|
|
|
|---|---|
|
Hej har sålt alla mina bilar. Och tänkte köpa en E34 TDSa (studier) var och tittade på bilen i går natt. Var väl hyfsad ville inte gå ner i pris. Var väl ett och annat att anmärka på inget allvarligt. Han tyckte att det var fullt normalt att bilen inte blir varm. Har han kört med trasig termostat ett år? Kan man vara så dum eller kan det vara ngt annat fel på bilen. 1. Vad kostar det att får bytt termostaten hos BMW? (kallt ute orkar inte själv, inget garage) 2. Kan det finnas ngn annan orsak till att den inte blir varm, ngt annat fel? 3. Hur skadligt är det för bilen att köra så? Den gick upp till strecket mellan blå och rakt upp. Hoppas ngn har lite erfarenhet av detta. Själv så har jag alldig haft diesel. Ska väl tilläggas att bilen gick bra inget grummel i kylvattnet eller ngt konstigt med oljan. Har ngn en E34 TDSa touring med ac och skinn till ett bra pris maila mig gärna med en gång. | |
|
Hej! Har en bekant som hade samma problem på en 523 -00, har för mig att termostaten kostade ca 2000 kr och arbete ca 500-1000 kr. 3-4 tusen ner i pris borde vara rimligt tycker jag. |
|
| Det är termostaten som är slut..den är mycket lätt att byta själv på en TDS det tar inte lång stund..sen frågar du hur skadligt..ja..det är ju inte bra att inte motorn får full temp..min var som du beskriver jag böt termostat då jag köpte den har kört i 6 år nu du får full temp om du tar en längre tur men den sjunker snabbt om kör sakta...sen är det så att det finns ganska många dieslar till salu..det är inte så lätt att bli av med dom..titta på några till du..finns många på Blocket www.blocket.se | |
| Vaaaaaaaaaaaaaaaaa..termostaten kostar knappt 300 spänn på BMW eller Mekonomen på en tds tar det knappa halvtimmen att byta själv...tds behöver man inte lufta heller..det är bara att hälla i vatten | |
|
Jo har bytt X- antal termoster innan men har ingen lust nu alls kallt och mörkt ute inga verktyg här heller. Tycker också rimligtvis att det borde vara termostaten, men man blir ju lite misstänksam. Kan man vara så dum att man inte märker det? Eller inser att det är fel? Jo en termostat + packningar brukar inte kosta mer än ett par hundra. Men hur mkt tar BMW tror ni? Kring en tusing eller mer? -GTO80 vad tycker du ska jag köpa ändå? I övrigt så är den ok. Har ju läst och hört en del skräckhistorier om motorras och grejer så blev ju lite fundersam när jag stor där i går natt. Han hade nog kört så ett bra tag. Hittat bilen på just blocket. |
|
| Varför kollade på den på natten? Då ser man ju inte alla små skavanker.. | |
|
-Douglas Det blev bara så han hade inte tid på dagen och vi är ju inte den typena av människor som brys sig om sömn så... Man hinner me mer på ett dyng om man inte sover! Hade med bra lampor. Rent utseende mässigt var den ok började komma lite rost här och där men inget allvarligt. Har nog varit omlackad i alla fall vänster bak. Men det var ju inte det jobbiga utan just att dan gick kall och hur länge den gjort det. Hur mycket kan det slita på motorn? Ska ringa honom på Mondag efter att jag ringt och kolla med rigo om de har tid att byta, se om han vill släppa den några tusen billigare. Om inte så köper jag som valigt en rolig bil istället -brukar bli så. |
|
| Philip S..jag vet ju inte vad du vill ha...men som jag skrev..det finns mycket gott om TDS till salu..och inga verktyg ???du behöver en insexnyckel att bort plastkåpan ..samt en blocknyckel att ta bort termostathuset..jag vet ej vad du vill betala..men han jag köpte min av har en 96:a Touring till salu 19 tusen mil..min fick jag motorgaranti på tar för givet han lämnar det igen..den står uppställd på ett lager i Södertälje | |
|
Vad ska jag säga, orkar inte har annat att göra. Men om jag måste så får jag ju ta mig tid till det. Förresten, säkert att man inte behöver lufta kylsystemet?? Jo har kollat Bytbil, bilannonser, blåbörsen, blocket, annonsguiden, Tv4 text ja och en hel del vanliga annonstidningar. Denna bilen stämmer överens med mina önskemål och har ett halvrimligt pris. De andra på blocket har inte den utrustningen jag vill ha. ELLER så erkänner säljaren redan per telefon att det är ett sönderkört skruvat lik. Vill inte lägga så mkt pengar, helst så lite som möjligt. Så en 96a kanske inte är riktigt rätt. Bilen jag tittat på är en 93a touring med ac automat och skinn. Vill tacka för de svaren jag fått, det är troligen bara termostaten det är fel på. Kommer ge honom ett bud på mondag kväll får se hur det går. Kanske blir för sent, kikar redan på Porsche 911or igen. |
|
|
Så sluta nu philip köp diesel!!! Min tds funkar skitbra ju!!!! |
|
| Du har ju tid att sitta här och skriva,då har du väl tid att offra en halvtimme på att byta en termostat....och nej du behöver inte lufta..dieseln är inte som bensinaren påfyllningen sitter ovanför motorn..köp bilen om det känns rätt..men den ska gå jämt och fint på tomgång..och inte droppa eller lukta diesel i motorrummet ..pumparna har en förmåga att läcka..ca 4 tusen att packa om.. ojämn tomgång = pumpyte ca 17 lapp går att få billigare straxt över 10 om man köper bytespump av VEGE i HBG ..men 17 är vad BMW tar..funkar ac om inte räkna inte under 10 lapp på att få ingång den | |
|
Hmm.. mailade dej Philip S, men din mailbox verkade full.. Har en kärra som kan passa - mkt utr, och allt fungerar.. kolla galleriet Länk men nu med 31000 mil.. och bytt termostat.. maila hedlund@kalhygge.nu eller 070-5116266 "spännande män, luktar diesel" |
|
| David: hur gick det med din bil du hade ju kokproblem..var det toppen ?? | |
|
nepp - det var enkelt: viskokopplingen till fläkten.. Fenomenet uppkom bara när bilen stått länge på tomgång.. Det pinsamma är att killen i disken på BMW Örebro sa att det kunde vara det när jag köpte termostaten.. Duktigt!!! "spännande män, luktar diesel" |
|
|
Bilen jag var intresserad av lyckades killen sälja. Vad gör man.... Har dock fått ett bra erbjudande på en helt annan bil. FWD 5cyl. Inte riktigt vad jag är ute efter men priset är sätt så man får väl åka och ta en titt i alla fall. Synd att han hann sälja bilen men är man inte tillräckligt snabb så ... Men som sagt tackar för alla svaren. Mvh Philip |
|
|
Philip! Ta inte illa upp nu, jag skriver i all välmening. En tanke slog mig "Han verkar vara lite desperat och ett lätt byte för skum bilkrängare". Sen ser jag du är ju helt billös, ja då förstår jag. Köra med trasig termostat när det precis som gto 80 skriver enkelt att byta. Kan vara så, men också sannolikt att andra problem finns så att han inte ens vill kosta på 280 pengar på en BMW original. Min råd köp av någon som har ett sant bilintresse, de finns bra bilar till just pris, kanske lite dyrare men oftast bättre köp redan efter första veckan. Min erfarenhet. |
|
| Länk | |
|
Rob: den är ju inte billig. Obes oreg, kass ac och det viktigaste sedan ; han vill ha touring.. Hypotetiskt köp för 30 lägg ut 7 på att få ac att funka lite andra smågrejjor 5 besiktiga och du har en sedan för 43000. 93 dessutom ; inte billigt. |
|
diamantsvart_bmw |
byte på min 300 för termostaten 200 spänn för jobbet + ny glykol |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.