AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.905

Klimatproblem e39

mm
28
mmonika77
BMW 523i Touring -00
Jag har sökt lite på forumet men kan inte hitta något som kan hjälpa mig med detta.

Det är så att Klimaten ändrar bl.a gradantalet av sig själv lite då och då. Ett exempel som jag kan ta är följande, när jag stängde av bilen för att gå in och handla så hade jag den inställd på 20,5grader på både förar & passagerar sidan (har dubbel klima). När jag kom ut och startade bilen så visade den 22 grader på båda sidorna. Jag kan inte tänka att detta är rätt?!?

Jag har påpekat detta på verkstan när de skulle byta bromskivor och då så sa de att de hade bytt "displayen" till kliman, men det verkar inte som att det har hjälpt eftersom att exemplet som jag beskrev var efter att de hade bytt "displayen" som de kallade de.

Är det någon som har haft samma problem eller är det någon som har någon aning om vad det kan vara.

Hasso, du kanske har något bra förslag?

Ha det gött å kör gött!!
Car/key memory.
Vilken verkstad bytte klimapanel för detta "fel"?

/T
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nej inte så där sporadiskt, själv står min alltid på 22C och jag ändrar den sällan mer än på sommaren, det är väl ett grundläge egentligen med 22C. Men den ska inte ändra sig från det inställda läget när du stänger av bilen tycker jag.
Men det är så har att det finns ungefär 5-6 olika paneler och lika många mjukvaror genom åren, och det är inte komplativa med varandra sinsemellan. Kan ju vara så att du har fel programvara inmatad till den panel som du har, eller så kanske det går att programera så att kliman alltid ställer sig i "grundläge" vid tändningsfrånslag ?? Eller så tappar den minnet och återgår till 22C. Vet faktiskt inte ska kolla lite runt.

///MVH Hasso
Länk
mm
28
mmonika77
BMW 523i Touring -00
Det exempel som jag beskrev är bara ett av många olika varianter som den har ändrat sig till, ett annat som hände då jag tog bilen från garaget innan jag skulle åka och handla var att den stod på 19C på båda sidorna och på kvällen innan så hade jag ställt in den på 22C på båda sidorna.

Ett annat ex är från 22C på båda sidor med AC:n frånslagen, till 20C på ena sidan och 21.5C på andra sidan och AC påslagen?!?

Verkstan som gjorde detta var Mårtenssons i Hörby.

Ha det gött å kör gött!!
Ca
36
Canman
118D -08 5d
525i Touring -03
Hej mmonika77,

Jag har upplevt liknande fenomen på min bil men på min verkar den "komma ihåg" vad jag hade AC'n inställd på tidigare.

Ex. Jag kör min i 22 grader nästan jämt men ibland då jag ställt om den till säg 20 istället och bara kört en kortare bit så ändrar den tillbaka till 22 nästa gång jag startar. Men om jag ställer om den och kör ett längre tag så verkar den ta den nya inställningen.

Jag hoppas du fattar vad jag menar för jag gör det knappt själv =)

Som min fru brukar säga:
Ni män blir inte äldre det är bara leksakerna som blir dyrare! :)
Njuren
Enda jag vet är att när ja råkade ta extranyckeln så ändrade klimman sig till standrard eller va manska seja

BMW - i nöd och lust
120
Håkan M
BMW 116i -16
Som jag fattat det så ska den temperatur du hade när du stängde av bilen med en bestämd nyckel åtekomma när du startar bilen med samma nyckel igen. Om du använder din andra nyckel ska tempen sättas till den temp som var inställd just den nyckeln användes senast.

Det verkar som att antingen nyckeln eller minnet som håller koll på detta glömmer vad temperaturen stog på.

Vet inte om det här med färgkodning av nycklar är standard men så här funkar det på min.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Åfan!!, det är näcken det:)) Kan kanske vara så.
Ett alternativ är väl kanske att plocka bort batterikablarna och lägga ihop dom och se om det kan nollställa nått minne.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Efter att ha läst en stund i "the big bibel" så kan jag konstatera att det går som Håkan säger att programera nyckelminnet på olika nycklar för bla annat värme, AC/ fläkthastighet,varm eller kall luft, och automatisk fläktinställning.
Även så går det att progga automatisk låsning av dörrar, mm
Det är väl kanske olika på olika modeller och utförande.

///MVH Hasso
Länk
Car/key memory är väl extra på E39? Jag har läst nånstans om uppgradering av mjukvaran i kliman för liknande problem, möjligen exakt samma. Känner inte till Mårtenssons i Hörby, men jag tror att om man får tag i "rätt" person så kan de snabbt läsa av versionen på s/w och konstatera om den behöver uppgraderas.

FP
Man åker inte till Mårtenssons i Hörby ( sök inlägg på just Mårtenssons....) utan tar i stället och beger sig till Eriksson & Månsson, den auktoriserade BMW-återförsäljaren i Kristianstad, som kan dom säkerligen blåsa i ny asoftware om det skulle behövas...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
mm
28
mmonika77
BMW 523i Touring -00
Jag vill tacka all för alla goda råd, det var inte något fel på klimaten utan det var bara jag som hade missat att det fanns något som hette car/key memory. Jag provade med den andra nyckeln ett par gånger och det visade att det ställde om sig beroende på vilken nyckel som jag använde.

Men någon märkning på nycklarna hade jag inte så det var lite svårt att veta vilken som var vilken. Hur som helst tack för all
hjälp som jag fick.

Utan att starta någon ny debatt så vill jag bara säga att försäljaren som jag hade hos Mårtenssons var mycket trevlig och bra att ha att göra med.

Ha det gött å kör gött!!
Ma
73
Magle
740d x-drive -14
X1 x-drive -15
Mercedes 220SE -65
Nyckelminnet har väl bara att göra med vilket ingångsvärde som är på klimatanläggningen vid start?
Fäkten på min klima går aldrig upp i det övre registret. Oavsett om jag vill ha riktigt kallt eller riktigt varmt så går fläkten på högsta varven. Vad beror detta på?

Norrlänningen
Magle: Låter som fläktmotsåndet som spökar. Standardfel och ett nytt kostar 1000-1500kr på BMW.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Kupéfiltren kanske är igensatta, om du menar att fläkten går fullt men ger dåligt flöde.
Fläktmotstånd finns inte på t.ex E39 med klima och steglös fläkt, däremot ett effeksteg som styr motorns varvtal. Om det blir kortis i detta så går motorn fullt alltid, blir det avbrott så går den inte alls. Lödfel i effektsteget och dess kontakt har förekommit. Om den går att reglera inom visst område ligger felet möjligen i klimapanelen. På bilar med stegad fläkt brukar det bli avbrott i delar av fläktmotståndet och fläkten går bara på enstaka lågfartssteg och på högsta (då är motståndet urkopplat).

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.