AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
6.522

GPS, produkttester?

Sida 1 av 3
to
268
tooon
325ix -07
Nu till sommarn funderar jag skarpt på att skaffa en ny GPS enhet till bilen (hade Garmin's iQue innan).
Problemet är att jag inte hittar några som helst bra sidor där man kan läsa produkttester och diskussioner om diverse olika GPS nav enheter (är ute efter ett helt paket med enhet + skärm).

Någon som har nått bra tips?

/ Tooon
Jag rekomenderar Pioneers olika system, då jag inte sett något som slår dom på fingrarna. Vilket av systemen man skall välja, beror väl lite på vad man vill få ut av systemet: skall man kunna se på film, etc...
Själv har jag ett Pioneer AVIC 900 HVT. Finns bra beskrivningar på systemen på www.pioneer.se

Hoppas Du hittar ngt som passar!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det här är en av de bättre alternativen, som är flyttbart till vilken bil som helst och inte så där jättedyrt.
Länk

///MVH Hasso
Länk
to
268
tooon
325ix -07
Tack för tipsen!
Pioneer har hela tiden varit det system jag sneglat mest åt, framförallt med tanke på deras lösning med inbyggd skärm i DIN enheten.
Hur är Pioneer rent navigationsmässigt? Snabb på att räkna om rutter? Bra kartor o s v.

hasso : Jättesmidig lösning, det håller jag med om! Hade en Garmin iQue innan som funkade jävligt bra! Blir svårt att hitta en enhet som slår Garmin rent nav.mässigt dessvärre, på GPS är Garmin nog bland de bästa. (Enda nackdelen är att de inte stödjer NMEA vilket gör det svårt att använda andra kartor/navprogam än Garmins egna - vilka kostar MYCKET!)
Men jag tyckte att skärmen var lite väl liten vilket var anledningen till att jag sålde den till slut.

Jag har även kollat in Garmins StreetPilot, men dessa skärmar är inte mycket större än iQues.

Håller med hasso en bit på vägen, däremot föredrar jag själv TomToms mjukvara, har ett flertal kunder som inte varit nöjda med Destinator och en del har kört Navman med sisådär resultat.

Idag kör jag en Ipaq 5550, Holux seriell GPS mottagare (skall bytas ut mot blåtand) samt TomTom Mjukvara som är rätt suverän. till detta har jag ett 256mb minenskort för att få plats med lite olika kartor.

med en enkel hållare,lite laddkablage till bilen får du en trevlig lösning som är mycket mer än bara en GPS, du får alla fördelar av en handdator och den kan en hel del. Att priset är bra mycket lägre än en "riktig" bilgps gör ju inte ont. Visst det finns fördelar med att ha en stor skärm och troligtvis snabbare beräknings osv men jag tror nog att handdatorn är den smartaste lösningen.

Väljer du en lösning med en blåtandsbaserad GPS mottagare så har den fördelen att du kan ta den med ut i skogen när du plockar svamp eller upp till mount everest, den blir ju helt mobil och det är bekvämt.

Ur stöldskydds synpunkt är detta oxå ett attraktivt val då du tar med dig i stort sett allt när du lämnar bilen (eller bör göra det iallafall)

Tycker du det hela låter intressant får du gärna hojta till om du har frågor.

Johan S
Chassinummer:3527066
www.bimmer.nu Länk
sidan för Bmwtokar!
Toon:
Det system jag har, har precis som du önskar skärmen i Din-enheten, och en motor som fäller ut den. Din enheten har även radio, CD, Dvd-video och mp3 funktion, så det är en hyffsat komplett anläggning. Navi-datorn är en separat enhet, som man kan montera i skuffen el. likn.

Vad det gäller snabbheten, så är det det snabbaste system jag känner till. Jag har tidigare haft VDO MS 5000 och ett Blaupunkt DX-V, och pioneer är betydligt snabbare på att beräkna rutter/ räkna om vid felkörning.

Dessutom har årets system pekskärm, vilket gör att du slipper en liten "fipplig" fjärkontroll. Värt hur mycket som helst bara det!

Kartorna är också mycket bra. VDO är säkert lika bra idag, på den punkten, men Blaupunkt var sämre, då den använde Teleatlas data, istället för Navtech som Pioneer.

Märks det att jag är nöjd? ;-)
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
VDO använder navtech kartor.
Jag har VDO MS 5000 och är kanonnöjd! Har dock ingen erfarenhet av andra fabrikat.

Automat är bekvämt
Japp, VDO använder Navtech. Dock tycker jag att Pioneers system är både snabbare och mer tilltalande grafiskt, än vad VDO är. Men det är orättvist att jämföra iof. Pioneer är ju DVD baserat, och det är inte MS-5000. VDOs nya DVD system är jag inte så bekant med, men de varkar bökiga, då man "prenumererar" på kartor, och får köpa loss en kod för att kunna använda kartan för ett visst land, under en viss tid... låter inte som något för mig iallfall. Skall jag åka till frankrike vill jag bara åka, inte komma på halvvägs att jag glömde logga in på nätet och regga mig för en kod innan jag åkte.
to
268
tooon
325ix -07
Bstrom: Kanon, ska åka förbi nån handlare och be dom demostrera den Pioneer enheten - verkar smidigt!
Priserna på GPS utrustningar börjar dala i USA, så vi kan ju hoppas att det går åt samma håll även här!

pcdoktor: Jo en handdator är bra på sitt sätt, men är inte en iQue ett bättre alternativ med allt redan integrerat?
När jag köpte min iQue kollade jag även runt på andra liknande alternativ, t e x NavMan, men tyckte Garmin erbjöd i särklass bäst navigering och kartor. Kollade dock aldrig på TomTom.
Har du testat båda produkterna (TomTom och Garmin)?

/ Tooon

Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Jag har en Yakumo DeltaX (plockade hem själv från Kina) med inbyggd antenn.

Kör TomTom 5.0 i den och det är helt kanon.

Själv så vill jag kunna ta med mig navigatorn från bilen när jag inte använder den, stöldrisken är ju ganska hög annars.

Dator, alufodral, hållare och allt annat har kostat c:a 3.000:-

Tomtom's program är mycket användarvänliga, speciellt om man ska ändra någon inställning under färd. Den har allt man kan tänka sig, nattfärger, variabel volym (kopplad till hastighet), alternativa rutter osv osv osv
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag lyfter den här gamla tråden lite...

Är det någon som kan rekommendera en bra navigator till bilen? Kraven är att den ska vara portabel, blåtand, och menyer/vägvisning på svenska. Har sneglat lite på Pioneer AVIC-S1 men om det är någon som har köpt en sådan och gärna var man kan köpa en till ett bra pris kan gärna skriva något.

Jag har noll koll på denna form av utrustning så lämna gärna tips... Kan man ladda hem kartor och sånt via DC eller liknande?

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kör med en Navman icn530 som funkar utmärkt/prisvärd. Café har ett navtest i det senaste numret där icn530 står som vinnare. Du kan också installera vilken mjukvara du vill, tomtom osv.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Tack för ett utmärkt tips! Ska kila ner och köpa ett nummer direkt!
Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
heltsonika: Kartor och annat finns att tillgå på nätet ja..

328: Länk
318: [Avställd] Länk
/Daniel
Garmin Nüvi 360 är det du är ute efter ---> Länk Jag har en själv...

Sterio vulgaris
Jag har testat Tomtom Navigator 5 mot en Garmin iQue och skrivit om dem på Länk

Det är bara mina personliga reflektioner efter att ha ägt dem i några år.

Mvh

Tom
Navman icn530 är väääääääääääldigt långsam att handha, till exempel skrollning i kartan. Ful grafik och allmänt lite budget. men så kostar den betydligt mindre än Nüvi 360. Kolla in filmen med den imolaröda E46:an. ;) Länk

Sterio vulgaris
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag och en kompis var runt och kollade på Navi till bilen idag och vi tyckte att Navman 700-serien och Garmin 360 såg väldigt trevlig ut. Vi reflekterade över att Navman var lite "seg i knapparna" och att Garminskärmen såg en aning blek och utydlig ut. Nu fingrade vi inte så hemskt mycket på dom men skärmen kan man kanske ställa in i inställningarna? Hur funkar Garmin i starkt solljus?

Alla dessa affärer vi var inne på var ju som en bunker och vi fick aldrig någon GPS mottagning förutom hos BRL men dom hade inte Navman.

Det stora +'et för Garmin är ju att den är smidig att ta med då Navman 700 är som en tegelsten i jämförelse.

Hittade inte något test i Café förresten (Augustinummret). Det kvittar iofs ganska hårt då tidningen i sig verkar suga ganska hårt...

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Detta blir mitt tips: Länk

Provkört en god väns sådan nu i några dagar och har bara positivt att säga.
Den har dessutom en linuxkärna så den är stabil som få. Den har allt o lite till, smidig att fylla med mp3 eller annat kul med när man tröttnat på att navigera :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
910 är riktigt nice, om du lugnar dig några veckor så kommer 710 en tusenlapp billigare (cirka) mindre (enbart europa INTE USA/canada) kartor,flashminne i stället för HD i övrigt VÄLDIGT snarlik

Som wendtan säger så är den välutrustad,lättanvänd och stabil.

Det enda negativa är väl i såfall hållaren som är försämrad sedan föregångaren.

Johan S #4079 & #4079A
www.bimmer.se Länk
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Har oxå en Garmin Nuvi 360. Funkar kalas, och designen gör den väldigt portabel.

// M.v.h. Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.