|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 325 87a som jag ska ta bort kardanen på så att jag kan ta bort tanken. Ska fixa till tanken och svets omkring. Men det jag undrar är hur jag ska demontera kardanen. Skruvade bort muttrarna till slutväxeln sen när jag skulle lossa fram blev det problem. Det sitter något skydd omkring så man jag kommer inte åt och skruva loss där. Tacksam för svar | |
|
Jodå, du kommer åt.. (förutsätter att det ser likadant ut på din som på min) Det du tänker på är "hardyskivan" och där finns 6 stycken bultar, med tre av skallarna "bakåt" och de ter andra "framåt".. Du får använda dig av en spärrhylsa och en fast nyckel, så går det.. :) Märk upp läget på axeln bara, så du får tillbaka allt i "samma bulthål". Sätter du den fel kommer du få vibrationer och får då vrida den 180 grader och skruva ihop det igen ;) Eller kan det vara så att du menar mellanlagret kanske? det sitter i mitten av kardanaxeln, och isf finns där en "mutter" på den bakre delen som du lossar, så kan du få isär dom. Är inte 100% på hur det ser ut i den skarven, då jag endast rivit ner den, inte plockat isär min än :) Mister Anton "ant" kanske kan upplysa oss i frågan? --- .. vassast på ön ;) Länk |
|
|
Tack för sprängskissen etc Schrimp, men tyvärr har jag inte hajat hur man ska få loss grejerna. Någon annan som kan ge en beskrivning på hur man får loss det? Muttrarna sitter så tight mellen det cirkulära skyddet som sitter runt bultarna och växellådan att man inte kommer åt med någon vanlig nyckel. Tacksam för svar, måste ha ner det snarast Anders |
|
|
Jag har för mig att jag tog hjälp av en stor polygrip för att hålla hylsan som jag satte på skruvskallen, mot växellåden sett. Mitt spärrskaft fick inte plats och inte heller de nycklar jag hade. Lite fantasi kan lösa mycket i fall som det här. Lycka till /Anton |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.