AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.243

323i -84, laddningslampa lyser ej

Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Lite små problem med min E30 och dess laddningslampa som inte lyser när man vrider på tändningen.

Har testat med annat batteri och felet kvarstår. Har även testat att koppla in annan generator men lik förbaskat så lyser den inte. Har även bytt laddnings-lampan.

Kan det vara något annat konstigt fel som jag inte har tänkt på? Typ glapp i instrumenthuset (varningslampan för bromssystemet och slitagevarningslampan lyser inte heller, kan det hänga ihop på nåt vis?).

Tack på förhand /Markus

PS. Då lampan inte lyser så laddas inte batteriet upp och det är ju det som är problemet...
pjotor.
är det inte tvärt om, att laddningslampan lyser när den inte laddar?
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Jo när ladd-lampan fungerar som den ska så lyser den när generatorn inte laddar som den ska. Men min lyser inte alls...och generatorn laddar inte heller.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du har nog ett avbrott i ledare på instrumenthuset som orsakar detta, jag vet inte hur det ser ut på E30 är det foliebaserat ledningsbana på baksidan??, det är bara att plocka bort instrumnet och felsöka med ohmätare tex och leta på den gemensamma nämnaren för de tre lampor som inte funkar. Har varit ute för detta vanligt på Volvo 740 bla.där det blir avbrott på folien.Sedan får du bygla avbrottet, kan var på både matning och jordsida. När laddningslampan inte lyser vid tändningspåslag matas/ magnitiserar inte fältlindningen i generatorn och du får ingen laddning.
Men du kan få generatorn att ladda ändå, om du varvar upp motorn ordentligt, så självmagnitiserar den fältlindningen på egen hand och laddar då normalt tills du stänger av bilen igen.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.