|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jag funderar mycket kring en import nu kommande sommar. (Polare och flickvän får stå ut med en del...) Det känns lockande att köpa en bil som redan har blivit förädlad i Tyskland. Man sparar ju en hacka på affären och så slipper man många timmars jobb. Men vad säger SBP? Att det går att modifiera en redan registrerad bil och sedan få det godkänt är ju ganska lätt. Länk =) Inte riktigt min budget men ett läckert skådebröd... Mvh Kjelle | |
|
Tror inte det om bilen inte är helbilsgodkänd. Min 528i Touring Länk |
|
| Tyvärr så är det omöjligt. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Vet att det fanns en topic om nån kille som blivit "pålurad" en "förädlad" seriöst ombyggd bil av någon typ av förädlingsfirma. köpte bilen av någon handlare obesiktigad/Reggad. det gick åt skogen . Så det är nog inte att rekomendera att köpa en sådan bil.som modellen inte redan finns i Sverige och har ett helbilsgodkännade. Undrar om det skulle funka som flyttgodsimport ?? ///MVH Hasso Länk |
|
Tyvärr är det bara Alpina som funkar att importera... Mvh |
|
|
En kille i min omgivning äger en Racing Dynamics gjord på M3 02. Rullade tidigare i Södertäljeområdet, numer bosatt i Stockholm söderort. Jag kan inte tänka mig att han kör den illegalt... 1.2 miljoner är för mycket för en bil som inte får ägas i Sverige. Sign Kjelle |
|
|
powerkjell, där finns massor med bilar på vägarna som inte borde finnas där :) Min 528i Touring Länk |
|
|
Flyttgods funkar ju alltid, knixet e ju att man behöver bo utomlands ett tag. /Erik |
|
|
Är ändringarna införda i briefet och godkända av TUV motsv så gär det bra på Bilprovningen också. |
|
| Pizza-Power: Snarare tvärtom, står det i briefet så är det helkört. | |
| Det är som TP säger, bättre att ändringarna INTE står med i briefet. Då är det som TP säger helt omöjlgit. | |
|
För att den ska gå att registrera i Sverige ska den vara i sitt ursprungsutförande. Står det alltså i fahrzeugbriefet att bilen är ändrad går den inte att registrera i Sverige med mindre än att man ändrar tillbaka den och får ett intyg på detta. rob_t_j72: Reglerna är exakt likadana för Alpina som för alla andra bilmärken, inga ändringar tillåts där heller. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Jag har ett brief där bilen har 235/40 däck trots att bilen endast är godkänd för max 225/50. Denna ändring står under Bemerkungen i briefet. | |
| Jeppe: Tror rob_t_j72 menar att alpina är den enda förädlade BMW-modellen som går att importera till Sverige. | |
|
acey: Alpina är ingen förädlare, det är en biltillverkare... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Ja, precis. Men om ändringar gjorts som är införda i Fahrzeugbriefet är det kört (om man inte först återställer till originalskick + inför det i briefet) Mvh |
|
|
jesperado: Läs om igen, "förädlade bilmodellen". Visst är alpina en biltillverkare (var det ens frågan?) men bilen bär fortfarande bmw emblen och bygger på samma grund som vilken bmw som helst (alpina köper mer eller mindre tomma "BMW-skal"). Eftersom BMW är delägare i Alpina kan man nog helt klart påstå att att en Alpina är en förädlad BMW. Även om det på pappret är "biltillverkare", iaf i Sverige. Känns nästan lite irriterande att haka upp sig på detaljer när svaret på frågan trots allt framgår tydligt. |
|
|
Acey: rätt ska vara rätt för att man inte längre fram ska bli misstolkad. Annars hade det snart dykt upp i en annan tråd " Men Jesperado sa att Alpina är en förädlad bmw" :) Min 528i Touring Länk |
|
|
acey: Diskuterar man om det går att importera förädlade bilar måste man ju skilja på bilförädlare och biltillverkare. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.