|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag bytte alla Bromsar på min 320 i Augusti, men de har redan fått en stor "rost???-beläggning" på sig. Frågan är nu... Hur tar jag bort det!? Och med vad!? Tackar på förhand!!! Mvh Tobias | |
BeeMWe playboy |
Gör några kraftiga inbromsningar så försvinner nog en del rost. Är på jakt efter en fin 320/325a (E30) 88a eller nyare, sv-såld med s-bok (eller import med s-bok stämplad hos BMW). Möjligen en E34 525-535(ej röd/vit) i bra skick med lite lulllull. S-bok. Gärna nära Uppsala/Sthlm. (M)irc Dalnet #bmwpower |
|
Jo.... jag har gjort det! Men Problemet är att "bak" så kommer inte klossarna åt på hela skivan... Man vill ju ha bort allt! Mvh Tobbe |
|
pjotor |
Rost på skivorna bildas på bara ett par dagar om man låter bilen stå, du får nog vänta på att klossarna sliter in sig eller åka ut och tokbromsa. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det räcker med att tvätta bilen 5 minuter efter är det ytrost på skivorna.När man bytt belägg och inte knackade rent skivorna från rost innan, tar det ett bra tag innan de sliter in sig om man inte "tokbromsar" förstås vilket kan var att rekomendera till att börja med för bromsverkan blir ju inte så bra innan klotsarna anpassat sig efter skivornas form.Eftersom bromsverkan är lägre bak får man bromsa väldigt hårt för att få full effekt. Det är bra att några gånger i veckan speciellt på vintern försöka bromsa hårt för att det inte ska bildas rost på bakskivorna. (ett problem som väldigt ofta uppstår med försiktiga kvinnliga förare bakom ratten har jag märkt)beläggen kan till och med "rosta fast" i oken. Hasso |
Aldric |
Eller köp min 318 så slipper du dom här dumheterna med skivor bak .. hmm .. det där lät inte rätt. |
|
Hehe... Tack för svar! Nä, jag vill nog ha en rak-sexa under huven, men tack iallafall =) Det där med bromsverkan.... På bilprovningen så hade alla bromsar olika värden...??? Beror det på att bromsarna inte var inkörda "då"???? Lääääääängtar till våren... Inte roligt att tvätta bilen på OK GDS... =( Gott nytt år får man väl säga här också =) Mvh Tobias |
|
| För att ha friska bromsar ska man motionera dom regelbundet (precis som för dig själv =) | |
|
plocka bort dom och putsa lite med ett fint sandpapper Pengar löser inga problem men jag har hellre sex i en BMW än i en Opel.. |
|
|
Får man rost på yttersidorna på bakskivorna, samt en kant, har jag följande tips: 1. Palla upp båda hjulen i bak. 2. Ta bort hjulen och starta bilen. 3. Lägg i en växel och ta en järnfil och fila ner det oönskade |
|
|
Hej igen! Beläggningen sitter inne mot centrum.... Ca 1cm rost beläggning. Tjockleken alltså... =) Ska klossen ta hela vägen in??? Kan ju ta lite kort imorrn å visa hur det ser ut... Mvh Tobias |
|
|
Hejsan! Nu har jag lagt upp lite bilder... Vad tror ni? Går det bort med ett par tokinbromsningar??? Länkarna är som följer: Länk Länk Länk Ha det bra!!! Mvh Tobbe |
|
|
Lite svårt att se om hur set ser ut längs in. Jag tror att du ser det bäst om du tar bort hjulet och konstaterar om skivan är blank lika långt som klossen skall nypa. Det brukar inte vara några problem in mot centrum. Däremot bör du slipa bort kanten du har på yttersidorna, som jag beskrivit ovan. Vill du vara nogrann tar du bort skivorna och tar de till en verkstad som kan slipa skivorna. Kostar runt en hundring/ skiva. Ett enklare sätt är att ta hela bilen till en gummiverkstad som slipar skivorna på plats. Glöm ej att byta klossarna om du slipar om skivorna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.