|
Sida 5 av 12
|
|
|---|---|
|
Läs på länken på första sidan så får du allt förklarat. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
| Gjorde det men tidigare, men tänkte att jag skulle få en lite bättre förklaring just hur man går tillväga på E39:an...kanske jag får ta och läsa om det igen då, lite mer ingående.... | |
| Fan, man skriver som en kratta. ;-) | |
|
I morgon eftermiddag åker den bort. Hoppas det blir så bra som det sägs ;) "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
bole |
äterigen ingen som gjort detta på en 3-serie? :) |
|
Nu är den borta !!! Jag märkte tydlig skillnad redan när jag backade ut från verkstaden. Kalas! Här har Anders, meken, precis tagit bort den "lilla rackaren"Länk och så här ser den ut i det fria: Länk bole: prova med att ta bort den. Blir det inte bra kan du sätta dit den igen. Det märks stor skillnad direkt. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
På E46 brukar CDV:n inte sitta direkt på slavcylindern, utan den sitter i skarven mellan den korta slangen (typ 3 decimeter) som går från slavcylindern upp till hållaren/plåten där det är en skarv till en längre slang som går ända upp till huvudcylindern. Funktionen och utseendet är dock detsamma som på E39, bara en något annorlunda placering med andra ord! Min kommer jag att demontera när jag byter bromsvätska (planerar det till våren)! Om ingen hinner före, kan jag göra ett mekartips rörande "operationen"... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
bole |
är det nån som har ETK del nr till den? Det va någon som sa att delen finns i ETK'n men att den inte är numrerat |
|
Bood, kan du inte förklara skillnaden? Jag tycker att kopplingen på min bil är helt OK, men läser man inlägg här blir man ju lite osäker..... /M Min bil: Länk |
|
|
tegel: skillnaden blir att kopplingen svarar som din fot/hjärna vill när den är borttagen, dvs destinkt eller mjukt. men när CDV:n sitter där så kontrollerar inte DU kopplingen/tryckplattan utan CDV:n genom att strypa bromsolje flödet. svårt att förklara det här men: tänk att du står vid ett rödljus och vill bli först iväg ;) du håller lite gas och släpper upp kopplingen ganska snabbt, vad händer, jo, CDV:n stryper olja flödet och kopplingen "nyper" åt i sin egen takt, inte som du vill låter som den slirar dom första metrarna, inte kul! en sak till som jag upplever det är att kopplingen blir MYCKET lättare/mjukara och det säger ju sig själv då ventilen fungerar som en "strypning" du skriver vidare: "Jag tycker att kopplingen på min bil är helt OK" ta bort den så förstår du skillnaden, enda sättet Ovan skrivet är som JAG upplever det, men jag tror att fler håller med mig lycka till //Zandman //Kent |
|
|
På E46 heter delen "spärrventil" och har artikelnummer: 21 52 1 163 910 (till alla motorer innan M54 i alla fall) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
tegel: zandman har sagt precis som det är. Man tror inte det är sant. Skillnaden är faktiskt ganska stor. Rekomenderas. Vad jag kan förstå ska det inte påverka kopplingen negativt om man inte bär sig väldigt klumpigt åt men det är ju upp till var och en att ta bort något som bmw tycker ska sitta på bilen. Jag ångrar mig inte iallafall. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
bole |
Hur kan man sabba kopplingen med CDV'n borttagen då? vad gör man? |
| Tog bort cdv:n i måndags och kan bara hålla med om att det blev skillnad, betydligt skönare koppling ;-) | |
bole |
Länk här är en jävlig bra länkg |
|
k1mzo: Det är en jäkla skillnad. Kopplingen lyder din fot på ett helt annat sätt efteråt. Skulle du ångra dig går det alltid att sätta tillbaka den. Min cdv får ligga kvar på hyllan. Jag lät göra det på verkstad (inte bmw:D). Det tar drygt en halvtimme. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
k1mzo: Nä, det var här "hemma i byn" på en VAG-verkstad. Det kostade några hundralappar. Säg att det tar 1 timme med din favoritverkstads timkostnad så har du ett pris. De hade aldrig sett något liknande på någon annan bil innan och kunde inte heller förstå vad den skulle göra för nytta. Vad BMW säger om detta har jag inte en aning om. De måste väl tycka att cdv:n fyller någon funktion...får man anta;) "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
Funktionen CDV fyller är väl att skona drivlinan från stötar, det finns ju folk som tror att kopplingen är digital och att mellangasa vid nedväxlingar vet de inte heller vad det är för nåt. Det är ju säkert ingen fara att köra utan om man vet vad man gör. En liknande historia på t.ex E34 är väl "förlängningsröret" som tar några varv runt vid slavcylindern innan det lämnar över till slangen. |
|
|
Jo, att den är tänkt att skona från stötar är nog riktigt. Men den innebär ju samtidigt att kopplingen slirar lite vid varje tillfälle. Dessutom blir ju känslan i koppling betydligt sämre eftersom det inte är föraren som avgör hur kopplingen ska arbeta. Vad jag kan förstå är det bara BMW som har den här funktionen. Är man tveksam ska man naturligtvis låta den sitta kvar. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
| Nån som testat att ta bort "strypröret" på en E34:a eller annan äldre modell? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.