|
|
|
|---|---|
|
Kollade i servo behålaren idag och såg att oljan var grå aktig , tror att det kan va vatten i den då den brukar kunna gå lite trögt första svängen vid typ 20 minus. Någon som vet hur mycket servo olja som ska va i systemet och vilken typ av olja som ska va i den ? Vad är lättaste sättet att byta den , suga upp det man kan ur behållaren ? Eller hoppa ner i smörjgropen och lossa på klammret under behållaren och tömma det på det viset ? Men då behöver man säkert lufta , är det svårt ? Tack för ett grymt bra forum och snabba svar .... Mvh erik , Umeå // Det sista som försvinner är hoppet .. Ha det bra | |
Kowalski |
Vilken typ av servo-olja som skall i beror på vilken sifferkombination du har på servoolje-påfyllningslocket. Detta varierar från bil till bil och kan således variera inom årsmodellerna. Det är mycket viktigt att du får rätt sort! Mitt tips är att du åker in till närmsta BMW-handlare som kan läsa av och därmed ge dig rätt olja. Min bil hade gått drygt 13kmil när jag kände att det gick trögt att svänga ibland. Trots fullstämplad s-bok på aukt BMW-verkstad! Förmodligen hade BMW i Lund slarvat på denna punkt!! Jag köpte därför en flaska med 1l i som kostade drygt hundringen på BMW (med CS-rabatt dock). Min var nästan helt tom och det gick åt 1/3-del av flaskan för att nå normal nivå. Vad gäller tips med avluftning mm kan jag tyvärr inte hjälpa dig :-( Mvh /Kristoffer BMWCS # 4918 BMWCS SYD |
|
Precis som Kristoffer påpekar kan det vara olika typer av olja! BMW säljer båda typerna. Antingen är det ATF-olja, och den är röd. Eller är det CHF-olja och den är grönaktig. Oavsett vilken olja det är, skall de inte blandas med varandra! Då finns det stor risk för att packningarna börjar läcka som såll i servosystemet och styrväxeln! (DYRT!) Luftningen är rätt enkel. Vrid ratten till "mittläget" och sedan ut max åt ena hållet, tillbaka till mitten, tillbaka till samma maxläge som innan. Därefter gör man om processen men åt andra hållet. Dvs. Mitten-max två gånger åt varje håll. Lättaste sättet att dränera systemet är nog att lossa en oljeslang som går in i styrväxeln. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag kollade i min servo behållare och oljan var brunaktigt svart. Det står på locket ATF, på BMW sade dom att tyska (importerade) bilar har annan olja än nordiska bilar. Menade då han då CHF-oljan? Har den bättre köld egenskaper? Han sa att man borde byta oljan, så inte packningar kan gå sönder när det är riktigt kallt... Men Johan B säger ju att man inte kan blanda oljorna ihop.. men kan man byta till en annan olja då eller ska jag byta till ATF? Eller vilken olja ska jag byta till, eftersom jag tolkade att den inte skall vara brunaktig... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.