|
|
|
|---|---|
mnc555 |
Senario som följer: Jag startar bilen och tempmätaren stiger som den ska, när temperaturen har kommit upp till ca: halva mätaren kommer det ljummen/varm luft i kupén. Sedan antar jag att termostaten öppnar för tempmätaren sjunker till något under halva, mätaren stannar där och luften i kupén är då knappt ljummen. Är det någon som vet detta kan vara för fel, jag har aldrig haft någon bil som har krånglat med värmen. Skulle termostaten kunna gå sönder på ett sådant sätt att den öppnar som den ska men inte stänger förrän bilen stannat? Mycket tacksam för svar /Daniel |
|
Lite svårt att säga...du nämner inte vilken modell du har! % serien E34 m.fl. har elektriska ventiler som reglerar varmvatten tillförseln in i värmepaketet och jag vet att dessa kan strula ibland. Öppnar du huven sitter vid torpedvägen till höger sett framifrån. Om motortempen hela tiden är normal och inte pendlar torde det inte vara fel på termostaten, eller för lite kylvätska, eller luft i systemet. Pendlar motortempen när du öppnat varmluftreglaget för fullt kan du ha för lite kylvätska däremot! |
|
| % = 5 | |
mnc555 |
Nja bilen i fråga är inte en bmw, jag sa väl inte det för att slippa bli idiot förklarad, jag kör bmw i vanliga fall. Värme/kyl systemet torde väl vara ungefär lika på de flesta bilar av samma årsmodel. Tempmätaren pendlar ej, kylvatten nivån är som den ska. Som jag har förstått går kylvattnet från termostaten till både kylaren och värmepaketet (om den är öppen vill säga), vad är det som styr flödet till de båda. |
|
Termostaten styr alla cirulation av kylarvätska. På vissa bilar finns det olika gradtal på termostaterna för olika klimat, både Volvo och Nissan som jag haft hade 3 olika (sommar=öken/vinter=normal/riktigt j-lva vinter) 80/87/92 grader på Volvo B21. Gradtalet brukar vara stansat i termostaten. Sen kan en gammal termostat förlora spänsten och öppna för tidigt. Bara att byta. /göran, vintermannen/ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.