|
Sida 4 av 12
|
|
|---|---|
|
1, Det vet jag inte... så jag tog bort den. 2, Det kan jag inte heller förstå. 3, Den minska kopplingens livslängd men anses öka livslängden på övriga drivlinan. Men för en nordbo som vet hur man kör med manuell skall detta ej vara ett problem. 4, Ja det går... men inte lika smidigt. 5, Vissa säger att en BMW skall ha en 8:a men jag är nöjd med sex. ;-) ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Ah!!! det förklarar varför det sålts så många automatare... själv var jag med o körde en 523iA engång... otroligt bekväm och komfortabel bil! Tack för hjälpen! 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
|
Vilken skillnad, det är som en ny bil!!! Jag tog alltså bort ventilen igår kväll, helt underbart. |
|
|
Grattis till insikten! ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
| Tackar! | |
bole |
är det någon som testat detta på en E46-a ?? MvH |
|
Jag tog bort ventilen på min pappas 523 häromveckan. Kopplingen känns mycket bättre nu. /Per |
|
|
Det här måste jag bara prova. Jag har undrat varför det är så svårt att krypköra och att backa upp i garaget. Det är likadant för flera jag känner. Det verkar helskumt att BMW har monterat något som gör bilen mer svårkörd. Hur som helst så ska den bort och jag ska tipsa andra att göra det samma. BMW six appeal |
|
bole |
fortf ingen som gjort detta på sin E46-a? |
|
Jag testade en kompis 528i -99 (med CDV'n kvar) och måste säga att den var mindre "dålig" än min 530iT -01 vilket leder mig att tro att det är den elektroniska gasen som ställer till det än värre på de nyare bilarna. Jag har tagit bort CDV'n och ångrar det inte en sekund, känns mycket bättre, men fortfarande är den lite skum på så sätt att den liksom knäar till när man ska starta. Uppträder inte så när den är kallstartad vilket jag tror beror på att tomgången är förhöjd då. Nån annan med el-gasen som känner igen sig? bole: Svårt att se att det skulle vara nån skillnad på en E46a, prova och meddela oss. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
El gas ?? det har alla E39or dvs resistorstyrd via två poteniometrar och ej mekanisk överföring om det är det du syftar på. Många klagar över kopplingen och bilen uppträdande speciellt vid krypkörning, fickparkering mm känns som dom tankat "kängurusoppa" dvs hoppit och ryckigt ///MVH Hasso Länk |
|
Jag trodde att det bara var de som har en "dosa" under gaspedalen som har "el-gas". Anledningen till att jag frågar är att en annan kompis fick byta ut gasspjället efter att det totalhavererat och sedan blev bilen mycket smidigare. Frågan är alltså om jag har (hade) två problem, CDV'n och en taskig potentiometer/gasspjäll. Kollar efter fler som kanske upplever detsamma. |
|
|
"Elgas": BMW uppdaterade trottelresponsen i och med 2001 facelift. Hur man gjorde det (mjuk eller hårdvara) ska jag låta vara osagt men ambitionen var att ge "ännu snabbare respons vid gaspådrag". "Känguru": Hade detta problem på en 525iT 2001. BMW bytte kopplinen, visade sig vara läckage i en packbox, kangurubeteendet försvann efter bytet. /M Min bil: Länk |
|
Gasfot |
Om man tar bort CDV:n helt, passar röret direkt på cylindern eller? Vore ju kanske bra att ha den liggandes om man skulle få för sig att det var bättre innan. Nu tror jag ju knappast att det kan bli sämre utan för som det är nu så gäller det ju att hålla i ungarna då kopplingen åker upp!! :-) |
|
"röret" passar direkt, ja men du kommer aldrig att sätta tillbaka CDV:n jag lovar ;) mvh Zandman //Kent |
|
Gasfot |
Tackar för svaret Zandman, tror själv inte att det kommer bli tal om någon återmontering men är man lite samlare så är man ;-) Helgen är räddad... Nu ska verktygslådan tas fram! |
|
åja, verktygslåd och verktygslåd, tror det var en 14mm och en 16mm blocknyckel som behövdes, hehe lycka till! //Zandman //Kent |
|
Gasfot |
Man tackar igen men det är ju så kul att få skramla lite med grejjorna man har! |
|
Gasfot: Helgen och helgen... lyckas du ta längre tid än 30min så är du duktig! ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Tjena! Kanske man ska göra detta ingrepp, någon som kan förklara hur man går tillväga, måsta man lufta systemet? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.