AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
706

import bilar?

Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
tjena alla!
jag har en BMW 316 compakt men nu e det dags för lite mer motor!
jag har spanat lite på en 318 is 93 som är inporterar via en bilförsäljare.. full serbvice bok och allt men kan man lita på det?
jag vet inte så mycket om import... vågar man lita på att den gått 12000 om den har servicebok och vad skall jag tänka på om jag skall köpa den? jag funderar på M-testa den... eller e det bara att kasta pengarna i ajön?

tack på förhand! / Joel
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
12´ låter ju lite lite men fullt möjligt. När e den intagen ? hur långt hade den gått då ? Visst vågar man lita på servicebok mm. Personligen så tycker jag att man ska kolla upp allt som går noga oavsett om den e sv-såld eller imp. Ang M-test så e det verkligen inte att kasta pengar i sjön, förutom en opartisk och utförlig koll av bilen så får du ju ett års melemsskap med tidning och förmåner på köpet.

Till syvene å sist så e det din känsla för bilen som bör avgjöra.

Lycka till // CB.

Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Just 12000 är ett typiskt km antal på nyimporterade bilar som får mig att höja på ögonbrynen. Säg så här vad styrker att bilen endast rullat 12000 mil? Dokumentation? Skick?

M-test är bra för att få en generell bild av vad som kan vara fel på bilen. Jag skulle nog föreslå att göra en konditionstest hos en auktoriserad BMW Verkstad istället. Serviceboken ska du se till är ordentligt stämplad. Men stämplar är inget värda om dom inte går att verifiera, ta en titt under importguiden där finns det ett par tips om hur du ska syna serviceboken. Är serviceboken nyare än bilen? Då är något skumt.

Var står bilen nu?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Adrenalin hann precis före! :)
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
bilen skall vara importerad för ca 1år sedan, jag har snackat med han som äger den och han sa att den va i god kondition och han ville understryka att det inte va någon bil dom hade manipulerat mätaren på, om jag skall göra konditions test... ungefär vad går det på och är den lika genomgående som ett M-test?

TACK FÖR ALLA SVAR!

MVH / joel
M-test är CRAP med större bokstäver än vad jag kan skriva, Var får folket ifrån som arbetar där vet jag inte, krya i knoppen är de inte.

Tex, att anmärka på att ett reservhjul "Inte innehåller tillfredställande tryck", Och sen totalt ignorera att en bult mellan motor/låda är halvt urskruvad? Synligt placerad dessutom!

Rakt ner i Sverkers soptunna med M-test!
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Nu vet jag ju inte prislappen på bilen i fråga men söker man runt lite på Länk och motsvarande bilar i Tyskland så kan man ju se att priset rasar iväg rätt markant för bilar som gått motsvarande sträcka och att dom flesta ligger mellan 16-22´mil. Kanske kan användas som fingervisning iallafall. // CB.

Kowalski
Håller med nachtgeist här.
Inför min förra bil missade de ex slitna bakvagnsbussningar som ju är ett välkänt BMW-fenomen!! Och de kommenterade inte ens att bilen endast hade en "glest stämplad" servicebok. Däremot gjorde de en big deal av lite rost på batterihyllan (som jag skrapade bort) samt en spricka i generatorremmen (som höll de 5kmil jag hade bilen).

Lämna den till BMW istället!

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 4918
BMWCS SYD
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
låter som det blir ett konditionstest hos BMW då...
blev ju helt avskräckt från M-test nu!

tack för svaren i alla fall! god natt!

/ joel
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Tja.. anledningen till att jag valde att M-testa min efter hemresan från Tyskland var att jag inte kan bli kvitt känslan av att en BMW-verkstad "vill" hitta lite fel att fixa när dom har chansen.

Ja ja, jag har lite svårt att lita på folk som ska utföra tjänster inom oråden jag inte begriper mej på :-)

Det optimala e väl att ha en pålitlig kontakt som man vet att man kan lita på.

// CB.

Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
jo men du e ju inte tvungen att låta dom laga om du inte vill..
och det kan ju bara vara ett plus att dom letar lite extra som du säger.. för du får du ju reda på alla små/stora fel..

sen vad det gäller att lita på folk så håller jag verkligen med dig. tycker att alla inom bilbranchen är jäkligt luriga över lag..
sc
38
scramblin
328iA -96
Tjena Milhouse.
Jag hade samma fundering över en importbil tidigare, en 325 som verkade helt okey å så 13000 mil å full bok.
Jag bad om chassinummret gick till lokala autoriserade BMW verkstaden, bad som kolla servicarna för en 500:-. Då skickar dom nått skit till BMW och får tillbaka ett dokument med alla servicar (datum och mätarställning) som är gjorda på AUTORISERAD bmw verkstad.
Du ser ju ganska lätt om mätar'n är skruvad samt om den är servad på autoriserad BMW verkstad. Kan vara värt 500:-
*reserverar mej för alla stavfel*
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
tack scramblin!
det viste jag inte att man kunde göra.. 500:- är ju ingenting om man tänker på vilken dyr historia det kan bli i slutändan.
Det brukar bara kosta ca300. Det du får är inte ett utdrag på servicarna. Du får ett utdrag på de tre senaste (om det finns några) garantireperationerna.
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
så man får inte se dom senasre besiktningarna då?
e det bara garantireparationer?
BMW Kungen
BMW Gbg tar 200kr för de sista 3 garantiservicearna + första reg. datum. Sedan kan man kolla upp med sbp stationen där bilen är reg.bes. de har kvar org. av det tyska "regbeviset", det kan man få en kopia av, där syns alla ägare i tyskland (kanske ringa någon och fråga?) Modifingeringar på bilen m.m. t.ex. drag, däck stolekar.....

Mvh
/// Kungen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.