|
|
|
|---|---|
|
Någon som känner till om det är något jag kan kolla själv eller är det bara att lämna in? Det är ett BMW-orginallarm som hoppar igång ett par gånger i veckan även när Coupéskyddet är inaktiverat. Alltså borde felet sitta i sensorn vid någon av dörrarna, baklucka eller motorhuv, eller ? /Henrik | |
|
Jag har senaste månaden börjat få samma problem. Larmet utlöses av någonting helt oprovocerat. Det är aldrig några problem att larma på så jag har inga jätteglapp i dörrgivarna. Det är min slutsats i varje fall eftersom det inte går att larma på om en dörr är öppen. Jag läste i en annan tråd att ett dåligt batteri kunde vara boven men jag har inga problem med batteriet jag har i övrigt. Är det vanliga bilbatteriet som avses? Finns det någon batteribackup inbyggd i sirenen som kan vara problemet? Jag har inte orkat läsa på i manualen igen, hur är det man larmar på utan coupéskyddet? Den blinkar ju några gånger när man larmar av om larmet har varit utlöst. Talar den om vad som har varit utlöst genom antalet blink? Det finns tre typer av människor. Dom som kan räkna, och dom som inte kan... |
|
|
Man larmar på utan coupéskydd genom att trycka på larmknappen två gånger i följd och man ser på dioden mellan stolarna att den lyser till när man trycker andra gången. Jag bytte mitt bilbatteri i somras så det är inte det som felar hos mig, men som sagt om det finns ett backup-batteri ?? Jag vet inte om man kan utläsa av antalet blink vad som utlöst larmet, någonannan?? /Henrik |
|
|
beijnoff, Trycker du 2 ggr när du låser så är coupelarmet inaktiverat. Har du en blinkande lampa i backspegeln så syns det på den då den lyser "en extra gång med lite längre sken" just då du gör proceduren. |
|
|
En kompis hade liknande problem med sitt BMW-larm i sin Z3. Larmet utlöste helt oprovocerat. Det visade sig vara en avkännare i instrumentpanelen så ingen ska knycka stereon. /Carl Länk |
|
|
Kolla sensorn till motorhuven.Det var den som var felet på min förra m5a .Larmet gick på i tid o otid.. M-POWER! Länk |
|
|
jag tror att i era fall är det detta som hände mig förra året. står bilarna ute? Vid -2 eller nåt kopplas elvärme i spolarmunstycken och i sidospeglar då faller spänningen i batteriet som redan är ansträngt pga av kylan och då sätts larmet i gång. Det blir kedjereaktion vanligtvist för att ju mer den larmar desto svagare blir batteriet och desto oftare det larmar. Hände mig förra vintern då bilen stod ute i kylan. Ladda up batteriet till grön prick syns så tror jag att problemet försvinner. Kan ni endast ladda det up så att pricken är svart så tror jag att problemet kommer återkomma ganska snart och då är det dags att investera i ny strömkälla. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Jag köpte nytt batteri i somras och parkerar i garage både på jobbet och hemma så dessvärre är det inte det som är felet på min! Jag lämnar nog in min, för att få slut på eländet.. /H /Henrik |
|
|
Var sitter larmkontakten till motorhuven, jag tror att det kan vara den som strular då när jag tänker på det kan ha börjat efter motortvätt? /Henrik |
|
|
det kan inte vara svårt att hitta den. det måste vara antigen en del som trycs in när huven stängs eller en som är en pol där huven möts av en ledande kassossdel när den stängs så att strömen brytts när den öppnas. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Bucket, Har samma jobbiga problem efter att ha motortvättat bilen igår. Larmet har gått av 4-5 gånger sedan igår kväll. Hojta till om du kommer fram till någon lösning på problemet. /J |
|
|
Tja, Har haft samma problem länge. Lämnade in bilen på BMW i Kungens Kurva och de bytte någon pryl...men tror ni att det hjälpte?? Inte då...samma kväll som jag hämtade den från verkstan så gick larmet igång. Nu är bilen avställd över vintern, men jag måste lämna in den igen till våren för att få larmet fixat. Skittrist!! |
|
| Schager, händer detta endast på vintern eller även på sommaren? | |
|
Mitt funkar nu, vet inte om det är en slump eller inte.. Hittade en kontakt fram vid lyset under motorhuven som jag rengjorde och sprayade lite kontaktspray! Kanske inte ens var till larmet men som sagt så har det fungerat nu i två veckor. /Henrik |
|
|
Jag har nog löst problemet med tipset om motorhuvskontakten. Jag sprutade lite 5-56 på den och tryckte den in och ut några gånger och efter det har jag inte fått några mer falsklarm. Vad jag testade mig fram till var att det går att larma på oberoende av om huven är stängd eller inte så då märkar jag ju inte när kontakten blir dålig. Larmet går ju inte att larma på om någon dörr inte är stängd så det är ju mer självmarkerande. Tack för hjälpen. Johan Det finns tre typer av människor. Dom som kan räkna, och dom som inte kan... |
|
|
Dags att väcka denna fråga igen. Många goda tips kan man läsa här varav jag har testat beijnoff's senaste förslag. Funkade bra...i ett dygn i alla fall. Men det verkar som problemet i alla fall ligger i kontakten till motorhuven. Testade på samma sätt, dvs jag kontrollerade hur larmlampan blinkade vid pålarming. Snabba blink i början indikerar ju att någon dörr är öppen. Öppnar och stänger man motorhuven se'n så beter sig lampan normalt efter det. Dock verkar den ändock "tappa minnet" efter ett tag, så jag har en bit kvar i felsökningen. Spänningsfall pga av kyla kan det inte vara eftersom jag inte använder bilen på vintern. Och batteristyrkan är bra. Fler bra tips emottag tacksamt och jag vill tacka beijnoff för ett fall framåt. |
|
|
Jag bytte kontakten under motorhuven, kostade typ 70kr och gick lätt att bya själv. Sedan har det fungerat klockrent! /Henrik |
|
|
Min lösning har fungerat bra sedan i februari när jag skrev inlägget. 5-56 gjorde susen. Nu är det ju inte lika kallt och blött längre så det kanske hjälper ytterligare. /Johan Det finns tre typer av människor. Dom som kan räkna, och dom som inte kan... |
|
|
Jag snackade med en verkstadskille på BMW och han sa att det var vanligt att huvbrytarna gick sönder på Z3 så jag bytte också den. Men det som var problemet på min var stereo"brytarn". Jag har ju bytt stereo i min bil.... bakom stereon sitter en 5cm lång pigg som ska in i ett litet hål i instrumentbrädan... om inte den sitter i riktigt så kan larmet spöka... det var det som hände på min. /Magnus |
|
|
Jag har haft liknande problem med min Z3:a. Dock var det kabelhärvan som går från bakluckan som spökade. Först trodde jag att det var centrallåset som var kasst eftersom bakluckan inte låstes men larmet aktiverades och övriga bilen låstes som vanligt. Efter en stund gick billamet igång med ljud och ljus - pinsamt... ibland hände inget. Oftast gick larmet vid fuktigt väder. Bytte "centrallås-enheten" som sitter i bakluckan... men samma problem kvarstod. Upptäckte då att kabeln som går från bakluckan till karossen var lite skadad och efter lite pill upptäckte jag att en kabel var ordentligt skadad (nästan helt av). Har fixat detta och sedan fungerar allt klanderfritt. /Mfl |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.