AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.815

530D generation 1 eller 2? Trimning vad bör bytas..

Po
11
Porsche
330D M Touring- 01
Tänkte trimma råttsoffan!

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om du inte har automat så borde KCR-box vara nåt för dig! Automaten kan börja växla dåligt o ryckigt på vissa bilar.

www.kcr.se

Mvh
På gen1 håller inte pumparna för trimning. Dom håller knappt original.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Men det enda KCR gör är väl att pytsa in mer soppa? Man ökar väl inte trycket?

Mvh
I vilket fall ökar förbränningstrycket eftersom vridet ökar och det sliter, men hur skadligt det är vet jag inte. På dom gamla 525Tds gav ju ramlagerna upp rätt tidigt vid trimning.

Pumparna på gen1 kan rasa även om man inte trimmar, så om man trimmar och pumpen/arna(?) ger upp behöver det inte betyda att det beror på trimningen. Tydligen blir det metallspån (från pumparna?) i bränslet.

Det finns säkert dom som kan detta bättre än mig.
Hej,
Angående KCR box och automat så brukar det inte vara några problem alls, skulle den växla annorlunda så kan vi ändra/programmera om boxen så den kopplas in mjukare.

Min uppfattning om motor gen. 1 är att de första modellerna hade problem med en del dieselpumpar. Problemet var att det blev spån i dieselsystemet så att bilen stannade och det berodde på dålig material i dieselpumpen.

Detta är ju inget problem i dag för vad jag förstår så har de flesta fått pumparna utbytta inom garantitiden.

KCR boxen ändrar bränsleparametrarna och förändra laddtryckets karaktär. Det är inte bra att öka laddtrycket så mycket mer för det är redan ett mycket högt tryck i en dieselmotor. Ökas det för mycket så finns risk för skador för att det blir mycket höga påfrestningar på vevlager mm.

MVH
Niklas

KCRacing Produkter AB, säljer effektboxar till dieselfordon av de flesta fabrikat och modeller. Försäljning i hela Norden, mera information på www.kcr.se Tel: 0515 - 801 50
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ok! =)

Mvh
Po
11
Porsche
330D M Touring- 01
Tack för info! Men några frågor till? Generation 1 och 2.
Skiljer dieselpump, spridare,turbo Helt ny motor? Läste ngt om skillnad i kompressions förhållande.

Läste om nya 530D med Schnitzer chip och avgassystem 268hk.
Vad behöver jag byta på min 330D-01 för att åstadkomma detta?
Kul är ju aldrig gratis!
Hej,
Generation 2 har ett nyare common-rail system (1600bar), det äldre arbeter med max 1350bar. Det skiljer nog en hel del på övriga motorn. Vet ej exakt men hela bränslesystemet och även turbon.

En 330d -01 har det äldre systemet och trimma den till 260hk blir tufft. Kostar nog mer än det smakar.

De nya 530d ökar vi med KCR box från 218hk / 500Nm till 260hk / 560Nm.

MVH
Niklas

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
KCR:

Så 530/730d med 193 Hk-motorn tillhör inte Gen. 2 utan bara den nyaste med 218 Hk?

Mvh
Hej,
Stämmer bra, fast 193hk har en annorlunda turbo om jag inte minns fel. Dock så är det generation 1 common-rail med max 1350bar dieseltryck.

MVH
Niklas

Po
11
Porsche
330D M Touring- 01
Ok vad rekommenderas om man vill ha lite mer än normal chippning? Byte intercooler, turbo, komplett avgassystem från turbon? Går det att uppgradera pumpen.
Någon som vet hur stabilitetssystemet fungerar vid byte av frambromsok Fyrkolvs ok ifrån Porsche 996. ev också bak.
Min bil har manuell växellåda.

Champ
Har en 530D med Kcr box och följande förändringar efter montage:
-bränsleförbrukning sjunker nästan med en dl
-momentet ökar
-liksom hk till nästan 218 kh:)

Se upp så de inte gjordar fel när de isntallerar boxen!
Bränslepumpen kan ge upp då!

Kan varmt rekommendera att sätta in en box från KCR!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
KCR:

Tillhör 204Hk-versionen 2 generationen alltså? Glömde att fråga... =)

Mvh
Hej,
Här kommer några svar:

Till Porsche:
För att få mer effekt bör ju turbon och bränslesystemt uppdateras och det kan bli väldigt kostsamt, dock inget vi arbetar med.

Till Champ:
De nyaste boxarna Master III G3 (generation 3) monteras mycket enklare (endast en plug-in kontakt bredvid motor). Det finns ingen risk alls vid monteringen.

Till rob...
Ja det stämmer, det är den nyaste motortypen.

Har ni fler frågor så är ni välkommna att mail oss direkt.

MVH
Niklas

Champ
KCR: förstår att du skriver detta när du representerar KCR.
Men när nin isntallerade min box jordade ni fel så att bränslepumpen brände !!!
Tråkigt men sant!

Hej Champ,
Hmm, inget jag känner till ? Var det hos en återförsäljare eller ?

Om jordkabeln monteras felaktigt (på de äldre boxarna) så ska inte det göra sönder dieselpumpen. Det som händer är att boxen inte fungerar och då går bilen i nödprogram om den är ansluten.

Typ en anslutning till styboxen är bruten.

MVH
Niklas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.