|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag har ingen garanti kvar, servar inte hos BMW och byter olja extremt ofta. Om RS är minst lika bra och billigare så borde jag köra på RS eller hur? Klart jag läste länken innan jag frågade. :) Finns det någon ännu bättre olja? |
|
|
Tycker väl att det kraftigt högre priset på TWS vore svårmotiverat om det var samma eller sämre egenskaper. Rekomenderar BMW TWS så kör ja på TWS. Är det egentligen nått att reflektera över eller ska du ha bilen 20.000mil så kan jag ha förståelse men som dom flesta kör mellan 1000-7000mil med en bil så bör inte det ha ens nån betydelse om det är RS eller TWS huvudsaken är att oljan har viskositet 10w60 då håller garanterat det lilla drevet i Vanosen som annars börjar rassla o slitas när man kör 5w30 oljor... Herr Ober, ein Autobahn bitte! |
|
|
jag tror iofs att det är lite overkill att köpa en olja som kostar närmare 700 spänn för fyra liter!!!. en högprestandamotor är inte en formel1 motor. visst, den behöver genomgång oftare än en vanlig motor men den klarar sig gott ovh väl på en vanlig olja. Our hardware runs better without windows |
|
|
Tyvärr resonerar många så, men det skapar ju arbetstillfällen då många vanosar måste bytas... Åker man 325 så kan nog oljan från Micro 169:-/4l räcka men inte på en M bil trotts att motorn inte belastas till 7000-8000rpm av alla förare så måste motorn ha balans för dom varven vilket kräver enorm precision som i sin tur kräver bra olja oavsett belastning... Rätta mig gärna om ni tycker ja har fel... Herr Ober, ein Autobahn bitte! |
|
| Med risk för att sticka ut hakan, frågan man ställer sig på detta forum är ju den att folk verkar tro att bara för att man äger en m-bil så är det plötsligt en möbel som man skall tas i med silkeshandskar. Naturligtvis så skall en m-motor behandlas och servas enligt rekomendation men om du gämför en helsynteth 10w60 av olika märken mobil, castrol och millers oil så tror jag inte att förslitningarna i mellan bytena (ca 800mil) är märkbart på en gatbil som m-bilarna ändå är. Men det är min åsikt och vill man bettala ocker priser för castrol olja så får man ju naturligtvis göra det.... | |
|
M5-Touring, Min M3 körs numer uteslutande på Nürburgring. Hur mycket skall jag brymig mig oljan? |
|
|
Vad trött jag blir på alla kommentarer ifrån de som INTE har en aning om vilken olja som skall användas till E46 M3 och varför. En oljas kvalitet och lämplighet för olika motorer beror på så mycket annat än bara viskositet...! Nu är det så här att Castrol TWS 10W-60 är den enda motoroljan som är godkänd av BMW så det är inte så mycket att diskutera. Johan, jag skulle fortsätta med TWS i M3an. Enligt BMW i Tyskland så är TWS bättre än RS avseende hållbarheten på oljefilmen, stabiliteten samt tendensen att inte skumma. Och i Tyskland kan du antagligen köpa TWS billigare än här i Sverige. /RS2 |
|
|
På högpresterande BMW M-motorer som körs på bana eller med fullgas hela tiden är en 10W-60 nödvändig. Men om man använder sin M-bil på vintern så är en högkvalitativ 0W-40, 5W-40 eller 5W-50 med API SL och ACEA A3-klassning helt klart att rekomendera. De funkar även på sommaren vid normal körning + lite skoj. =) Att bara TWS:en är godkänd av BMW är en annan sak... Mvh |
|
|
BMW:s högst lustiga ändring från SLX (0W-30) till TWS får iallafall mig att undra hur tekniskt bevandrade de är i och om motoroljor... Johan B rules! Mvh |
|
Esa |
Konstigt att bara Castrols oljor är godkända i en BMW. Kan det ha nått att göra med Castrols sponsring i F1? Det är klart som korvspad det har med det att göra. Om motorn efter olje byte går jämnare/lugnare och tystare borde inte det tyda på att oljan är bättre, friktionen minskar. Det har jag upplevt med både divinol 15W50 och motul 300V 15W60 jämfört med castrol TWS 10W60. |
| RS2: Och jag blir lika trött på alla självutnämda världsmästare i ämnet. | |
|
Esa: Varför använder du inte en 5W-50? Mvh |
|
|
RS2, Jag vill använda ha RS om det är säkert att den är minst lika bra för just E46 M3 annars känns det som fel sak att snåla på. |
|
Esa |
rob_t_j72: Min M3:a är ingen vinterbil, jag använder den mest på och till-och-från bana. |
|
fan vad ni gnäller om pris, om TWS är rekommenderad för M bilarna så använd den oljan, skippa några öl på nästa fest så har ni sparat in dom pengarna gentemot RS oljan. Punkt Slut. ######## # PAJALA # ######## |
|
| ämeh hörrö pajala, nån bärs dras det inte in på. det är sen gammalt. | |
|
*rob_t_j72 Därför man började använda 0w30 oljan i M5:orna först var av anledning att dom skulle klara longlife intervallerna 3000 mil så BMW skulle slippa dom dyra kostanderna för service då den är gratis första 10000 milen/3år, dock upptäckte man att den inte räckte till för att smörja vanosen riktigt som den skulle o resultatet har vi ju bevisligen sett med att många 99or har rasslande eller bytta vanosar ett probelm som senare försvann i kombination med bytt olja... Herr Ober, ein Autobahn bitte! |
|
| Finns ju alltid Omega's oljor om man tycker dom andra e för billiga ...... | |
| Håller med föregående talare, varför diskutera priset på Castrol RS vs Castrol TWS när det skiljet 10 kr litern i butik?? Oljorna har samma specRS har till och med något bättre klassning. TWS är en produkt framtagen för BMW och är den enda oljan godkänd för BMW M3 E46. Därför bör de få lyckliga som äger en M3 E46 lägga 80 kr extra vid varje oljebyte och köra på TWS medan vi andra kan köra på RS oljan som har bättre prod spec........ | |
| Det är väl självklart att om maqn kan köpa ngt bättre till lägre pris så gör man det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.