AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.635

skruvad BMW 330CI 2002

Sida 1 av 5
th
35
thanxaq
330CI -02
Hej på Er!

Under mars 2003 har min BMW 330CI blivit importerad till Sverige med ca 1500mil. Efter importen kontrollerade Novation i Uppsala mätarställningen och fick ett intyg att bilen har rullat 1500mil. Nu i januari har jag lämnat in bilen för byte av ljusmodul med hopp om att BMW kommer att byta ut den i "good will", men den fick avslag pga att bilen har blivit "skruvad". Den var en chock för mig...
Det visade sig att bilen har varit inne på reparation (byte av någon knapp till AC) i septermber 2002 och då var mätarställningen 2700mil.

Det sägs att det finns två minne i en BMW 330CI, dels den som visar mätarställningen på panelen, och en som är gömd och endast BMW-verstad kan programmera den.
Eftersom BMW har bevisat att dessa två minne visar samma nummer, så har de sagt att bilen är inte skruvad.

Jag vore ytterst tacksam för information ifall det finns kanske ett tredje minne där man kan kontrollera mätarställningen.

Tack!

MVH

Mark
Låter skumt att samma firma ( BMW Åf) först intygar att den inte är skruvad för att sen vägra reparation just därför att den är skruvad....

I div servcie databaser då man reggar varje verkstadsbesök och mätarställning vid det tillfället har man har haft bilen inne på t.ex. garanti rep

USELT av Novation om dom får i uppdrag att kolla din mätarställning att inte kolla ev. garanti utan bara "läsa av" bilen

Så BMW goodwill kanske du inte kan få MEN Novation bör stå för ev. kostnader då dom intygat och verifirerat bilens mätarställning, annars finns ju ARN då du lämnat in din bil för verifikation av mätarställning men Novation tydligen lämnat falska uppgifter till dig....

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Så vitt jag vet så lagras mätarställningen i din nyckel med, var den hämtar sin information ifrån vet jag dock inte.

Min 528i Touring
Länk
th
35
thanxaq
330CI -02
Problemet är att de har alltså lyckats (på något sätt) att manipulera både instrumentpanelens dator och den gömda minnet i bilen. Jag tror att nyckeln hämtar informationen från det gömda minnet.

Finns det ingen räknare på växeln eller liknande?

MVH
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Låter som en jäkla massa jobb för 1200 mil ??? Finns det inte någon dokumentation fr "knapp-jobbet" ? isåfall bör ju den aktuella mätarställningen vara noterad där. // CB.

Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk
th
35
thanxaq
330CI -02
Det är inte bara 1200mil utan man vet inte hur mycket man har kört med bilen från 2002 septermber (då den var inlämnad för garantireparation) till 2003 mars. Man kan köra flera tusen mil på ett halvår...

Det enda som finns från "knapp"- jobbet är mätarställningen dvs 2700mil. Dessutom är det tråkigt om inte oljeservicen blivit gjort på bilen, förrän nu när den har gått 2300mil + ca 2000mil = 4300mil. Kan en bil gå så långt med en olja? Vilka defekter kan motorn få av detta?
BMW har en centraldator som registrerar miltal och datum för alla garantireparationer som görs.
Mätarställningen lagras på två ställen i bilen, dels ett minne som visas i displayen och dels ett minne som lagras i ljusmodulen. När BMW kollar mätarställningen så kollar dom troligen ljusmodulen (som även den går att fiffla till), men dom/du kan även begära ett utdrag, eller ett fax från den centraldator som lagrar garantireparationerna. Nackdelen med det är att du aldrig kan få reda på exakt hur långt din bil gått, men fördelen är att siffrorna på utdraget garanterat inte är manipulerat.

Länk
th
35
thanxaq
330CI -02
Tack för Ditt svar!

Det var alltså via BMW-s centraldator jag fick reda på uppgifterna om mätarställningen vid garantireparationen 2002 september, men saknar information vad som hände mellan 2002 september 2700mil och 2003 mars 1500mil.

Jag kan säga att _minst_ 1200mil har skruvats, men frågan är vad _maximalt_ kan vara...
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Ahh.. jag läser ju som en kratta :-) Hur pass mycket papper har du ? (tyska köpehandlingar mm) impoterad privat eller av firma ? har du köpt den privat eller av firma ?

Som du själv räknat så kan den ju ha rullat en hel del, maximalt på ett halvår i Tyskland ? Jaa du, min kärra e en 98:a å har 22´+ på mätarn med rätt täta serviceintervall. Vi satt å räknade lite på vägen hem faktiskt å kom fram till att den första ägaren måste haft ett jäkla trevligt jobb som fick tillbringa så mycket tid i sin BMW :-). Jag kan kolla i s-boken imorgon och återkomma.

PS det var inte min mening att låta nervärderande vare sig om milen eller "knapp-jobbet" även om det ser ut så nu när jag läser det. // CB.

Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Hummm.....

Undra om man kan föra talan mot Novation?

Dess bristande jobb vid uttag av intyg borde vara själ nog att påvissa att deras undermåliga jobb, har gjort att du lidit ekonomisk skada? Kan det vara möjligt med ersättning?

Fundera bara.....

"Tänk vad kompliserat det blir när en sak leder till en annan"
Speedy: Hur kan det vara ekonomsik skade när han redan hade köpt bilen (eller var det en importfirma som lät Novation kolla bilen)? Undermåligt jobb? Antagligen har de gjort precis vad de har blivit tillsagda att göra, nämligen att läsa av mätarställningen, de kan väl knappast klandras för att bilen har blivit skruvad. Däremot så kunde gott ha föreslagit att ta ett utdrag ur bilens historia (men var det åt importfirman de kollade detta så var säkert den firman redan nöjda).

Importerade du själv eller var det någon firma inblandad? Om det var en firma som tog hem den så är det väl dem du borde gå loss på.
th
35
thanxaq
330CI -02
ok, så här är det (tar fram pappren):

Bilen har ägts hela tiden av Autohaus Amandus Seekamp i Syke i Tyskland. Bilen är uttagen 2002-01-03 och har hyrts ut av Amandus till en privatperson i Tyskland fram till 2003 januari. När personen inte betalade hyran tog Amandus tillbaka bilen.
Under detta period har bilen blivit på servicereparation två gånger:

2002 maj (1700mil) - byte av OBD kontakt (enligt BMW Sverige har den bytts på flera BMW då den var felkonstruerad)
2002 septermber (2700mil) - byte av knapp till AC-n

Därefter har en privatperson från Uppsala importerat bilen 2003 januari (vid köptillfället från Tyskland: 970mil) och har knappt använt bilen.

När jag köpte bilen 2003 oktober har bilen rullat 1500mil och jag köpte bilen under förutsättning att en godkänd M-test och kontrollerad mätarställning (av BMW) utföres.
M-testet visade sig vara helt ok, det enda de anmärkte var följande: "bromsvätskans ångblåsningstemp: 155´C (bör vara 155´C), så ägaren bad BMW byta bromsvätska.

I alla fall nu i december 2003 har bilen lämnats in till service eftersom ljusmodulen började bli trasig (ibland blinkade instrumentpanelen till). Detta kostade mig ca 3000kr och de meddelade att de skickar en good-will förfrågan till BMW Sverige. Nu i Januari 2004 fick jag ett samtal att bilen har blivit skruvad och good-will gäller därmed inte.

Jag misstänker antingen Amansud Seekamp i Tyskland att har skruvat bilen då de har rätt utrustning och hade dessutom alla service, miltal i deras system, men vet inte riktigt.

Några anmärkningar på bilen som jag har märkt senare är följande:
- de främre bromsklossarna har blivit bytta, men inte de bakre och de klarar nog 500mil till
- nu i januari har bilen gått ca 2200mil enligt mätaren och jag fick fylla på med en liter olja eftersom den var på minimum-nivån (enligt BMW är det helt normal i början)

Frågor:
- Vad tror ni hur många mil kan de har kört med bilen mellan 2002 september till 2003 januari?
- Hur många mil kan man köra ungefär innan bromsvätskans temperatur sänks till 155´C?
- Hur många mil kan man köra innan bromsarna blir slitna?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Man skall ju använda bilen fruktansvärt intensivt för att på en fyramånadersperiod (september 2002 - januari 2003) köra så mycket att det är värt att mätarfuska. Om vi antar att siffran 2700 mil i september 2002 är korrekt så antyder en extrapolering att 1100 - 1400 mil körts mellan september 2002 - januari 2003. Säg att vi landar på en verklig mätarställning på 4000 mil i januari 2003, vilket då skulle skruvas ner till 970 mil. OK, det är ju en del, men frågan är ju om det är särskilt smart att skruva så lite, 4000 mil är ju inte någon anmärkningsvärt hög körsträcka.
Frågan är hur reparationerna som finns dokumenterade har gjorts. Har uthyrningsfirman lämnat in bilen eller har hyrestagaren lämnat in den?
När det gäller bromsarna är det svårt att säga något, om bilen mest gått i stadstrafik är bromsarna säkert mer slitna än dubbelt så många mil på landsväg.
No
5.161
Nockenwelle
En fråga till, mätarställningen 970 mil då bilen köptes av den svenske importören, hur har det styrks?
Thanxaq: Måste först beklaga att du råkat ut för något sånt här.
De är inget man vill råka ut för när man lägger i häraden 300 kkr på bil.
Som jag förstått det har Novation gjort en ljusmodulsavläsning Via DIS i samband med att du köpte bilen. Tyvärr har inte dom gjort något fel när dom inte kontaktat tyskland och gjort en förfrågan om garanti reparationer. Detta måste begäras separat och kostar typ 300 kr.
I samband med att din ljusmodul börjar uppföra sig konstigt(Vilket är VÄLDIGT vanligt på mätarmanipulerade bilar) så görs en förfrågan till bmw sverige som i sin tur frågar bmw tyskland vad bilen har för historik.
Tyvärr har alla parter agerat som dom ska.
Det stämmer att mätarställningen lagras i imobilizer chippet i nyckeln, självklart fodrar detta nyckeln som använts senast innan den importerades för att få en hänvisning om din riktiga mätarställning.

Fråga 1: De är väldigt svårt att avgöra hur långt bilen kan ha rullat under den perioden, troligtvis en del då de såg de aktuellt att skruva tillbaka mätarställningen.

Fråga 2: Totalt omöjligt att svara på, koktemperaturen på bromsoljan sänks av kondens i systemet som i sin tur kommer av temperatur växlingar. Bromsvätska skall bytas vartannat år och kommer upp som en klock symbol i mätarhuset.

Fråga 3: Jag skulle vilja säga att de krävs iaf 5000 mil för att slita ner frambromsarna. På min 328 höll dom 8000 mil! vid normal körning. Autobahn sliter självklart mer på bromsarna och körstil påverkar självklart med. Har bilen körts på bana eller liknade så slits givetvis bromsarna mycket fortare.

Att du fått fylla på en liter motorolja får också ses som normalt mellan 0-1500 mil men därefter skall oljeförbrukningen i princip avstanna.

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
CR
175
CRY
332ti-98
Tråkigt att höra din historia Tranxaq, jag lider med dig.
Själv blir jag nu orolig över min bil, BMW Sverige har gjort en avläsning av ljusmodulen via DIS och då stämmde milantalet.
Dock har mitt kombiinstrument(displayen som visar kilometer) blinkat till ca 3ggr på ett halvår (som jag har märkt).
Wendtan: Har du mer info om att blinkande kombiinstrument skulle vara en indikation på att det skulle vara nåt fiffel med bilen?

---
BMWCS#2928
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Var köpte du bilen?
No
5.161
Nockenwelle
Det finns ju åtminstone tre aktörer som kan ha skruvat mätarställningen:
1. Tysken som hyrde bilen
2. Den tyska firman som hyrde ut bilen
3. Den svenske importören (jag förstod det som att denne var samma person som slde bilen till dig)

Om 1. så kan det ju vara så att bilen "justerats" vid mer än ett tillfälle. Då behöver inte ens uppgifterna i BMWs databas stämma. Det här är väl det värsta scenariot, speciellt med tanke på att den personen tydligen inte heller skötte betalningen.

Om 2. så verkar det ändå inte troligt att mätarjusteringen är gigantisk, M-testet tyder ju i alla fall på att bilen är i gott skick, vilket ändå är mindre sannolikt om bilen skruvats väldigt mycket.

Om 3. så har du ju faktiskt någon person som det kan vara värt att driva en process mot. Det

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!
thanxaq, Autohaus Seekamp är en auktoriserad BMW-återförsäljare. De kan ju teoretiskt ha fuskat, men sannolikheten är ytterst liten. Dessutom är det jätteenkelt för dig att kolla upp! Ring till deras växel, 00494242-95950, och be att få tala antingen med försäljningsavdelningen eller serviceavdelningen. Med hjälp av ditt chassinummer kan de kolla mätarställningen vid försäljningstillfället.
Med 95 % säkerhet är det ägaren därefter som manipulerat bilens mätarställning. Om privatpersonen som importerade den bara tog in den för att tjäna pengar så skulle jag personligen i första hand misstänka denne. Det kostar 3-5000 kr att skruva en E46 på detta osynliga sätt, och det finns flera firmor i stockholmsområdet som utför detta.
Att inte Novation kunde avslöja detta är inte konstigt. De kan inte se detta, utan du skulle ha beställt utdraget från garantireparationerna för att vara säker. Läs i importguiden, kapitel 16, där jag skrivit hur man ska kolla upp olika BMW-modeller.
Om jag var dig skulle jag kontakta säljaren och meddela vad du upptäckt. Om han inte vill göra upp i godo skulle jag polisanmäla denne alternativt stämma denne. Gissningsvis har din bil rullat 2-3000 mil mer, vilket borde värderas till 20-30000 kr på en så pass ny bil. Om du nu inte köpte den svinbilligt förstås, om bilen var så pass billig att du borde ha anat att något var lurt minskar säkert dina chanser att vinna i domstol.
Mycket tråkigt, hoppas det ordnar sig för dej!

mvh Johan
Jag tror också att det är den svenske importören som har trixat lite. Hur länge hade han bilen? Har han fler bilar på annons? Varför skulle han sälja den?
Cry: När e46fanatics får upp sin sökfunktion igen efter omindexering så rekommenderar jag dig o söka där.
De finns många där som råkat ut för dom märkligaste ljusmoduls fel och vid senare tillfälle så har de visat sig att bilarna blivit backade. De krävs en del kunskap för att koda den nya ljusmodulen tillsammans med bilen för att få den och fungera klanderfritt. Dessutom krävs samma mjukvaror som bmw själv kör och ett väldigt dyra siemens/bosch interface. De finns säkert billiga kopior men orginal prylarna är tokdyra. Jag jobbar med siemens mjukvaror och har viss insyn.

Paranoid som jag är stenkollade jag historiken samt mätarställningen(1860 mil) på min svensksålda 330, vilket visade sig vara helt onödigt, men man vet aldrig :)

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.