|
Sida 7 av 12
|
|
|---|---|
|
Läste på den amerikanska sidan att det gick på dom mesta e39 men 535 fanns inte med men det borde ju gå på den med eller? och kan man bara ta bort den och skruva tillbaka utan den. och hur luftar man efter man har tagit bort den. Rinner inte oljan ut när man tar bort den? och vart sitter den , kommer man åt den om man lyfter upp bilen. Hur mycket behöver man skruva bort? Mvh Daniel No Turbo shit - Just real power |
|
|
Nu har jag äntligen fått bort CDV:n från 530:in. Jag tycker det blev stor skillnad, min parkeringsplats är lite tajt så jag måste backa väldigt försiktigt. Förr var det omöjligt att göra det utan att hela bilen "skakade och riste" men nu går den väldigt fint. Det blev även mycket bättre med snabba växlingar där jag förut hade lite problem med att få i växeln, även detta fenomen försvann. Operationen var löjligt enkel, lite tajt att komma åt själva CDV:n men inget hinder. /Fredrik |
|
|
Nu har även jag tagit bort CDV'n från min 320i E46, och fick i och med detta en mycket distinktare och precis koppling på köpet. Upplevde kopplingen som sunkig och oprecis innan, speciellt när man skulle lägga den i dragläge. Operationen gick på ca 20 minuter, inkl. luftning. |
|
bole |
Var du där o kollade på när de gjort d eller har du gjort d själv? --- Min: Länk Länk |
| Gjorde det själv hemma i garaget. Det är precis så enkelt som tidigare users beskrivet det! | |
bole |
Kan du beskriva enkelt hur man gör eller något man bör lägga speciellt märke till? Hur gick d att lufta kopplingen..osv --- Min: Länk Länk |
|
Som Hasso skrev tidigare i tråden: "Det är enkelt, du skruvar bort röret ur CDV , sätter gummitutan för luftningsnippeln över röränden så att inte bromsvätskan rinner ur och tömmer bromsbehållaren, tar bort CVD ventilen, kröker till röret lite grann så att det blir rätt vinkel, skruvar i det där CDV ventilen satt. Kontrollerar nivån i bromsvätksebehålleren och luftar kopplingen enbart elimentära saker utan svårigheter.Inte svårare än att byta ett bromsrör." ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
bole |
Det jag är orolig för är hur man luftar kopplingen, kan man göra dt själv, behöver man nån speciell anordning...olja? osv osv --- Min: Länk Länk |
|
Du behöver en liten öppen nyckel (kommer inte ihåg storlek), en slang som passar på nippeln och en liten behållare (typ flaska) att stoppa den lilla slangen i. Du behöver även ha bromsvätska tillhands att fylla upp med. Det är precis samma som att lufta bromsarna. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
bole |
Vet du var man kan få tag på såna saker typ var har ni köpt era? Vilka affärer och vilka artikelnummer? vore bra att ha :) --- Min: Länk Länk |
|
Finns att köpa på närmaste OK-mack :) ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
bole |
Ska gå dit o fråga efter en slang som passar på nippeln :) ska ta bilen i fickan o visa den för dem :) tack för tipset --- Min: Länk Länk |
|
Det går ju inte att lufta själv om man inte har en backventil på slangen. En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW! |
|
| E39 har självluftande koppling, låt locket till vätskebehållaren vara av och pumpa med pedalen tills all luft gått ut. Dvs slutat bubbla i behållaren. Busenkelt! | |
|
bole: Nu får du snart inte fråga mer! ;-) Åk till en verkstad och få det gjort istället för att snacka! ---- Magnus M, BMWcs NORD 4047 ---- |
|
bole |
hehe Magnus jag vill inte göra d på en verkstad :) när man gör d själv så gör man d ordentligt...nu har jag iofs tagit reda på vad man behöver osv av en kompis så ja fixar resten men tack för uppmaningen --- Min: Länk Länk |
|
Har en -01 självluftande koppling? Vet ej, men min -99 har det bevisligen. |
|
|
Jag ska göra detta i helgen. Alltså, skruva bort CDV´n, skruva tillbaka röret, ta bort locket på bromsoljebehållaren, pumpa med pedalen tills det inte bubblar mer, skruva tillbaka locket och allt skulle var klart? har jag fattat det rätt? /Johan |
|
|
Johan, Hur gick det? |
|
|
Ahh, jag hann inte med det förra helgen. Dessutom vill jag vara säker på luftningsprocessen först. Alltså om den verkligen är självluftande på en -98. /Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.