|
|
|
|---|---|
|
Någon som kan tala om vad det är för skillnad på alla de olika avfettningsflaskor som finns...kall, micro...bla bla...det finns ju en hel uppsjö. Vilken är effektivast? *BAWORAK* | |
|
Kolla på www.nordicaudi.com i deras bilvårdsdforum där finner du allt du behöver veta. /s-w |
|
|
Du finner motsvarande i en avfettningsartikel på Stackens Bilvård. Länk - Artikel ligger på Länk men kräver medlemsskap. Det lönar sig absolut att läsa på lite om avfettning, eftersom olika sorter passar för olika sorters smuts. Speciellt luriga är naturavfettningarna som kan tillhöra olika avfettningsgrupper vad gäller smutsborttagningsförmåga. Så läs noga på förpackingen så att du får rätt typ - finns det ingen tydlig innehålllsförteckning så välj en annan produkt. MVH/PTR |
|
|
Själv kör jag med nå kokos avfettnig är bra till bilen å crossen! |
|
|
Hittills har inget kommit nära petroliumbaserad kall eller microavfettning, t.ex Hagmans av allt jag provat. Näsan är bästa instrumentet, luktar det lacknafta = petroliumprodukt. Av de s.k. naturprodukterna så tycker jag T-grön funkar bäst, men långt ifrån samma förmåga som t.ex Hagmans på att lösa tjära och asfalt som dubbarna river upp. Naturmedeln är dessutom riskabla, om det råkar torka fast så etsas det verkligen fast "för gott", sen är det kört, snabbt på med skölj osv, men man får jobba hårt jämfört med p-produkterna. Miljöaspekter tänker säkert någon, och visst att jobba på platta med avskiljare osv i avloppet är kanske bra, men man får använda fasiken så mycket mera medel om det står "natur" på flaskan. Frågan är om den totala miljöbelastningen minskar om alla kör enbart naturmetoden? FP |
|
|
Det beror på vilken typ av smuts det är på bilen! Den gamla grundregeln i kemi, håller än: Lika löser lika! Dvs om det är asfaltsstänk och liknande, är kallavfettning/petroleumavfettning absolut bäst. Om det är kalk/salt men väldigt lite asfaltsstänk, brukar microavfettning fungera rätt bra. Själv brukar jag använda petroleumavfettning under bilens sidolist halvvägs upp på karossen (och på bakluckans bakre del), eftersom det är där det mesta av asfaltsstänket fastnar. Över denna linje brukar jag ha microavfettning. Men ibland kör jag kallavfettning på hela bilen för att få den ordentligt ren. Petroleumprodukterna brukar bara kräva en bråkdel så stor mängd som miljöavfettningsmedel, så miljöbelastningen blir nog inte mindre med "miljöanpassade medel" då man måste använda mängder av dem för att de skall fungera bra. :o( Hellre en liten mängd (och det är inte mycket som behövs) kallavfettning i en tunn dimma (använd en blomspruta som man pumpar upp trycket i med en kolv, kostar 50 kr hos Biltema) än en hel liter miljöavfettning... Kolla även under "Gör-det-själv" under bilvårdstipsen! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Håller med. Men Hagmans båda produkter kallavfettning och microavfettning är båda petroliumbaserade, måste vara super då? Enl. min erfarenhet de bästa produkterna. FP |
|
|
Brukar inte microavfettning vara en blandning av petroleum- och alkalisk avfettning? Jag har fått för mig det i alla fall! Just Hagmans avfettning har jag inte testat, men det får nog bli en sådan flaska nästa gång jag skall köpa avfettning. Deras vaxer brukar ju vara bra! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
I något fall när jag haft lite alkaliskt kvar i botten på min pumpspruta så har det blivit en konstig klegg när jag slagit på Hagmans, så det verkar inte gärna blanda sig. Men jag minns inte vilken alkalisk eller naturavfettningssmörja det var. FP |
|
|
Det kommer en ny del i bilvårdsguiden som heter "Vad använder jag?" om ett par veckor som ger svar på det mesta inom området. Mvh Asken |
|
|
Jag använder Asfalt & tjärborttagare OKQ8 har.Brukar den väldigt sparsamt men är det bästa jag använt på hårt nedsmutsad bil../dutta |
|
|
Jag skulle återigen vilja hänvisa till den detaljerade artikeln på Stacken just för att säkerställa att alla förstår de helt olika användningsområdena för olika typer av avfettningar. Pga detta kan man inte säga att just ett preparat är bäst generellt - det beror på smutstyp, lackskydd, bilförarens behov och syfte etc. Dessutom är det svårt att säga vilket märke som är bäst - jämförande tester är svåra. Jag har i ett tidigare inlägg (och i en artikel på Stacken) testat en mängd olika petroleumbaserade avfettningar för borttagning av tjära och då var tex Hagmans sämst! MVH/PTR |
|
| Se upp med petroleumbaserad avfettning över "hela bilen" => risk för upplösning av rostskydd i dörrarna... | |
|
Ok, Om man har lackskydd på bilen, dvs haft den inne på lackförsegling och företaget som gjort det säger att skyddet tål "VANLIG" avfettning, vad betyder det? Är det bara att köra på med "kallavfettning" som jag förstått verkar vara det mest effektiva. |
|
|
Jag hade inte nöjt mig med att få en så diffus skötselinstruktion - be firman tipsa om vilka preparat som är lämpliga. För den regelbundna tvätten är alkalsik avfettning + högtryck, kompletterat med svampning ibland utmärkt. Kallavfettning tar vanligen mer på lackskyddet, så applicera det enbart det det absolut behövs (troligen på nedre delarna av bilen på vintern). Avfettningsguiden: Länk Sök också på inlägg om avfettning här: Länk |
|
|
Lahegas vinteravfettnig fungerar jättebra på vintersmuts OBS bara på nedre delarna av bilen Microavfettnig innehåller ca 30% kallavfettning och 70% alkalisk Benny |
|
|
Jag har testat Lahega (Herisolv tror jag den hette), funkade bra. De flesta petroliumbaserade medel funkar bra, betydligt bättre än s.k. natur eller alkaliska enligt min erfarenhet. Att de inte är vattenlösliga stämmer inte, emulgerande medel löser sig bra i vatten, till skillnad mot vanlig lacknafta, som dock funkar superbra för att lösa upp asfaltfläckar osv med. Stämmer säkert att vissa lackskydd och vax är känsliga för petroliumbaserade medel, men när det börjar låta som ett sandpapper på nederdelen av bilen när man svampar, och inga alkaliska medel hjälper, då återstår bara riktig avfettning. Hellre ren bil, sen får man vaxa osv. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.