|
|
|
|---|---|
|
Locket till motorn (oljepåfyllning) är jämt blöt, fuktigt eller vad fan det heter. Det är inte kylar vätska det har jag kollat. Sedan är det något gul aktigt medel runt hålet som ser ut som nån smörningsmedel av nått slag. Tipsa gärna om någon vet vad det kan vara. | |
|
Hej! Kör du mycket kortkörningar så kan det bli lite kondens under locket som du beskriver..."Smörjmedlet" du skriver om är just lite vattenblandad olja..Inget att bry sig om annat än att om man kör mycket korta bitar så skadar det inte med ett extra olje/filterbyte mellan servicarna...OBS! enligt mitt sätt och se. Du kan kanske prova att köra en längre sträcka och låta motorn bli riktigt varm och se om "vattenblandningen" försvinner.Brukar göra det. Mvh Janne. |
|
|
Tack för tipset men för 2 veckor sedan körde jag 600 km utan att stänga av motorn förutom bensin tankning och käk. Borde det hjälpa eller. Jag har hört det där som du beskriver och undrar ska man på nått sätt öppna topplocket och rengöra lite kanske eller kan man låta det va. |
|
|
Torka bort kondensvattnet och kör en längre sträcka så motorn och oljan blir ordentligt varm. Direkt när du stannar, öppnar du oljepåfyllningslocket. Troligen kommer du då att se vattenånga som försvinner ut ur hålet. Jag hade lite "grädde" på insidan av locket förra vintern och gjorde som jag beskrev ovan. Då försvann gegget. Hur långt har du kört med den olja du har i bilen nu? Modern olja kan binda rätt mycket kondensvatten utan att man ser det på oljan. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Oljan är en månad gammal. Bara det inte är farligt så tänker jag rengöra lite där inne till sommaren om jag inte har nått viktigt att göra. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.