|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ok, detta är inte direkt BMW relaterat..men jag vet att det finns många kunniga här, så jag hoppas det får stå kvar! :) Jag har länge drömt om en Nissan Skyline, & har nu hittat ett fint objekt på Internet. Bilen står i Tokyo.. ;) Jag undrar, bilen kan skeppas till Göteborg åt mig. Men vad händer där? Hur mycket moms, skatt, etc ska man betala? Hur är det med besiktingar, avgas etc? Tacksam om någon vet, eller kan tipsa om en sida där det finns info! Mvh Klas | |
|
hos Vägverket finns denna infosida Länk __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| Borde du inte kunna hitta ett bra utbud av bilar i England ? Vet att det finns firmor där som importerar Skyline's, borde va enklare att köpa i England än i Japan tycker man =) | |
|
Mosse: Visst är det väl någon/några på Zatzy som har gjort det? M V H Stephan |
|
|
Ja har en spoilernytt hemma där en artikel om en svensk som importerat en skyline från Japan är med. Tidningen är typ 2-3 år gammal :) bara så ni vet . BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
|
Tack! :) Jo, England kanske är smartare, men knappast billigare! Jag får en Skyline R33 GTS Turbo, 96 års modell, fraktas & klar till GBG för 74.000:- ! Dollarn är ju svagare än pundet nu... Ska kolla med killarna på Zatsy! /Klas |
|
|
Kul lär du få iaf ;) Lycka till |
|
|
Japp...för som som vill se bild på underverket så kan ni titta här! ;) Rak sexa 250 hk...+ ;) Länk |
|
Kowalski |
mosse: Jag vill inte förmörka glädjen men hur skall du göra med servicen? Har Svenska Nissan kvalificerad personal, ev specialverktyg mm som krävs för att sköta en Skyline här? För att inte tala om ev. reservdelar som säkerligen inte är direkt gratis då de lär tillverkas i mycket begränsade serier jämfört med övriga Nissan modeller. Kanske kan vara värt att kolla upp detta innan köp, det verkar trots allt finnas en kostnadsaspekt i dina funderingar. Jag vet att det jämförelsevis var väldigt svårt för de fåtal svenskar som privatimporterade Lexus i slutet på 80-90talets början till Sverige när det gällde just service och reparationer då de lokala Toyota mekarna aldrig hade sett bilarna i verkligheten. Men om det är lugnt på den fronten så tycker jag du helt klart skall satsa på en Skyline!! Kul bil som sagt! Mvh /Kristoffer BMWCS # 4918 BMWCS SYD |
| Kan säga att det är väldigt jobbigt och tidskrävande att importera bil från japan (är själv halvjapan). Men har du gett dig fan på att du vill ha en skyline så går det. Det finns ett par skyline i sverige varav 2-3 är importerade från japan. Det finns en kille i södertälje som ev kan serva värsting jappsar inte säker på om han kan skyline. | |
|
Tänkvärt... Man blir lätt blind när man fått grillor i skallen! :)) Service är jag inte så orolig för då Skyline har i stort sett samma komponenter som andra Nissan från samma tid. Frakt till Göteborg kostade 700 USD, sen är det skatt & moms etc, samt inregistrering, typbesiktining etc... Man har i slutändan en ganska unik bil för runt 100 tusen i alla fall... Tack VillaRosa för länken till Vägverket! /K |
|
|
mosse: Bilen som du hade tänkt att importera är högerstyrd men det visste du väl?!?!?!??? Mvh Jonas Har haft minst 200 bilar på 10år och BMW är klart OUT STANDING!! |
|
| snabb postbil ! | |
|
Sitter ratten på rätt sida? Skulle själv vilja importera en Nissan president från Japan men skulle bli för dyrt och krångligt pga deras vänster trafik. Ny bild 24 Dec- Länk |
|
|
Ok Mosse den här tråden har ju inte med BMW att göra så den är snart raderad. Om du har tur hinner du läsa mitt svar innan, läs snabbt. Innan jag importerade min Supra mkIV TT (en bland de första tror jag, till och med innan supramannen tog hem sin) så knallade jag ned till min Toyota verkstad och fråga vad de visste. Efter en snabbkik i datorn var svaret "Inga problem" vår reservdelslista och service instruktion är global så vi har alla saker med här oavsett om det sålts i sverige eller ej. Finns grejerna i europa brukar det ta 3 dagar, kommer sakerna från japan har det tagit runt 7 dagar. (Det klarar ju inte ens alla bilmodeller som säljs här) Så kolla med Nissan om de också grejar det. Själv så skulle jag nog inte palla med en högerstyrd bil bara. |
|
|
Tack för alla bra svar grabbar! Problemet om man vill ha en Skyline, är att ALLA har ratten på höger sida! :) Tror det är en vanesak.... Har kollat lite med tullavgifter, skatter, inregistrering etc....inte SÅ farligt mycket jobb faktiskt. Hyffsat bekvämt att kunna hämta bilen i hamnen i Göteborg, lättare än att åka iväg själv & hämta i England t .ex. Får väl se hur det blir.... /K |
|
|
mosse, får du den verkligen fraktad från japan för 700USD? /Johan |
|
|
Johan.. Ja tro det eller ej! jag reagerade på det också, men har dubbelkollat. 700 USD kostar det till Göteborg...! Det är sjukt vad billiga dessa bilar är, hittade en 97 nu som är trimmad, 18" fälgar, i mycket vint skick...för 59.700:- ?! Inte dyrt för en sportbil med rak sexa, 250 hk, turbo...från 97! Får väl se om man vågar! |
|
|
Det enklaste är att hämta en Skyline från England istället. Några saker du får räkna med om du hämtar i Japan saxat från zatzy. * Speditörer i Japan för frakt av fordon inom Japan. * Speditör för pålastning av fordon i kontainer i Japan. * Kontainerhyra. * Pålastning av kontainer på fartyg. * Terminalavgift i avresande hamn. * Materiella kostnader i samband med ovannämnda punkter. * Avregistrering och kostnad för nödvändiga dokument. * Stilleståndsavgifter. * Frakt: * Försäkring * Speditör för avlastning av kontainer. * Speditör för avlastning av fordon ur kontainer. * Terminalavgift i anländande hamn. * Tullavgift för alla ovan nämnda punkter. * Moms för alla ovan nämnda punkter. Förutom det så gäller det att man har rätt kontakter och tur för att kunna få fram dokument och annat som krävs för att bilen ens ska släppas in till registrering hos Bilprovningen. Om bilen kostar ca. 80k i Japan blir momsen ca. 25k för hel kollit tull kanske 9k frakt 20k? + allt annat på listan konvertering av lampor,bälten osv osv. |
|
|
Här är två bra trådar du kan titta igenom Länk Länk |
|
|
L33t Tusen tack. Man blir avskräckt... Verkar som England är det bättre valet om man ska göra detta...eller det bästa valet är kanske att behålla sin M3:a! ;) /K |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.