viss misstanke riktas åt det hållet. Vilka premisser hyrde han på ? fanns det pengar att göra genom att hålla miltalet nere ? osv. Får du en tillsfredställande story därifrån så är det nog bara att ta i med hårdhanskarna mot den du köpte bilen av.

Lycka till med detektivarbetet // CB.

Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Wendtan: Det kostar inte 300 spänn snarare 3000-5000 spänn och alla bilmärken skruvas import som svensksålda och hur utrusningen är beskafffad vet jag ej,Men om du tänker dig carsoft diagnos så kan du ha hur många bilmärken du vill men bara olika progamdelar och adaptarar för olika märken.
Förmodligen så är det väl nått liknande.
peta in "tachometer" i en sökmotor så hitter du hundtratals träffar i Tyskland men prislistor mm mm.

///MVH Hasso
Länk
th
35
thanxaq
330CI -02
Jag tror inte att privatpersonen som importerade bilen visste något om fiffeln med mätarställningen, då han hade en faktura utställd av Amandus Seekamp där mätarställningen visades vara 970mil och var lika chockad som jag när jag ringde honom och han har själv pratat med Amandus om detta.

Vi har nu tillsammans begärt en priskompensering på 4000euro från Amandus.

Det är inte bara pengarna utan att inte veta hur mycket som har backats som är det värsta.

Jag bad nu BMWs ÅF att göra en inspektion 1 på bilen, för att vara på den säkra sidan och byta olja, mm på bilen.

En annan sak måste jag också tillägga:
Med bilen följde med 2 huvudnycklar, 2 verkstadsnycklar och en plånboksnyckel.
Vid kontroll har det visat sig att tidigare i Tyskland hade även 1 huvudnyckel, 1 verkstadsnyckel och en plånboksnyckel uttagits, som jag inte fick. Jag har nu spärrat alla de andra nycklarna.

Frågan är om kanske Amandus i Tyskland kunde få tag på någon nyckel och kontrollera mätarställningen på nyckeln (fast det är endast samma information jag kommer att finna, men vrt ett försök...)
th
35
thanxaq
330CI -02
En sak till: Vem ska jag vända mig till om jag vill skruva fram mätarställningen 2000mil för att få någorlunda rätt mätarställning?

(Jag har hört med BMW, men de säger att de kan endast programmera ifall ljusmodulen bytts... de sa även att de ännu inte har lyckats att skruva fram den).
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
kanske en självklar fråga, det var verkligen 1700 och 2700 mil? det var inte 1700 och 2700 km? i garantireparationsdatabasen skriver de nämligen ALLTID med kilometer, mil existerar inte i tyskland.
Annars ska Seekamp stå för kalaset, något de säkerligen kommer att göra också. Det är bara att hota med advokat och visa de papper ni har. Berätta gärna hur det gick, men jag tror som sagt att de kommer att kompensera er.

Mvh Johan
Hasso: Ja då lönar de sig något fortare :)
Jag har aldrig påstått att svensksålda bilar inte skruvas, men här går de på ett mycket enkelt sätt kolla upp alla mätarställningar vid service samt garantirep.
Tyvärr så besiktigas inte en ny/importerad de första 3 åren vilket annars är ett smidigt sätt att kolla.
De jag ville få fram är att de är svårare att bli lurad i sverige med en svensksåld bil.
Såvida man totalt skiter i bilen o bara kör, samt backar den innan försäljning. Men eftersom de är fri service så är detta scenario inte så troligt. Existerar inte fri service i tyskland?
Nåväl, vi kan konstatera att detta är en luckerativ bransch som borde gå att totalt eliminera med lite mer vilja från biltillverkarna.

BMWCS Syd #05392
Länk
Thanxaq: Tyvärr är de enda sättet att byta ljusmodul. De bör inte vara något problem att ställa fram mätarställingen för bmw. De måste ha varit fler sånna här fall tycker man.

Intressant om detta visar sig vara de första kända fallet på forumet där en tysk aukt återförsäljare varit med i en backning.
De kan bli fruktansvärt dålig reklam för dom så du lär bli komenserad.

BMWCS Syd #05392
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag blir ganska förbryllad av hela historien och undrar om Johan inte är inne på något att det är KM och inte Mil? Försäker räkna lite på det och får inte ihop hur / varför bilen skruvats och när/vem. Låter märkligt att aukt bmw handlaren inte har koll på hur långt bilen har gått. För inte är det väl aukt handlaren som skruvat bilen?

Hoppas det löser sig!
th
35
thanxaq
330CI -02
Självklart ska det vara alltså följande:

20020528 - 17930km (rättare sagt 1800mil)
20020912 - 27927km (rättare sagt 2800mil)

Det enda jag hoppas på är att de möjligtvis hittar den extra nyckeln som har det ursprungliga mätarställningen kvar.

Det är egentligen min första BMW och som Ni säkert förstår var det en läxa för mig. Nästa gång vet jag vart jag ska vända mig innan köpet.

Nästa steg blir om och hur jag kan sälja bilen om kanske 6-10 år och vem är det som kommer att köpa bilen som "troligen blivit skruvad på 2-3000mil? BMW-handlare kan jag direkt utesluta... :(
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Se till att få detta dokumenterat tydligt med alla papper och intyg du kan få. Om 6-10 kommer skicket vara av större betydelse än miltalet. Hoppas du får kompesation av säljaren.
Om du räknar ut hur mycket han har kört så blir det i snitt ca. 330 mil/månad. Om han bytte in den i januari 2003 så bör den alltså ha gått minst 1000 mil till jämfört med den 12 september 2002.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det verkar ju en smula osannolikt att en auktoriserad BMW-firma skulle mätarfuska med en sådan här bil.
Givetvis skall en sådan firma känna till att garantireparationer m m sparas i en databas som det går att söka i. Om de nu är ohederliga borde de ju i så fall välja ett objekt som inte har några noteringar i databasen, om de skall mätarfuska. Det måste ju vara en synnerligen enkel sak för dem att kontrollera detta. Det verkar helt enkelt inte särskilt rationellt att göra så, speciellt inte med tanke på att det inte är så särskilt stor vinst i pengar räknat för dem, skillnaden i försäljnignspris för en 02 med 1000 mil på mätaren eller 3500-4000 är ju inte så stor.
På något sätt verkar det mer rimligt att misstänka den som brukade bilen, men den slutstatsen bygger ju på vad som verkar rimligt och rationellt. Av någon anledning så är ju inte alltid mänskligt agerande rationellt.
I vilket fall kan jag bara instämma med acey, se till att få allt dokumenterat, inklusive kopior av den dokumentation som den svenske importören har.
Skall du använda bilen uppemot tio år tror jag inte skruvningen spelar så stor praktisk roll för dig under den tid du äger bilen. Säg att du kör bilen 2000 mil per år i 7 års tid, du lägger runt 14000 mil med bilen. I det sammanhanget är 3000 extra mil inte så mycket. Värre är det med känslan för bilen, har man upptäckt något sådant undrar man givetvis om det finns mer.
Sedan skall du självklart driva detta vidare. Står det 970 mil i köpavtalet så har ju firman förbundit sig att det stämmer. Även om det inte är firman som skruvat så har de ju sålt bilen under dessa premisser. Du bör definitivt kunna få en kompensation. Om just 4000 Euro är det rätta är naturligtvis inte lätt att säga, men det verkar ändå vara en rimlig nivå att lägga sig kring.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är det inte så att om en auktoriserad BMW försäljare i Tyskland riskerar att bli av med BMWagenturen om det skulle uppdagas mätarfiffel, har för mig det påstås så. I såfall är det ju synnerligen
allvarligt med den policyn och då ligger ju inte återförsäljaren så där värst bra till. Vilket kan göra sannolikheten för att bli hjälpt att tillrättalägga detta väldigt angeläget för den Tyska firman.??

///MVH Hasso
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
´Synd historia, beklagar. Jag skulle kräva säljaren av bilen på lösning sen får han göra upp det med seekamp. Verkar inte bra om det nu skulle stämma att den aukt åf har skruvat bilen. Kolla med deras bokföring så att kvittot med 970 mil är äkta. Faxa ärdendet skriftligt till försäljningschefen så skall du få se på fart i uppnystandet.
Lycka till!
Asken
wendtan: Vad jag har förstått är fri service något som inte gäller i tyskland. Varje generalagent sätter upp specifika garantier och förmåner för respektive land. Exempelvis har BMW i USA betydligt bättre nybilsgarantier (3 eller 5 år) än i Sverige.

Dessutom fick man under en period en gratis resa till Nurburgring med förarkurs när man köpte en ny M5 i USA. har inte sett något sådant erbjudande i Sverige ännu...

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.