|
|
|
|---|---|
|
jo har bytta broms rör huvud cylinder m.m och får inte bromsarna att ta som jag vill. dom tar i botten och pumpar man en gång så blir det bättre. har luftat flera gånger och kan inte hitta några läckor. vissiligen va den lika dan innan jag bytte rör och cylinder. trodde det va huvudcylindern som va kass. ingen som har mer erfaren het av detta en jag. har mekat med bilar i 15 år och alldrig råkat ut för detta blit tokig. | |
|
hur har du luftat bromsarna? Testat med att trycksätta cylindern och trycka igenom en större mängd vätska? Trycka baklänges? Huvudcylindern var den ny? eller nya packningar? Om den kom från hylla...så kan det vara en intern läcka. Fick inte bromsarna att ta bak på min 02tii (fast allt var nytt)...slutade med att jag fick trycka från hjulcylindrana innan jag fick funktion på trummerna. |
|
|
jo huvudcylinderv är ny. trycka baklänges ? då menar du att trycka bromsvätska från hjulcylindern bak och framåt eller. eller trycksätta huvudcylindern. har en 02 med så. tack ska kolla påt |
|
| Ja, från luftnipplen upp till huvudcylindern....Tänk bara på att kör inte med för högt tryck när du gör det, samma om du trycksätter behållaren vid huvudcylindern och försöker köra en större mängd vätska igenom systemet för att trycka ut en ev luftblåsa. | |
|
Hej 3 tips 1. Byt bromsslangar. Gamla slangar har en tendens att svälla och klägga igen vilket medför svårigheter att lufta bromsarna. 2. Kan det vara så att bakbromsarna är helt slut? Om handbromsen inte är justerad och bromstrummorna är slitna och beläggen väldigt slitna går det åt en del olja att pressa ut kolvarna i bakbromsarna varpå pedalen kan gå i botten innan man har full bromsförmåga. 3. Jag har själv klantat till det en gång och monterat tillbaka bromsoken på fel sida så övre luftnippeln har hammnat neråt och gjort luftningen omöjlig. I mitt fall har det gällt 4-kolvsok, kommer inte ihåg hur det ser ut på 1502an. Jag tror personligen på nr 1, tvåan och trean är så kallade "longshots" /Anders C |
|
|
slangar är nya trodde att det va bak beläggen innan men inte :( och mont fel har jag inte men det har hänt :) inan. pompar man två gånger blir det helt stumnt men bromsarna tar dårligt en då |
|
|
Att bromsarna tar dåligt kan vara att kolvarna inte är vridna till rätt läge. titta på denna länk Länk samma på BMW 1502 som porsche 924 :-) ioförsig är 1502-bromsarna inte ett under av effektivitet ;-) varför du måste pumpa två gånger har jag inget bra svar på. Testa att byta HC igen kanske. På min 1502 hade jag bromsar från en 2002, dubbelkolvsok funkar mycket bättre. Numer ytterligare uppdaterade med ok från volvo 240 och ventilerade skivor från BMW 323i. Lycka till. /Anders C |
|
|
ja dom sitter lustit. har helt ny HC från en e12. ska uppgradera till vent och 240 ok skulle vilja ha ok bak me. jag bes den klart i morrn sen plockar jag ner den och bygger 2 kretssystem till bromsarna. och hivar i en 325 motor och en bromsdiffad bak axel. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.