|
Sida 8 av 12
|
|
|---|---|
|
Johan M3: Den luftningsmetod som du beskriver fungerar inte på en BMW! Det går inte att pumpa ut luften med detta förfarande. Vad som händer om man gör så är att man faktiskt suger in luft istället! Du måste trycka in bromsvätska nedifrån genom luftningsnippeln och det kan man göra på flera sätt, mer eller mindre sofistikerade. Alternativt kan man lägga tryck på vätskebehållaren. Mitt förslag är att du först söker i forumet efter lämpliga metoder och väljer den som passar dig bäst samt förbereder dig väl innan du börjar, särkilt om du tänker göra det på en GDS-hall. Använd sökord som ”koppling”, ”lufta” o.s.v. och du lär få en hel del att läsa. Lathund (Ett av förfaringssätten): En bit smidig plastslang av lämplig dimension (c:a 7 mm invändigt) plus en bättre sprayflaska med bottenventil fungerar utmärkt. Ta bort spraymunstycket för att kunna fästa slangen. Låt en kompis hjälpa dig med att kolla att inga luftbubblor bildas i behållaren medan du pumpar nedifrån. I annat fall skall ni suga ut vätska ur behållaren och fortsätta att pumpa nedifrån tills vätskan i behållaren är klar och fri från luft. Luftningsnippeln behöver inte vara mer öppen än att vätskan kan passera igenom. Slangen skall vara ansluten tills luftningen är klar och du har dragit åt luftningsnippeln. Ha det gott och lycka till. Ellnas |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kläm åt kopplingsslangen vid huvudbromscylindern men en bromsslangtång. eller ta skyddspluppen på luftningsnippeln och sätt den på röret efter att du lossat det. Bara du inte tömmer burken på olja. Lossa röret ta bort cdv ventilen, sätt röret på cdvs plats direkt. ta bort bromsslangtången och öppna luftningsnibbeln så det kommer vätska. Sedan kan du lufta på samma sätt som bromsarna luftas med en medhjälpare tex. Se bara till att det inte tar slut i burken. ///MVH Hasso Länk |
|
OK, tackar! /Johan |
|
|
Tog via e-mail kontakt med Borgs Bil V-by då jag inte ville göra "operationen" själv (tummen mitt i handen) och förklarade vad jag ville ha gjort och hänvisade till denna tråden. Fick svaret: "Detta är tyvärr inget vi kan hjälpa dig med". Öhh, kan eller vill inte!? Confucious say: Man who run behind car get exhausted. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Fullt förståligt att dom inte vill/får modifiera sina konstruktioner vare sig dom är ok eller inte. Kolla med Perre Larsson Bil&Motorteknik i Huddinge. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack hasso för svaret. Trodde detta var en så pass 'enkel' operation att det inte skulle medföra några problem från BMW's sida, i särskilt om kunden specifikt begär/önskar förändringen. Kollar med Perre Larsson! Confucious say: Man who run behind car get exhausted. |
|
|
Perre fixade på min bil - vart kanonbra - det var hans första CDV-operation, han verkade lite förvånad först över uppdraget men fixade det snabbt och enkelt. Kan starkt rekommendera Perre och hans gäng... /Jake |
|
|
Fantastiskt forum detta! Nu vet jag vad som är "fel" på min bil och kommer at släga ut CDV:n så fort som möjligt. Pratade med en verkmästare på en BMW verkstad som sade att man får leva med detta "symptom". Och om man ville slippa sådant så var steptronic bra, för det hade han på sin E39 av samma anledning. Nu undrar jag VARFÖR BMW monterar detta? Alltså, någon anledning finns det väl. För att slippa lite klonk i drivlinan låter som lite långsökt. Finns det någon luftningsguide på nätet? |
|
|
Som sagt, det bara max en halvtimme så det är ingen stor kostnad att låta göra det på en verkstad. Men det är en väldigt god investering. Det hade varit värt 10 gånger så mycket :D Jag kommer aldrig att sätta tillbaka min CDV. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
| Jag har läst hela tråden och det verkar som ingen är missnöd? Men min lokala BMW mek avrådde mig att utföra operationen med motiveringen att han har haft flera kunder som har utfört detta och INGEN var riktigt nöjd efteråt. Vad är det som gäller här, var finns dessa missnöjda kunder. Skriv här då tack... | |
Varför inte prova ?? är man inte nöjd så är det ju inte mer än man skruvar tillbaka strypningen, inte svårare än att laga punka på cykeln. ///MVH Hasso Länk |
|
PowerMac: Vore intressant att veta vilka BMWs modeller som varit med och "klagat" ? BMW kommer aldrig att acceptera att CDVn tas bort, är din BMW mek auktoriserad BMW mek hos BMW ? Tror nog att mecken kanske var slö och inte tar reda på fakta... själv är jag nöjd med min justering och har inte hört någon annan klaga hittills. Håller med Hasso, prova själv och skriv vad du tycker... ! /Jake |
|
|
Nej, min BMW mek är inte auktoriserad men väl renomerad i stan. Han kan sin sak vad gäller BMW bilar, och han skulle lätt kunnat ta mina hundralappar för att utföra denna operation. Enligt honom så skrivs det en massa citat: strunt på nätet angående det ena och det andra. Hans erfarenhet är att folk som upplever sig ha detta problem kan härledas till att kopplingen börjar bli lite sliten. Och som sagt flertalet av hans kunder uppgavs vara missnöjda med modifikationen. Vet inte vilka bilar det rör sig om eller hur många dom där "flera" egentligen är. Han var lite stressad när vi pratades vid sist, men jag skall till honom igen snart i annat ärende och får väl ta upp diskussionen igen. Om det sitter någon här som är missnöjd så vore det bra om man fick lite info om varför. Sen så undrar jag vad denna "ventils" syfte är? BMW skulle lätt kunna spara mångsiffriga belopp på att låta bli att instalera detta. Varför gör dom inte det då??? |
|
Man kan ju också ifrågasätt varför en firma utvecklar en "onödig" adapter och säljer en sådan. När den egentligen inte alls behövs. Men saker och ting upplevs ju även olika beroende på person självklart men de som upplevt kopplingen som svårmanövrerad, ryckig och svårt att känna dragläget har upplevt en klar förbättring av BMWägare världen över dvs inte bara här på autopower. ///MVH Hasso Länk |
| Jag kan nog inte hålla mig och kommer att prova själv och rapportera här när det väl är utfört. Fast visst är det skumt att BMW lägger ut en massa pengar på något som inte verkar behövas... | |
|
"Sen så undrar jag vad denna "ventils" syfte är? BMW skulle lätt kunna spara mångsiffriga belopp på att låta bli att instalera detta. Varför gör dom inte det då??? " Just detta undrar jag också, BMW borde kunna göra stora besparingar på denna detaljen, så fyller den inget syfte, VARFÖR finns den där? Det är väl ändå inget de monterar dit för att de tycker det är roligt? O knappast ngt som kunder frågar efter, över disk! Confucious say: Man who run behind car get exhausted. |
|
För att dom tror att vi inte kan hantera en koppling förmodligen.:) och att inte utsätta drivlinan för nån chockverkan utan kopplingen ska "sliras" dit vid varje växling på högre varv :) Jag förmodar att du läst första inlägget. Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Tog bort min i helgen också, äntligen så känns kopplingen normal. Passade även på att spraya in lite klorin i luftintaget när jag hade filtret ovanför vätskebehållaren borta, så nu luktar det inte gamla strumpor heller när man har AC:n avslagen. Tack Autopower för alla bra tips. |
|
|
Tänkte bara tacka för alla glada tips i den här tråden! Plockade bort eländet till strypning ikväll och nu kan jag köra bil igen. Kan inte för mitt liv förstå att ett företag som säljer bilar med körglädje som argument kan montera nåt så vansinnigt på bilen. Det var inte helt enkelt att lufta på egen hand, men är man envis så går det mesta. |
|
|
Läste tråden och bestämde mig för att plocka bort CDV:n i samband med kopplingsbytet. Nu låter det kanske barnsligt men det enda jag vill säga är: WEEEEEEEEE!!!!! :o) Bilen känns flera hunda kg lättare när man ska iväg! Rekommenderas! Mikee |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.