AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
957

Mottagningsproblem på radion,eller?

mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Hej. Mitt problem är: Jag kan få in lokala stationer om jag befinner mig mitt i stan (Malmö) men kommer jag en kilometer utanför stan så brusar det bara i högtalarna. Det underliga är att även om jag inte får in något på FM bandet så kan jag få in både Franska och Tyska kanaler på AM bandet (bilen är import från Belgien,kanske därför).

Bör jag frukta det värsta att det kan vara antennproblem eller är det bara radion som är av aningen sämre modell?

Vart sitter antennen förresten på en E32-90 ?

"sex bakom ratten...gärna

Med vänliga hälsningar Patrik A
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Sök på "antennförstärkare" så hittar du all info!

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Fast då borde även AM försvinna, i synnerhet om det hörs utländska stationer under dagtid! Nej, det är inte gamla Belgiska eller andra radiovågor som lever kvar i radion...
Verkar som om FM-delen kanske har lämnat in, gör så här: Be att få låna en vanlig bilantenn med kabel och kontakt och plugga in tillfälligt på stereon. Även utan montering skall du få in bra med FM-stationer med denna. Isf är det antenn eller antennförstärkare som är kass, kolla då även så den har matningsspänning. Förutsätter att din bil använder värmetrådarna osv i bakrutan som antenn?

FP
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Folke: Det är inte så fruktansvärt mycket jag vet om denna radioinstallation. jag vet bara att den var förberedd för FM-radio vid leveransen så antagligen så har som själv pillat med radion. Dessutom så har den ingen hifi-paket så det skrammlar bara från fyra högtalare.

Den måste väl ha funkat från början? Har den ingen synlig antenn så är det rutan som gäller, då sitter det antennförstärkare i ena C-stolpen. Om någon skruvat själv kan de ha missat strömförsörjningen till förstärkaren, vit kabel på stift 16 i kontakten bak på stereon, om det är original. Om stereon är bytt så är det säkert här du skall börja felsöka.

FP
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
folke:

Bilen levererades utan stereo så det är säkert "hemma-meck", men jag tycker det verkar otroligt att den förra ägaren har kört omkring i nästan 13 år utan mottagning på radion.

Ett annat alternativ är att det har suttit en fin radio i den innan och att dom har bytt när den skulle säljas och så har dom bara kastat med radion och kopplat in bara de nödvändigaste kablarna.. Nåja, jag ska forska i det bara det blir lite varmare.

mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Jag har en uppdatering innan jag går lös på inredning och kablar, jag satt inne i Malmö och väntade på min sambo. Det snöade och jag tänkte att jag skulle höra lite väginfo så jag slog på 101,4MHz och jippi... Det fungerade... Perfekt mottagning.. Ahhh vad skönt tänkte jag, nu när det är dåligt väder och allt.... 23sekunder senare så försvann nästan all mottagning och det började brusa istället.

Säger detta något om just detta fallet?? Är det antennförstärkaren(bäva)?

Kan vara ett glapp i nåt kablage, antennkabel osv, eller inne i stereon. Möjligen antennförstärkaren också, men varför bäva? Sväng in till Returbilen, inte alls omöjligt att du kan hitta flera där för ett par tior. Jag var inom till dom förra sommaren, fanns flera bimmers med lättåtkomliga antennförstärkare.

FP
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Jo, returbilen tycker jag om.. har hittat en del trevliga grejer där både till min lilla bimmer och till en nyinköpta Audi 100Avant -86. Harrys är helt ok med, speciellt när det gäller fälgar och däck.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.