|
|
|
|---|---|
|
Jag frågar åt en kompis som har lite problem med sin 540 -94. Motorn går som den ska, men aldrig högre än 4000 varv. Kör man och varvar så dör den precis vid 4000 varv och vägrar varva högre. Likadant om man står på tomgång och varvar. Håller man full gas i friläge så går den precis till 4000, sen klipper den någon halvsekund, varvar återgen upp till 4000 varv osv... Några tips eller idéer? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! | |
| Skulle kunna vara kamaxelgivare.. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Samma symtom på En E39 523 fast där stoppade det vid 3000 varv. Stopp i katten var felet, den hade även fel på vevaxelgivaren som böts innan, då gick den ok på tomgång upp till just 3000 varv.Avgaset lossades vid grenröret, då gick bilen helt OK.Ny kat-11000:( Men detta kan ju beror på olika saker, klipper(digitalt) den direkt så bör det ju inte vara bensintillförseln utan tändningsbetonat tycker jag, eller nått som kärvar eller är felinställt i gasregleringen vet inte om E34 har gasspjällspotenimeter köret också. Inga felkoder nånstans, kan ju vara vettigt att kika om det är fel värden till att börja med, kan ju vara lättare att utesluta vissa saker. ///MVH Hasso Länk |
| Hade samma problem på min förra bil. Då var det nå som tryckt in skit i avgassystemet som gjorde att det knappt släppte igenom något. Fick rensa slutburken sen gick den som vanligt igen =) | |
|
Tack för svaren så långt. Nu har jag fått lite mer information. Det händer tydligen bara när motorn är kall. När den kommit upp i drifttemperatur varvar den till vartalsstoppet utan problem...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Då är det nog läge för en data avläsning så att alla givare och kallstartssystem kollas av kan ju vara nån givare som ger felvärde. ( Och vem misshandlar en kall motor ajaja) Kan ju vara automatiskt motorskydd för motormarodörer:)) Fick just bes påminnelsen från dina kollegor i Ö-O :)) ///MVH Hasso Länk |
|
Vem sätter sej å varvar en kall motor te varvtalsstopp!? Skulle inte tro d e bra för motorn så d e ju fint för killen att d klipper ju =) B M W - Do I need to say more! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.