AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
655

318i tempmätare funkar ej.

Anton
Tempmätaren är helt död,jag har kollat kontakterna på motorn och dom ser helt okej ut,och in till mätarna i bilen går det ju två stora elledningar de går till alla mätarna i instrumenthuset,och allt annat funkar ju bra.Finns det nåt relä eller säkring som styr tempmätarn, eller kan det vara så att det går igenom serviceintervall systemet för det funkar inte heller,bilen är en 318-87 med m10 motorn.
Zo
68
Zodiac
Bmw E36 sedan -91
Hej, leta efter brott på kabeln, annars felsök instrumentpanelen, kan vara jordfel

Zodi@C
Hmmm...du säger att serviceintervallsystemet (SI) inte funkar. Detta kan betyda att de uppladdningsbara batterierna som sitter i instrumenthuset är slut. Dessa håller minnet för SI- systemet.
Jag vet att när batterierna är dåliga/slut brukar det bli problem även med andra instrument.
Kolla här för utbyte av batterierna:

Länk
Anton
Ringde BMW och frågade om batterierna men dom trodde inte att det var det som var felet,utan att hela si kortet måste bytas (1180kr ).Det kunde även vara tempgivaren som lagt av,går det att dra ny kabel om det skulle vara kabelbrott? hur får man in den i kontakten på rätt stift?
be
31
bever
523i touring
kolla lödningarna i kretskortet,vanligt fel om inte det hjälper är det troligen tempgivaren på motorn.
Anton
Jag ser på kretskortet att det har läckt syra från batterierna ner på kortet, + en liten färg skillnad intill,det ser ut som det kan göra på polerna på gamla bilbatterier.Går det att ta bort batterierna? dom har väl bara med service minnet att göra eller? men temperatur mätarn vill man ju ha igång.Annars kan jag inte se att lödningarna skulle vara skadade.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.