AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.687

vad är fel med min bil

bm
270
bmwkillen740
525 -77 6:a
750 IAL -88
Köpte ny Termostat, packning, nya slangar. Då skulle jag fylla på glykol då i expansionskärlet och lufta på termostaten och öppna den där skruven oki jag har fyllt på med jättemycket glykol men tempen går fortfarande upp till rött och då står det coolant temp+
så vad är det för fel då egentlige på min bil...Är det kylaren som är sönder?
Paap Reeder
Hej!
För ett antal år sedan köpte jag en piratkylare till min M535:a från en firma i Jönköpingstrakten.
Efter 2 (TVÅ) år fick jag problem med att värmen alltid steg till rött.
Efter en jäkla massa shit ... kom jag till Kylux med min 2 år gamla piratkylare under armen.
Det visade sig att lamellerna på den nedre 1/3- delen var helt borta. Det kunde jag ju se själv efter att jag med trädgårdsslangen försökt tvätta kylaren. Alla lamellerna for iväg som av papper.

Efter prov - vi sågade "isär hela skiten" i småbitar - visade det sig att nästa halva kylaren var igensatt p g a att rören som lamellerna sitter på ärjat av sig på insidan.
En vit gegga hade uppstått.

Det var en omärkt kylare som sannolikt gjordes i sydostasien.

Fel och för tunn aluminium i lamellerna. Fel aluminium i rören som var lödda med fel al-tråd. Vattnet fällde ut al som en gegga.

Satte dit en kvalitetskylare ..... av svenskt fabrikat. Har fungerat klockrent sedan dess. Året var kring - 95. Hade jag inte tappat bort adress och firmanamn till killen som sålde detta skräp hade jag åkt ner och trätt den över skallen på honom som en halsring.

Vill inte påstå att det är samma fel på din bil men undersök så att kylaren verkligen gör skäl för namnet.

MVH /// Paap R
bm
270
bmwkillen740
750 IAL -88
vad tror du om Nissens kylare??? dom som är av alumunium silver färg?? Vart köpte du din kvalitetskylare nånstans
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Har du luftat ordentligt?

Fungerar din fläkt koppling som den ska?

När nålen har kommit upp på normal arbetstemp, så kan du lossa luftnings skruven och kolla så det inte kommer luft/ånga ut ur hålet.

Att kolla fläkten kopplingen kan du läsa om i forumet.

Fungerar din vattenpump som den ska?

Det finns många saker att kontrollera.. :(

Visa användare
382
Micki
740ia-95
Nissens Kylare är helt OK.Jag har monterat dem under många år,aldrig haft reklamation på dem.Dessutom lämnar säljaren tre års garanti.
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
har du kollat att kylarvätskan verkligen är för het?det kan ju va fel på mätaren annars,själv tippar jag på luft i systemet,har du full värme på när du fyller o luftar?ibland måste man lufta flera ggr efter varann. mvh//jacke
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
polarn har en 735-90. den blev het vid långa kökörningar,det var fläktkopplingen på den.
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
blev mycket nu,kom på att du troligtvis har en elfläkt på din 735:a oxå.kolla så den funkar.
bm
270
bmwkillen740
750 IAL -88
Jag har bytt Termostat, o-ring, nya kylarslangar fyllt på expansionskärlet. Hur jag än fyller på med vätska så blir motorn het ändå jag fattar inte, och när jag öppnar luftventilskruven på termostathuset så kommer det bara ånga hela tiden inte vatten alls..vad är fel då?? Om luftpluggsventil fattas på kylaren typ fryst sönder den lilla plastpluggen och ingenting sitter där kan det vara så att det kan rinna ut vatten där så att det inte finns nå vatten???
Paap Reeder
Hej!
Jo precis som Micke säger ...Nissen hette min nya kvalitetskylare kylare.
Helt OK kan jag säga.
MVH /// Paap R
BMW Kungen
Låt luftningsskruven vara öppen på termostathuset tills det kommer vatten, kan ta en stund. Kolla så att det cirkulerar riktigt i kylsystemet. Annars kan vattenpumpen gett upp.

Mvh
/// Kungen
za
30
zac
540ia -97
Åk till en verkstad och be dem mäta av om det kommer avgaser el. dylikt från kylaren? eller exp. kärlet.
Det kan ju vara så att toppen är spräckt och kompressionen trycker ut vattnet och luft kyler mycket dåligt.

Zac
po
77
polman1
Bmw 528iaT-00
99% säkerhet är det vatten pumpens skovelhjul som har släppt från axeln.......Så ett byte av vattenpump står för dörren.Original vatten pump är att rekomendera........

*en Beemer gör inte livet perfect men betydligt bekvämare*
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
bmwkillen740: Samma fel hade jag...Visste inte vilket håll som termostaten skulle sitta på då orginaltermostaten som satt där var halv. Prova att vända termostaten om det går.

Med vänliga hälsningar Patrik A
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.