|
|
|
|---|---|
|
Hej. Tänkte riva kopplingen i helgen. Har tyvärr aldrig monterat ner någon förrut, men gissar att det inte är så svårt på just 518 iallafall? Är centreringsdon ett måste? Skall jag köpa på Biltema eller var? Sökt och hittat denna beskrivning till e34. Är det stora skillnader? Är det Torx på e28'an också? 1. ta ned avgassystemet 2. ta bort täckplasten för mellanaxeln 3. skruva ned mellanaxel (i hardyskivan M14 tror jag det är) 4. ta bort slavcylindern från v-lådan (låt den hänga i slangen) 5. skruva lös växellådan från motorn (vissa bultar är enklast att ta underifrån/bakifrån, vissa ur motorrummet. OBS! Torx-skruv(om det inte är bytt till sexkant). OBS. Tror också att du behöver ta bort en kåpa som sitter skruvad i motorblocket, underifrån) 6. dra v-lådan bakåt, du kan ju gardera med domkraft under om du inte heter Bamse och käkar honung 7. vips så ser du tryckplattan som sitter på motorn (bakom den sitter kopplingslamellen) och på växellådan sitter urtrampningslagret (framför en gaffel) 8. skruva ned tryckplattan och släng den tillsammans med den gamla lamellen eller sälj till ovetande person. Byt också ut bultarna som tryckplattan sitter med för de är ganska lätta att dra av (tror de också är Torx). 9. montera dit dina nya lamell, tryckplatta, urtrampningslager och gör tidigare steg i omvänd ordning. Tänk på att lamellen måste vara helt centrerad innan du drar åt tryckplattan, annars så kommer växellådan inte gå att styra in = inge bra alls. Lämpligt att använda för att centrera lamellen är en änd-tapp/ingående axel från en skrotad växellåda 10. lycka till Tack. Mvh // Stefan | |
|
Ja bort med lådan och dit med kopplingen, centrering är ju viktig som du skriver. Själv använder jag mig av en lös ingående axel från en slaktad låda vilket funkar utmärkt, låna en om du har möjlighet. Håkan |
|
|
Tack. Antar att jag får köpa centreringsdon på Mekonomen eller Biltema eftersom jag ej har eller kan låna.. Det är inga speciella Torx eller nått annat jag behöver? // Stefan |
|
|
Kolla hur Ed Moes gjorde Länk med länk till en slideshow |
|
|
ja ska byta kopplingen idag på min 530.. någon som vet var det finns någon guide hur man gör gärna med bilder... tack på förhand |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.