AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.352

Serviceboken borta - Vilken service behöver jag?

Hej! Tack för att du orkar kolla igenom detta inlägg. Jag antar att min rubrik egentligen säger det mesta, men jag kan lägga till att jag alltså köpt denna 89:a 320i i Helsingborg på Auto Hallen till ett rimligt pris. Den har nu rullat 20.000 mil och den nackdel som förelåg redan vid inköpet, nämligen att serviceboken saknas gör att jag inte har någon aning om när och vad som har gjorts, resp. inte gjorts med bilen reparationsmässigt samt även då på servicesidan. Mina frågor så:

Hur tar jag reda på om kamremmen behöver bytas?
Hur gör jag, med min extremt ansträngda budget, för att inte lägga mer än jag måste på service eller kontroll av bilen?
Vart kan man vända sig om man bor i Lund/Malmö och inte vill springa till Theanders eller annan auktoriserad BMW-handlare som ju mest fnyser åt faktumet att jag köpt en bil utan servicebok. Billigt och hyggligt räcker långt för mig, som inte kan lägga mycket mer på bilen än det som är absolut nödvändigt. En inspektion 1 b, kostar ju hälften av bilens totala värde...så jag vill helt enkelt ha lite råd om hur jag gör för att inte upptäcka att jag helt och hållet missat vad bilen "behöver". Tack på förhand!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du inte vet vilken service som har gjorts tidigare, skulle jag rekommendera dig att du byter kamremen, bromsvätskan och gör en insp2-service!

De flesta punkterna i inspektionsservicen kan man göra själv och spara rätt mycket pengar!
En gds-bok kan vara en lämplig investering.

Här är servicepunkterna:
Länk

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
donk330
Byt kamrem spännrulle och olja i motor låda o slutväxel så är väl allt i ordning.
Som Johan B säger vilket väll även innebär kylvätska?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Köp en 4L 5W-40 syntet (inte 5W-50) på Rusta eller Biltema + nån liter till? + oljefilter + luftfilter (alt. Micro). Kolla hur mycket olja din motor rymmer.

Åk till en OK med GDS, ovanstående fixar du själv. Kolla samtidigt hur bromsskivorna ser ut och hur mycket det är kvar på beläggen fram.

Kamremmen borde bytas så fort som möjligt, likaså bromsvätskan (köp den INTE från Biltema! köp en med 260-270´C tålighet, står på etiketten) och om du inte kan byta det själv, så lämna in!

Byt gärna växellådsoljan snart men bakaxeloljan kan vänta lite (några månader).

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Både kamrem + spännrulle ska bytas, köp från BMW och spar gärna kvittot!

Kolla glykolhalten i kylvätskan!

Mvh
Kowalski
Nebelicht: Gör som ovanstående föreslår:
En Storservice(inkl oljebyte förstås!)+kamremsbyte samt bromsvätska. På momangen!
En luttrad BMW mekare vet vad som skall göras även om det inte är auktoriserat om du ber om en inspektion1.

Välj en icke auktoriserad verkstad med bmwkunskaper om din ekonomi är kärv. Bor också i Lund och kan rekomedera följande:

-Rolf o Inges Bilservice i Harlösa (Ligger ngn mil nordost om Lund och Mekarna där är gamla rävar vad gäller BMW, bra priser)

-Åke Persson Bilverkstad i Valleberga utanför Ystad (en bit att köra men han har i gengäld mycket bra priser!)

-Need 4 Speed I Malmö som är något billigare än Förenade Bil och Theanders men inte mycket. De har ett solitt rykte här på forumet.

Ring till dessa och se vem som kan ge snabbast tid till bäst pris.

Annars vad gäller oljebyte (oljeservice) så kan du gott lämna in den på vilken mack/verkstad som helst, bara de häller på rätt oljekvalitet! Du tjänar kanske 100 spänn på att göra det själv men slipper flänga runt stan o fixa olja, filter, verktyg, GDS hall och bränna onödig bensin om du lämnar in bilen.

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 4918
BMWCS SYD
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Problemet med verkstäder är att de sällan använder syntetolja, vissa gör det men långt ifrån alla.

Ofta är det viktigare att byta oljefiltret än oljan, men extrakostnaden för syntetolja är bara 250-300:-...

I princip behöver du bara byta oljan + kolla bromsskivorna med lyften, resten fixar du utanför, så sparar du in nån hundring eller två.

Verktyg brukar finns på GDS, fast kontrollera det så fort du kört in! T.ex. OKQ8 i Skärholmen hade inga verktyg alls att hyra...

Mvh
Kowalski
rob: Du har nog fel där. Jag skulle vilja påstå att de allra flesta verkstäder tillhandahåller och använder syntetolja. Givetvis förekommer mineralolja/delsyntes också men om mekaren inte är totalt inkompetent bör denne veta vilken olja en 320i -89 bör ha. man kan naturligtvis hälla i billig delsyntes med reservation för kortare bytesintervall än med helsyntes. Tveksamt om man tjänar något på detta.

Att bara byta oljefiltret skulle jag inte våga göra. Känns inte som en bra lösning då de flesta oljor tappar i egenskaper med tiden. Byte bägge när du ändå är igång.

Slarva INTE med olje kvaliteten för guds skull! 320 motorn (M20??) motor är mycket känslig för just dålig olja, finns mycket skrivet om detta i div begtest mm. Köper du billig/dålig motorolja lär du med all säkerhet ha en nedkörd kamaxel inom kort.
Slår man ut driftskostnaden om man använder dyrare kvalitetsolja istället blir ändå merkostnaden inte mer än ca 50 öre/mil

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 4918
BMWCS SYD
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kowalski:

Ringde runt till några mekar på måfå och en kompis (som har verkstad), min kompis var helt klart billigast och använder Castrol TXT 5W-30, tyvärr är det lite för låg varmviskocitet tycker jag.

Han skulle ha 500:-. Alla andra verkstäder jag ringde (inga stora) skulle ha minst 562:- för 5 liter syntetolja + byte.

Iofs är inte det speciellt dyrt, men 5 liter 5W-40 syntet på Biltema eller Rusta går på max 250:- + max 1 timme gör det själv 100:-, dessutom kan man ju svabba av bilen lite samtidigt i detta saltland...

Det är ju inga stora pengar alls iofs.

Mvh
To
115
TobbenA
330XiT -03 M-tech II
316i T -99 Abs-fel
rob_t_j72--> Varför skulle man inte kunna hälla 5W-50 i motorn, det förstår jag inte riktigt?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det rob_t_j72, troligen syftar på är att Biltemas helsyntetiska 5W50-olja har mycket sämre klassning än deras helsyntetiska 5W40-olja.

Man kan givetvis använda en högkvalitativ 5W50-olja!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Kowalski
rob: Nu verkar dock "nebellicht" bo i Lund och närmsta Biltema ligger dessvärre(??) utanför Helsingborg dvs en trip på va 12 mil TOR. Tror därför det blir mycket billigare att lämna in den till någon mindre mekare som fixar det för dryga 500.

Tänk också på att tid är pengar...Man spar mycket tid på att lämna in den som istället kanske kan användas till något roligare än att krypa runt på GDS-halls golvet :)

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 4918
BMWCS SYD
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kowalski:

Ja, då blir det svårt att få det billigare genom att fixa´t själv. =)

Mvh
Mycket och mången tack för svaren!
Nu slänger jag mig på luren och bokar upp en oauktoriserad serviceman enligt förslagen. Tack, än en gång. Man kan verkligen lita på att det alltid är någon som kan på detta forumet. Guld värt!
An
291
Antiloop
E38 728iA
Ta med material så kan jag göra oljeservice till dig för 150 spänn inklusive gds-plats...
Aldric
Micro säljer 4L Mobil1 5w-50 för 399 och den är väl ändå godkänd av våra vänner på BMW. Dom har även Mobil1 delsyntet för 329:-.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.