|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag undrar om det finns något speciellt att tänka på vid byte av dämpare och fjädrar runt om. T.e.x ta isär på något speciellt sätt. Eller byta något mer samtidigt,, etc Har en 525tdsa -95 | |
|
Ett tips är alla fall att kontrollera att du har allt innan, dvs genomslagsgummin, dammskydd, ev "gummihållarna" till fjädrarna (har väl ett finare namn som jag inte kommer på nu). Kolla vad som behöver bytas av detta innan du skruvar i sär det. --- Always Diesel |
|
| Nje inte nåt speciellt. bara plocka ur fjädernbenet och vara noga med att fjäder spännarna sitter ordentligt när man drar ihop fjädrana. | |
| Samt rätt stötdämpare fram..det finns 3 olika..det gäller grovleken på kolven ang gängningen | |
|
Kolla noga längden på stötdämparna & fjädrarna så att du får rätt längd. Är det sportchassie på bilen eller std chassie? Kolla också stötdämparfästet/lagringen så att de inte glappar. Köp nya dammskydd är också viktigt. För att byta fram: 1. Ta bort framhjulen (såklart). 2. Ta bort bromsoken & häng dem i ett snöre eller liknande. 3. Lossa fjäderbenet i nederkant först, enklast på E34. Det sitter med 3 bultar nedtill. 4. Vik undan länkarmar/spindelleder. 5. Lossa krängningshämmaren/pendelstaget. 6. Lossa de 3 muttrarna upptill i stötdämpartornet (i motorrummet.) 7. Nu kan du ta loss fjäderbenet med stötdämpare & fjäder. 8. Sätt fjäderbenet i ett skruvstäd och sätt ditt fjäderkompressorer ordentligt! så att de inte glider när du drar åt. 9. Dra åt fjädern tills den släpper från talriken upptill. 10. Lossa den stora muttern som håller talriken/fjädern i stötdämparen. 11. Nu kan dra ur fjädern & talriken försiktigt. 12. För att få ur stötdämparen ur fjäderbenet lossar man en stor mutter på fjäderbenet, använd en stor poligrip eller rörtång. 13. Klart. Montera ihop allting i omvänd ordning. För att byta bak: 1. Ta bort bakhjulen. 2. Ta bort sittdynan (baksätet) dra uppåt så lossnar den. 3. Ta bort ryggstödet, sitter med ett antal skruvar, ta även bort nackstöden för att komma åt. 4. Lossa den stora muttern nere vid stötdämparen, kan sitta ordentligt hårt! Lossa sedan stötdämparen nedtill. 5. Lossa de 3 muttrarna upptill bakom ryggstödet. 6. Nu kan du ta ner fjäderpaketet bak. 7. Montera ihop i omvänd ordning. OBS! Detta gäller bilar UTAN nivåreglering! |
|
|
Det här med att det finns olika dämpare fram. Hur ska man veta vilka man ska ha? |
|
| Om du beställer hos BMW så är det chassienr....själv åkte jag till en Bmw verkstad jag köper delar av så dom tog loss toppmutter och kollade..det finns 3 st standard | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.