|
Sida 3 av 12
|
|
|---|---|
|
Och nu skall ju Hasso skaffa 6 växlad manuell så han får "kopplingstrimma" en V8. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tur jag startade tråden då, när jag hittade infot på en UK site. ///MVH Hasso Länk |
|
Zeckhausen snackade mycket om det på bimmer.org (numera roadfly) då jag hade förra E39:an... men då hade man ju steptronic så man brydde sig inte så hårt. Men nu fattar man ju varför de blev euforiska efter ingreppet. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Hej på er Det var skönt o läsa den här tråden. Köpte min 523:a för ca. två månader sen och har sen dess börjat tvivla på min förmåga o köra bil ( växla ) . 535:an har i alla fall inte det här problemet så nu får väl även jag skruva nån timme. There`s no substitute for cubic-inches -Hasse K- |
|
|
Halloj, Då vart CDVn väck, äntligen... ! Att en sån skitsak kan få förstöra inspirerande körning, fattar inte hur BMW tänkt, borde skicka räkning till BMW för borttagningen... Ha dé ! /Jake |
|
|
Ok alla! Har nu läst allt om spärrventilen ni skriver om, men kan någon förklara till mig hur känslan blir efter man tagit bort den? Ni verkar vara jättenöjda!! Upplever att min koppling är seg vid mer forcerad körning.... Sliter man mer på kopplingen eller? Mvh Dragolito |
|
|
Kopplingen blir "snabbare" och rycker inte. Den beter sig alltså som en "vanlig" koppling. Kopplingen (lamellen) slits otroligt nog mindre om man tar bort den lilla ventilen förutsatt att man kan köra med manuell växellåda. Det tror jag dock att de flesta nordbor/europeer kan. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
ok då ska den ventilen väck!! ska bli kul o testa *hehe* Mvh Dragolito |
|
|
Min åker också, vid nästa verkstadsbesök! Trött på tuggandet och hoppandet... Mike |
|
|
Är det svårt att nå den under min bil, vart hittar jag den? Mvh Dragolito |
|
|
Det är en grej jag inte fattar här...det är ju inga problem att växla en manuell 525i utan ryck. Eller? Jag kör bilen varje dag, växlar utan att det rycker och har ganska svårt att tänka mig att BMW monterat dit en ventil som försämrar köregenskaper och hållbarhet på det sätt som beskrivs här. Växlar jag fel när jag växlar ryckfritt? /M |
|
|
hasso: hur mycket fick du för 528:an ??? ///325/// |
|
|
Kolla länken i Hassos första inlägg. Om du inte tycker att du har kopplingsproblem skall du naturligtvis låta ventilen sitta kvar. Själv märkte jag som sagt en enorm skillnad. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Då fick man ÄNTLIGEN nytta av sina egna tips :DD. Borta!! finns inte mer, ny olja och utan CDV så fick kopplingen en trevligare/pålitligare och mera vanlig karaktär utan degheten som jag upplevde, tidigare. ///MVH Hasso Länk |
|
Enligt diverse amerikanska forum så skall inte M54B30 E46 ha denna ventil, men enligt Hassos Länk så har inte 330 ci denna? eller hur ska man tolka det? Jag har faktiskt inte rotat därunder något än, men tycker nog att kopplingen kunde vara mer direkt än vad den är. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Dvs jag har inte rotat därunder på 330n än. Jag har däremot varit med om att plocka bort den lilla otäcka ventilen på en god väns e46 323. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
Du får väl göra en okulärbesiktning. ///MVH Hasso Länk |
|
Jo, de finns planer för det, men de inte särskilt ofta man är därunder o kikar. Åka in på en GDS och hissa upp bilen bara för att konstaera att den inte sitter där känns lite snopet kanske :) Föresten "U Should have snailmail today" Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Denna sitter på min 328 också eller? Verkar så enligt länken Hasso hade med i första inlägget i alla fall....känner igen med i det där att det är svårt att få ett jämnt fint drag utan ryckningar mellan 1:an och 2:an i alla fall... En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW! |
|
|
Det stod att man fick en hackig start om man inte vet hur man ska köra med CDVn... hur ska man köra med CDVn då? Varför kör de fortfarande med CDVn? Är det tänkt att det ska förlänga kopplingens livslängd, den ökar ju slirningen och det borde förkorta livslängden ? Går det inte att köra sportigt med CDV? 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.