|
|
|
|---|---|
Kowalski |
Hej Har precis införskaffat en belyst M-technik knopp (Original del). Till denna finns det ju en kabel med kontakt på. Frågade FB i Malmö om jag skulle ta ström från askoppen men tydligen skall ström finnas fördraget för detta på min bil under växeldamasken. Efter att ha sökt på forumet verkar de flesta ha kopplat den via hemmabygge med askopskablaget men detta skall tydligen inte behövas i mitt fall. Frågan lyder alltså: Var är det fördraget, dvs var kopplar jag växellådskabeln? Sitter det fördragna uttaget vid kontakterna för Värmestolar/ASC/Larmlampan eller? Tacksam för svar!! Mvh /Kristoffer BMWCS # 4918 BMWCS SYD |
Kowalski |
Ingen som vet?? Mvh /Kristoffer BMWCS # 4918 BMWCS SYD |
|
denna m-knoppen som du köpte var den i läder bara eller var det aluminium också? Jag skulle vilja ha en sådan som var belyst med kromat aluminium men det verkar inte finnas. Lär bli ganska coolt. Det borde finnas ström där under ja men allt inte så lätt när man aldrig har gjort det innan. Tack för svar! /Danne |
|
|
Tobias har skrivit en anvisning när han fick sin belysta knopp i julklapp, tror det var 2001 nån gång... Ok, jag sökte och fann :-) Länk Lycka till! |
|
Kowalski |
No-Fear: Det är en m-knopp i skinn. Kikade på datorn när reservdelskillen på BMW visade de olika typerna. Finns M-teknik (med blå, röda ränder på ena sidan) samt M-sport (M-märket) 5 o 6 vxl. Dock verkade inte aluminium finnas original, men finns kanske pirat att köpa? powerkjell: Har läst den anvisningen men skillnaden är väl att Tobias inte hade ström framdraget utan fick ta ström från askoppsbelysningen. När jag frågade reservdelskillen på bmw kollade han upp min bil och sade att ström redan fanns framdraget på den och det bara var att koppla in medföljande sladden till kontakten (som jag inte kan hitta). Nåja..får väl ringa dem nu och förhöra dem lite :) Mvh /Kristoffer BMWCS # 4918 BMWCS SYD |
|
Vad kostade den? En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW! |
|
|
Kowalski: Skickade ett mail till dig nu =) Ser ut som att du inte har mkt val om den där kontakten saknas :-/ Hoppas det löser sig! Mvh Tobbe P.S Powerkjell, fan va roligt det är att läsa gamla inlägg :))) |
|
|
Om jag inte minns fel så tror jag den kostar runt 1200-1300 kr? :) Ingen billig sak, därför jag dragit mig för att byta den.. men, snart åker jag på det tror jag.. nu är det vääldigt mycket plast framme *s* --- .. vassast på ön ;) Länk |
|
|
Hej! Ska montera en belyst knopp på min bil nu och jag undrar var man kan hitta den omtalade instruktionen som Tobias skrivit. Försökte också hitta den fördragna kabeln... /Mikael |
|
|
Om jag minns rätt från någon gammal tråd på forumet så finns det fördragna kablar för beslyt knopp i M-bilar men inte i övriga bilar. Helt naturligt eftersom Mbilar har belyst knopp orginal och övriga har det inte. Och att byta knopp är ju absolut inte lika vanligt som att montera stereo där det finns en marknad för fördragna kablar. Jag ser inte vilken typ av bil ni pratar om så jag vet inte om det borde finnas eller inte ( dvs M eller inte). I min så stal jag ström från askkopen och satte fast det med klämkopplingar på kabeln med tejp utanpå som extra fuktskydd och det funkar ännu efter flera år. Lycka till! /Patrik, 325i cabrio -94, BMW CS 4096 Länk |
|
| Jag kopplade in min belysta knopp vid kablarna som gick till fönsterhissknappen. | |
|
Köpte min belysta knopp till min 325'a på BMW för några år sedan. Då fick man med en lååång kabel som man skall koppla till knappen som ökar och minskar belysningsstyrkan på instrumenten. /Rickard |
|
|
Se här, en av mina gamla trådar :-) Rick har alldeles rätt, den belysta knoppen skall kopplas till ledig kontakt som sitter vid reostaten (nära dimmern). Jag fick inte med den lååånga förlängningsladden som krävs för detta (kostar 295kr på BMW). Dessutom tyckte jag det var jobbigt att riva ner plastskärmarna så jag använde mig av instruktionen jag fick ifrån Tobias och som påminner om den som även "328-Johan" på forumet använt sig av. Alltså, ström finns framdraget på andra bilar än M-modellerna som ex min 328 men denna kontakt sitter vid reostaten. BMW kan enkelt se detta om de knappar in chassinr i deras datasystem. Eftersom jag inte röker eller använder mig av cigguttaget tänkte jag först ta ström därifrån men det var inte särskilt begåvat då cigguttaget är konstant igång på BMW (tvärtemot på andra bilar jag haft tidigare!). Resulterade i en mindre stöt, konstant lysande knopp och en förstörd säkring! Kan lova att det ser extremt porrigt ut med en lysande knopp när bilen står parkerad i mörker och motorn avstängd :-) Fixade cigguttaget, och ny säkring införskaffades! Istället tog jag ström från lampan till cigguttaget och kopplade ihop detta med kabeln till knoppen. Nu lyser den som den skall (+ funkar ihop med dimmern) och ger ett skönt rött ljus vid mörkerkörning! :-D mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Tack Kristoffer, kom inte på att det hette reostat. /Rickard |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.