|
|
|
|---|---|
|
Tänkte bara dela med mig av denna min lätt besynnerliga erfarenhet. När hösten började komma här på allvar och det började bli kallt nog på morgnarna för att köra alla tänkbara strömslukare så inte nog med att bilen inte är så kul att sätta sig och köra iväg i så märkte jag att Steptronic-lådan hade hyss för sig (i snik-auto läge, dvs "D"). Växlingarna var lite ryckiga, sena och allmänt obehagliga. Tänkte väl inte så mycket på det och trodde det var kylan och började så smått fundera på om inte ATF- och filterbyte kunde vara en god idé ändå, inspirerad av flera inlägg i ämnet här på forumet. Några veckors höststarter med bara kortkörningar senare och efter att ha mekat en hel dag med bilen med innerbelysningen påslagen (Doh!) så startar inte eländet då batteriet är urdraget såklart. Det är väl OK ock laddning vidtar. Upptäcker då att minst en, sannolikt två, celler är mer eller mindre trasiga så iväg till BMW för nytt batteri. Det som satt där är 5 år gammalt så OK då tänkte jag. Hem med nya batteriet för full laddning och sedan in med det i bilen. Döm om min förvåning när jag nästa morgon kan konstatera att automaten helt plötsligt växlar hur mjukt och fint som helst! Dessutom inbillar jag mig att motorn gick mjukare och bättre dessutom. Så innan diverse mer eller mindre omfattande ingrepp i automaten påbörjas - kolla att batteriet är friskt under last och kyla! I alla fall i mitt fall gjorde detta susen. Mvh Björn | |
|
En grej att tänka på när bilen är kall. Automaten går på ett speciellt kallprogram som gör att den varvar lite längre upp för att bli varm snabbare. Det gör att körningen upplevs som ryckigt och hackar sig fram. (Beskrivet symptom). Verkstan fick sig en dust innan jag fick en förklaring på vad det berodde på. ba, det kan också vara så att ev felkoder eller driftsprogrammen blev rensade när du lyfte minuspolen och autolådan blev återställd. Var det samma väder ute hela tiden? Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Jodå, det var nära nog samma morgonväder, några grader över noll med hög fuktighet <brrrr!>, både före och efter. Kör bilen varje dag så tror inte skillnader i vädret orsakade detta. Medveten om kall-programmet och med det aktivt så visst växlar det vid högre varv och det är mer motorbroms och därför lite ryckigt men detta är ändå inget mot hur det var innan batteribytet. Har också sett i TIS instriktioner om hur verkstaden skall bemöta kunder som klagar över effekten av kall-programmet (som Du Asken!). De skall säga att det skall vara så då det påskyndar uppvärmningen och detta är mer miljövänligt tydligen. Har haft bilen strömlös i timtal tidigare innan bytet (under mitt fruktlösa fumlande med BC displayen f.ö. - beskrivet på annan plats) men möjligt att det har skett någon form av reset nu är det ju naturligtvis. I alla händelser så är jag så glad att automaten nu går mjukt och fint både vid liten och stor trottelöppning! *hehe* De e bra gött me' V8! Mvh Björn |
|
|
JEpp, och det är gött med (_!_) värme när det är kallt hehe. Läste om dina vedermödor tidigare. E38-95 har gått 27000mil, olja i automaten är bytt var 6000:e mil, går klockrent. (Avhandlat tidigare som du kanske sett). Man byter endast ca 1/3-del av oljan+filter. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Intressant att få veta detta, har ägt och kört automatlåda sedan 74 men då mest amerikanskt,även på vinter, då har man ju märkt att det växlat segare när det är kallt dvs fullt normalt.Så jag har inte funderat så mycket på att BMW:växlat annorlunda när den är kall, utan sett de som en normal företelse.Att det var ett program som skötte det hade jag aldrig kunnat listat ut.BMW:S steptronic är absolut den finast låda jag kört. MB:s är ju rena hoppjerkan i jämnförelse, höll deras låda väldigt högt tidigare. Hasso |
|
tänkte bara på en grej du sa att stått och meckat en hel dag och inner belysningen hade dragit ut batteriet? kan bara påminna dig om att all belysning slocknar efter en kvart bara för att inte batt ska bli utdraget |
|
|
jpvona: Tja, slut blev det iaf. Nyckeln i och radion på hjälpte väl inte heller precis ;-) Har sett att ljuset i bagaget slocknar efter en stund men har inte sett det i kupén än. Har just insett att mimn E38 har den "nya" lådan, A5S440Z (5HP-24) som enligt uppgift introducerades Jan-97 på E38 fast min är byggd Nov-96?!? I alla fall så skall styrningen vara "mer avancerad" men är iaf med säkerhet annorlunda än tidigare. Detta kan vara värt att ta hänsyn till vid jämförelser över årsmodellerna. Antagligen så har den nya friska buggar :-) men denna modell skall vara uppgraderbar med flash-programmering, dvs det behövs ej längre att hålla på att fumla med EPROM-chip. ATF till denna låda är "lifetime fill" med Esso LT 71141. Får se hur jag gör. Mvh Björn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.