AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.328

BMW vägrar göra Inspektion 1

Sida 1 av 2
CR
175
CRY
332ti-98
Hej!
Min Mor köpte en ny 316 E46 2001-02-01.
Den har idag mindre än 800 mil kvar till den första inspektion 1 servicen.
Hon ringde idag till BMW och ville boka en tid för service (innan 2004-02-01 för att få den gratis), men de vägrar att göra en Insp 1 pga av att det inte är dags för det, utan vill bara göra ett "extra oljebyte". Jag tycker att detta är väldigt dåligt, jag trodde att BMW var bra på att ta hand om sina kunder.
Har ni upplevt samma sak?
Ville inte ringa och klaga innan jag har hört eran åsikt.

---
BMWCS#2928
Jo
193
Johan.L
320iA -04 Titansilver
Vore otroligt dåligt av dem att inte serva bilen, även om den inte gått tillräckligt långt. Det är ju trots allt så att servicekostnaden är inbakad i nybilspriset, även om BMW vill få det till att det är gratis.

Jag tycker absolut du ska ringa och låta dom höra din åsikt.

Lycka till!
Jag hade provat o ringa runt till några återförsäljare o fråga.
De rör sig ändå om runt 4000 kr. För den summan kan man ju åka en bit. Vad jag har hört så är detta inte ett vanligt förekommande problem.

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Man har rätt till ett oljebyte varje år, om man inte kör "tillräckligt långt" årligen.

Vilka gränser de har för att göra en inspectionsservice, vet jag inte.
Troligen finns det en gräns, eftersom verkstaden interndebiterar BMW-sverige för "de fria" servicarna som de gör...

Kontakta BMW:s kundservice, de kan säkert svara på frågan!
Länk

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Det var inga problem att få service gjord strax före 3-årsgränsen trots flera gröna lampor när jag ägde min E46. Autovåx i Karlstad sålde bilen samt servade den. Mycket bra ställe för övrigt. Alltid trevliga och ytterst hjälpsamma. Allt till rimliga priser.
CR
175
CRY
332ti-98
Tack för era snabba svar!
Tyckte också spontant att det inte borde vara några problem, för det endna som vi har utnyttjat är en "extra oljeservice" och en ordinarie oljeservice, så det borde finnas lite "service pengar" över på morsans bil.
Har ni någon bra kontakt på kundservice i Solna man kan snacka med?

---
BMWCS#2928
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
På min gamla e 46a fick gjorde jag efter år 3 inspektion1 trots att bilen bara gått 4900 mil. Men då märkte verkstaden att de gjort fel och uppgav att de inte skulle få någon ersättning från BMW Sverige då bilen gått så lite på tre år. De undrade därför om de kunde skriva 5200 mil i servicehäftet ( tror jag att brytpunkten var) för att de skulle få sin ersättning från BMW Sverige. I annat fall skulle jag få stå för en del av kalaset. Så för att det inte skulle kosta mig något fick de gärna fiffla några hundra mil i servicehäftet. Klart är att det finns klara milgränser för inspektionerna och inte varannan oljeservice och inspektion osv.
CR
175
CRY
332ti-98
Freude am Fahren:
Din historia låter helt sjuk, jag hade direkt kontaktat BMW och berättat att de har serviceverkstäder som erbjuder sig att fiffla med serviceboken. (Dock förstår jag att de ville hjälpa dig, men ändå???).
Ska ringa BMW Solna imon och se vad de säger om morsans bil, återkommer med besked....

---
BMWCS#2928
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tyvärr är det många (jag inkluderad) som inte är speciellt nöjda med BMW Solna.

Mitt råd är att vända er till BMW i Segeltorp, har alltid blivit trevligt bemött där. Kanske du blir tvungen att boka service i Nyköping eller Uppsala?

Mvh
Co
85
CostasA
330ci -02
glöm inte Borgs bil!!
de e kanon
Kostar det verkligen 4000kr för insp 1 för en 316i? Det är ju minsta motorn.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
MAtrox, Jag gissar att det är samma arbete som utförs oavsett vilken motor det är ( M bilarna undantagna).

Min 528i Touring
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det enda som skiljer, är väl oljevolymen.
Vilket borde göra en 4-cylindrig motor ca 300kr billigare att serva än 6:orna.

Mvh

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag menade att din mamma skulle försöka få en gratis inspektion nånannanstans, hoppas verkligen att det bara var till Solna ni ringde...

Försök!!!

Mvh
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag var med om ett liknande fenomen. Bilen hade 3 gröna pluppar kvar och mycket riktigt fick jag en extra oljebyte inkluderad. Då jag kollade upp villkoren för servicen som ingår i bilen säger dom 3år eller 8000mil vilken som först kommer upp till. Verkstaden får inte betalat för jobb som dom gör( de ställen jag kollade med var Solna, Blombergs och Novation men det var ett par år sen) som inte faller under de uppsatta reglerna. Be säljaren av bilen förtydliga för reglerna om fri service salternativt be om information från BMW Sverige så förstår du kanske hur verkstaden står och vill ha betalt för det jobb ni upplever ingår i bilen. JAg kan ha fel men det här var det jag fann ut då jag kollade runt lite.
Hoppas det löser sig på något bra sätt
Mvh
Asken
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hur gick det Cry?
Som flera redan sagt här, att det är problem med Solna är föga förvånande, testa Borgs, Segeltorp eller Uppsala. Alla tre är avsevärt bättre än Solna.
Kowalski
Johan B: Glöm inte att en 316 dessutom har färre stift än en sexcylindrig maskin. Men det kanske bara byts på insp2?

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 4918
BMWCS SYD
Kowalski: Stämmer, tändstift byts bara på insp 2.

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
CR
175
CRY
332ti-98
Har ringt ett par gånger idag, då personen jag ville ha tag på inte har varit där (samanträde, lunch) plus att det har varit lite ont om tid på jobbet idag för att sitta och ringa, så jag gör ett nytt försök på måndag.
Trevlig Helg!

---
BMWCS#2928
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kowalski, nej stiften byts som sagt vid insp2.
Men då blir 4:an ytterligare ca 300 kr billigare (två stift á ca 150kr) än 6:an att serva.

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.