AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
680

Vad för motorolja i 518IS E28

Vad kör ni med för motorolja i 518IS E28??? Oljelampan lyser lite för länge när man startar den kall. Jag ska byta till originalfilter och byta olja.

///M. Pedersen
(OO=00=OO)
Jo
193
Johan.L
320iA -04 Titansilver
Jag skulle rekommendera en mineralolja av god kvalitet. Min erfarenhet är att dessa "äldre" motorer mår bäst av det. Hade exempelvis en 320 -90 som efter byte från mineralolja till helsyntet gick upp högre i varv vid start av kall motor + att det tog längre tid för oljetryckslampan att slockna, dessutom lät motorn inte speciellt trevligt förrän lampan slocknat...
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Eller om du är osäker kan du alltid hälla i en bra delsyntet olja. De täcker ju liksom båda behoven...
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Eller en helsyntet, som över lag är bäst och täcker upp allt. Sök inlägg, Biltema har faktiskt en mycket duglig och välklassad helsyntet för vettiga pengar.

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Sök och läs de inlägg som JohanB har skrivit, han är forumets "oljekung".

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag finner ingen anledning att slå i en mineralolja ens i en äldre bilmotor!

Om du inte har kontakter som du kan köpa olja billigt genom, skulle jag satsa på Biltemas eller Rustas helsyntetiska 5W40-oljor, som har API SJ och ACEA A3-klassningar.
Bra oljor till bra priser!

Sedan finns det en liten risk att din motor har fått dålig olja innan, med mycket smuts invändigt. Och då kan ny olja (oavsett om det är syntet- delsyntet- eller mineralolja) lösa upp smutsen.
Så håll ett öga på hur oljan mörknar. Om den blir svart väldigt snabbt kan det vara bra att göra ett nytt olje- och oljefilterbyte efter 200-300 mil.

Byt alltid filter när du byter olja!

Att en motor får ett lägre oljetryck med syntetolja betyder paradoxalt nog oftast att smörjningen har ökat i motorn, då oljeflödet har ökat och går lättare samt att det inte byggs upp lika högt tryck i kanalerna.

Att motorn får ett högre kall-tomgångsvarv visar bara på att friktionen i motorn har minskat!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.