AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
6.520

GPS, produkttester?

Sida 2 av 3
En Tom Tom hade aldrig funkat nu på semestern då den är klumpig som en tegelsten. Nüvin tog vi bara med oss i ficka i sitt medföljande läderfodral och kunde på så vis både hitta tillbaka till bilen och restaurangen. ;) He, he... Vi slapp få den stulen också. Sen så finns det lite pratiskt bjäffs för den som vill med språköversättning och valutaomvandlare med mera som jag aldrig använder. Dessutom så kan instalera lantmäteriets Friluftskartor på Nüvi och ha den som en fick GPS på vandring om man så önskar. Skärmen är helt O.K för att inte säga bra så länge man riktar den mot sig. Och den tål starkt sol 44 grader en gång och det gick bra... Men som alla GPS:er så är den inte 100% på att hitta allt. Till exempel så hamnade vi på en nerlagd Shell i Helsingborg när vi skulle ha bensin, samt hamnade i en återvändsgränd när GPS:s åbäket skulle navigera till Kolding Hus hotel som för övrig fanns med förinstalerad i GPS:s en. Lite dålig men annars bara beröm. Det enda riktigt dåliga är att den kan tappa satelitmottagning i tunnlar och inte hitta tillbaka utan lite hjälp, men det kanske är något som felar på mitt exemplar? Och så ingår inte TMC utan det tillkommer om man nu vill ha det via en extern dosa. Prislappen är hög men det är vi väl vana vid med tanke på vårat bilval. ;)

Vill också tillägga att det bara kryllar om GPS i bilarna i Europa. Varje liten semester Golf och liknande har en GPS i fönstret. Oftast modell Jurasic Park. I Frankrike har dom en GPS med Guide Michelin inprogramerad, rätt lustigt.
Powermac: Jag hör att du inte sett de nya tomtom enheterna i verkligheten.
Dimensioner (BxHxD) 115 x 92 x 58 mm
De är väldigt små och smidiga, dock inte fullt så smidiga som en handdator.

De har för övrigt TMC med, och möjligheten att ta ner uppdateringar automatiskt för fartkameror osv. Den kan som sagt allt och lite till.

Tappar bort sig i tunnlar gör alla gps antenner som inte är kopplade till en ABS/ASC givare på bilen eller liknande. Den har ju ingen aning om du stannat i tunneln annars tex.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Jag har set, kännt, luktat, petat och smetat. ;) Det bästa med Tom Tom är väl fjärren, till man tappar bort den då förståss... Väldans fula tingestar dom där Tom Tom, otroligt ful kartografi. Men visst många är jättenöjda med dom. Fartkameror till Nüvi finns det med, här ---> Länk Man tycker att en GPS borde veta att man har kört in i en tunnel och kunna anta att man skall komma ut i andra ändan så att säga. ;) Lika så rastplatser, irriterande att ständigt få höra hysteriska tillmälen om "gör om rutt" bara för att man skulle ta en Segafredo kaffepaus på Autobahn till exempel. Va, lite får man väl kräva. ;) He, he...

Sterio vulgaris
Här är ett äldre test som AMS har tagit fram. Kanske bra att ha om man vill köpa begagnat då det lär dyka upp en och annan GPS på Blocket efter semestrarna skulle jag tro... Här Maj 2005: ---> Länk

Sterio vulgaris
Glömde att säga att testvinnaren 2006 enligt AMS är Garmin Nüvi.

Sterio vulgaris
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Idag for vi till El-Giganten och köpte en Navman 620. Ska väl konsumenttesta den och lämna ett utlåtande här sen. Det var en kompis pappa som köpte den till sitt jobb vilket passar oss utmärkt eftersom vi ska till Italien om två veckor :) Min kompis och jag var sugna på Garmin 360 men priset var betydligt högre (ca 1500) och hans far kände att det räckte med ca 5000 för en navigator. Han gillade fotofunktionen + att den kändes redig i matrialet.

Tack för era tips och synpunkter!

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Ett alternativ till Nuvi kan vara Mio C710. Lika kompakt, lika bra Sirfstar-III mottagare, inbyggd TMC, bra högtalare samt liksom hos Nuvi lite extra program och bling-bling men ett lägre pris!
Är intresserad av om någon har erfarenheter av Mio C710, har testat lite men utan svensk brux för just kartprogrammet.

FP
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Någon som vet var man kan få tag på en karta över tjeckien?

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
folke: Kartprogrammet MioMap V3 bygger på iGO (www.i-go.com) kör det själv på min PPC. Kan helt klart rekommendera det.
Sen vet jag inte hur mycke dom har gjort om från själva huvudversionen men på bilderna jag har sett så verkar det inte vara så värst mycke.

heltsonika: Kan inte hitta någon info ihuvetaget och 620. Är du säker på nummret ?

328: Länk
318: [Avställd] Länk
/Daniel
OK.
På www.i-go.com ser det ut att finna kartor över tjeckien.
Söker fortfarande svensk brux för MioMap V3, om nån har eller vet var.

FP
Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
Kolla in denna sida Länk
Direktlänk till svensk manual: Länk

Där finns det manualer, dock verkar inte den svenska manualen fungera som den ska IAF inte här.

/Daniel
Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
Denna verkar fungera som den ska: Länk

/Daniel
Har varit där flera ggr, tyvärr är den svenska manualen ej komplett (c:a 2Mb istf drygt 5Mb) och går ej att öppna osv, om de inte rättat till detta senaste dygnet. Skall kolla igen.

FP
Feedback: Manualen var korrekt nu, stort tack för tipset!
Då maler jag på lite till (utan att läsa hela manualen...): Det verkar knasigt med att bara kunna lagra två favoriter att växla imellan, jämfört med t.ex TomTom. Bra att kunna lägga in ett antal adresser i förväg om man skall ut på en veckas körning t.ex, eller hur? Andra användare av MioMap och C710 fär gärna kommentera.

FP
Bo
106
BosseP999
E93 325i Cab
Har en C510 - i stort sett samma pryl, fast med mindre minne, etc..

Är i stort sett nöjd med den, fast batteritiderna är inte på långa vägar så "bra" som specarana anger, så tyvärr får den där fula ciggkabeln hänga där alltför ofta.
Annars - snygg design, bra skärm, skapligt snabba uppdateringar, bra kvalitetskänsla.
Minus - batteritid, precisionen känns inte 100 (om jag svänger av en väg kan det ibland ta 50-75m innan GPS:en fattar det... den fortsätter på stora vägen en stund innan den hoppar över till avfarten).

Ser att manualen till MioMap V3 ovan är för C510, förmodar att det är samma manual för C710?

FP
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jonsson: Helt fel av mig. Icn 720 är det rätta namnet. I-go.com verkar inte vara gratis... Finns det inte fler ställen som har Tjeckien?
Ba
128
Barre
320 xDT M-sport -16
Har själv nu haft en MIO C710 ett tag och är helnöjd. Den seghet som beskrivs ovan att den inte hänger med när man svänger av vägen beror helt enkelt på att den har en funktion som håller "pilen" kvar på vägen (går att slå av). Detta för att man inte skall åka på en åker bara för att man kör på väggrenen och navin dessutom missar ett par meter (vilket alla ju gör). Kan varmt rekomendera denna. Allt detta för att "pilen" snyggt o prydligt skall hålla sig på vägen.

Funktionen för hastighetskameror är kanon med uppdateringar och mycket enkelt handhavande för att lägga till egna snabbt och lätt.

Aldrig sett en navi som så snabbt räknar om rutter. Rösten hinner knappt säga " omräkning av rutt sker" innan man har nytt förslag hur man hittar fram.
Håller i stort med.
Men saknar du inte "Favoriter", som i t.ex TomTom?. De två som Mio har kunde ju de ju lika gärna struntat i. Jag vill gärna sitta på kammaren och lägga upp rutter osv i förväg och spara. Eller har jag missat nåt?

FP
Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
heltsonika: måste missat att svara dig.. ska kolla lite vad jag kan hitta... allt behöver inte kosta pengar :) i

/Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.