AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.099

Skruvat problem

Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Detta gäller en M20B25 motor!

Har precis kommit upp från garaget där jag fixat lite med bilen. Jag tänkte skruva av kamremskåpan, för jag hade märkt innan att det var lite glapp i den. Då så märkte jag att skruvarna var lösa (dom som håller kamremskåpan i toppen), man kunde dra ut dom. När jag hade dragit ut skruvarna så märkte jag att det följde med lite metallspån i gängorna.

Vad ska jag göra? Jag är ju student så byta toppen blir ju lite dyrt bara för ett par icke existerande gängor :). Kan man limma fast skruvarna med något eller finns det något slags cement man kan kleta fast dom med.... Tacksam för hjälp

Mvh,
Erik - BMW CS #05162
Min bil: Länk
El
338
ElNiko
325iT-92
Du kan ju alltid göra nya gänger... Borde inte vara nåt problem...
/Niklas
man kan t.ex använda sk. Helicoil insats gängor se här: Länk

alt. prova gänga om med samma diameter alt. gå upp en storlek om det är praktiskt möjligt

Lycka till!!

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Ja
760
JanF
530i-93
Helicoil är suveränt, har själv använt.

Vissa tävlingstrimmare drar i helicoil redan från början för att det blir starkare än original.
Som sagt...Helicoil borde vara idraget i alla lättmetallgängor redan från början...:)
Suverän grej som är lätt att använda och funkar kanon.
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Helicoil verkar ju vara bra, men vad köper man det. Hittade ingen info om återförsäljare på deras hemsida. Men dom kanske är vanliga och är lätta att hitta i välsorterade butiker eller?

Är det bara att plugga i dom och sedan skruva i skruven eller? tycker det borde vara mer att göra för att grejorna ska sitta fast ordentligt...

Mvh,
Erik - BMW CS #05162
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Helicoilgängorna skruvas ner i gängade hål i godset.

I ditt fall är det nog enklast (och mycket billigare) att göra nya och större gängor direkt i godset!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Funderade på att sätta i pinnbultar (eller vad det nu ska heta) i hålen och sedan på med locket och skruva fast det med muttrar. Tror ni det går, finns väl något slags lim/cement att fästa dom med i toppen. Då slipper man ju problemen nästa gång det ska skruvas.

Mvh,
Erik - BMW CS #05162
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.