AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
6.519

GPS, produkttester?

Sida 3 av 3
Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
Kör navman med ett eget program eller är det några andra som ligger bakom det? Vad heter det?

328: Länk
318: [Avställd] Länk
/Daniel
Ba
128
Barre
320 xDT M-sport -16
Vad gäller avsaknad av favoriter i Mio kan jag säga att de har valt att synkronisera med outlook kontakterna istället vilket jag helt klart föredrar. Lägg in din kontakt en gång i outlook och sedan har du samma information efter synkning i nalle, gps mm.

I gps:en går du in i kontakter, väljer vem du vill åka till (eller ringa till via bt) och klickar på färdväg och vips är du på väg.

Klart bättre än att sitt o pilla på ytterligare ett ställe med adresser.
Ok, låter inte så dumt. Men tyvärr har jag i 8 fall av 10 bara telefon och e-mailuppgifter i min outlook, och oftast när jag skall besöka några nya adresser, städer eller platser så finns de ju inte i outlook innan, då får man lägga upp dom där först, verkar osmart. Varför inte favoriter som i de flesta andra program, både navi och annat. Att kalla två möjliga val, varav en blir hemadressen, för favoriter är rätt missledande i mina ögon iaf.

FP
Ba
128
Barre
320 xDT M-sport -16
Föstår vad du säger men håller inte med... :-)

Vad gäller vad man har i outlook lägger jag mycket hellre till genom att skriva på datorn istället för på pekskärm.

Är man på nya platser kan du väl lika gärna skapa en ny kontakt i så fall alternativ skapa en POI.

Jag är en notorisk outlook-användere (måste det genom mitt jobb och då följer privata kontakter med av bara farten) så för mig fungerar detta klockrent. Jag ryser på tanken att jag skulle behöva lägga in alla kontakter en gång till som favoriter i gps:en. Som sagt, hellre gör jag det en gång för alla och då på ett tangentbord.

Sådan är jag...
Visst. Det ena utesluter ju inte det andra, synk osv med outlook är ju bra för de som använder denna, andra prioriterar kanske just navigatorfunktionen i burken, vill inte känna sig tvingad att koppla ihop med sin PC stup i ett osv. Då insmyger sig onekligen frågan hur Mio kan kalla sitt system för favoriter, medan de flesta andra lyckats väl med samma funktion?

FP
Ba
128
Barre
320 xDT M-sport -16
Nja, du kan ju använda kontaktfunktionen i gps:en precis som vilken favorit-funktion som helst så det fungerar väl utmärkt även om du aldrig ansluter gps:en till en dator.

Dom kanske helt enkelt inte skulle kallat det för kontakter och pushat på kompabiliteten med outlook utan kort o gott kallat funktionen för favoriter. Känns som det mest är ordet det hänger på.
Kanske det, jag testar. Man får då gå ur navigationsprogrammet för att bläddra i kontaktlistan osv och välja ut en kontakt, sen trycka nere till vänster så startar MioMap igen osv. Skall bli spännande att köra lite i praktiken, känns ändå som det vore bäst att ligga kvar med navigatorn i driftsläge osv.
Nog vill jag kunna spara några favoriter innan en resa t.ex genom att zooma på kartan och spara osv som i t.ex TomTom, utan att fylla på kontaktlistan osv, jag kanske inte ens vet adressen i detalj osv?

FP
Ba
128
Barre
320 xDT M-sport -16
Det du beskriver går bra att göra inom POI. POI:arna kan du sedan organisera i ett mappsystem.

Glöm bara inte att du måste vara i "kartläget" och inte i "förarkabinen" för att lägga till POI:ar. Trafiksäkerhet anger man som motiv...
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Efter ca: 700 mils körning med Navman icn720 kan jag komma med detta utlåtande.

Under körning på Autobahn sa GPS'n att jag skulle köra av motorvägen vid nästa avfart för att sedan köra på den igen... Väl uppe på motorvägen igen säger den fortsätt 110 km =)

Den kvinliga rösten stammar ibland när hon säger v-v-v-vänster.

Kartorna var inte direkt uppdaterade och en gång hamnade jag rätt taskigt på en enkelriktad gatan när jag var lite ouppmärksam.

Den fick spel ett par gånger och reset var det enda som hjälpte (Windows CE som spökar förmodligen).

Ibland kunde det ta flera minuter att få GPS signal, ibland 2 sekunder.

GPS'n var annars till otrolig nytta och den planerade nästan hela semestern åt oss. Mycket bekvämt, bara välja ett mål sen knappa in närmsta camping, mack, hotell etc.

Hade jag köpt en GPS idag hade jag köpt en Garmin 360 då jag kände att jag inte kunde lita på Navmannen. Ibland körde man t.o.m fel bara för att man trodde att GPS'n hade fel =)

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.