|
Sida 2 av 12
|
|
|---|---|
|
Bytte koppling i helgen... tog beslutet att ta bort CDV'n. Så här i efterhand kan jag inte förstå att jag inte gjort det tidigare! Det blev en ENORM skillnad av det positivare slaget. Rekommenderas varmt till alla som kör manuella BMW. Felet på min koppling var för övrigt just den ventilen! Lamellen var fortfarande i gott skick men man såg, framförallt på tryckplattan, att det slirat en del. Hittade inget smuts i ventilen men misstanke finns att det var så. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Magnus, var det bara att skruva bort CDV:n och sedan skruva i den skruv som var kvar på röret (den som gick in i CDV:n innan den togs bort) i slavcylindern? Låter nämligen frestande när jag skall byta bromsvätska/kopplingsvätska nästa gång. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Just precis så... vansinnigt enkelt! Tar max 20min på en E39. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Magnus M: Hur uppförde sig din koppling? Min är odistinkt och om jag våldar mycket i starten så får jag den att slira, aldrig annars. Det är svårt att beskriva känslan, men den är på nåt sätt mossig och odistinkt, kan det hjälpa om man borrar ventilen, eller tar bort den? Schnelle fart, Härliche fart. Länk |
|
|
Magnus, tack för infon! Får nog bli en demontering av CDV:n framöver. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Herr Gaspedal: Just precis vad du beskriver är den känsla som helt försvinner vid demontering av ventilen. Bara att kavla upp ärmarna! :-) ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Haha, så trevligt. Nåt att göra i helgen. =) Tack så mycket Magnus M. Schnelle fart, Härliche fart. Länk |
|
|
min koppling i E39 520 -98, "gnekar" när man trampar på pedalen, samtidigt som jag upplever hur den "hugger" när man ska iväg, och är väldigt svår att köra mjukt med, jag ska byta tryckplatta lamell urtrampningslager och slavcylindern, ska jag kanske ta och borra ur nippeln? förslag önskas, kanske jag inte behöver byta kopplingen? skall åtgärdas snarast iaf tjejen kan fan inte knappt övningsköra som den är, bilen har gått 7500mil, en gammal gubbe ägde den innan mig. Riktiga motorer har 6cylindrar =) |
|
|
Magnus M I artikeln antyder Zeckhausen att det ärmeckigare att bya på 6 cylindriga E39or "The photo in Figure 3 shows a 540i CDV. The Z8 CDV is identical. The replacement of the E39 525i, 528i, and 530i CDVs is harder since the device is located in a recessed area and the support for the hydraulic line must be unbolted before the CDV can be disconnected." Stämmer detta? Det låter på dig som det bara är att tuta och köra. Har nyligen köpt en 01 530iT och irriterar mig enormt på att jag liksom inte kan växla som folk längre. Hoppas att detta hjälper. |
|
|
Magnus M eller någon annan kunnig på just detta: Vad är bäst att göra, att ta bort ventilen eller att borra upp den och sätta tillbaka den?? För er som vill ha en i reserv om nåt skulle gå fel så kostar spärrventilen (CDV) ca 110kr på BMW. Schnelle fart, Härliche fart. Länk |
|
|
Vince: Nippeln tas enklast bort. Det man får göra är att böja röret närmare slavcylindern. Enda anledningen till att borra ur den är att det inte skall synas att CDV'n är borttagen för tex garantifrågor. Jag lovar på heder och samvete att det bara är att "tuta och köra". Men man måste veta hur man luftar sedan som det skrevs i ett tidigare inlägg. Är det lättare på en V8 så måste det vara oerhört enkelt! yel_low: ryck CDV'n först! Det är ju "gratis" ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Oj oj oj! Har precis kommit hem efter att ha monterat bort CDV'n, eller skitventilen som den borde heta. Det här är absolut den första modifiering man ska göra på en annars bra bil. Kan inte fatta hur dom tänkt sig att denna ventil skulle kunna göra nån glad..... Den enda den gör är att den säljer fler automatlådor. En kollega till mig bytte för något år sedan från en 523iA till en 525 manuell och hade den inte länge förän han sedan bytte til en 525iA igen. Tyckte då att han gnölade om ryckighet, men nu förstår jag honom. Synd att vi inte kännde till detta då! Alle men ur sofforna uch ryck bort ventilen som säkerligen sabbar BMWs ryckte. /Vince |
|
|
Ah... ytterligare en som skådat ljuset! :-) ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
På fredag så kanske jag får se ljuset i tunneln... Schnelle fart, Härliche fart. Länk |
|
|
Saij: Jag har stört mig på det på min 530 oxå, enligt ETK:n så sitter en "spärrventil" vilket väl måste vara CDV:n? Jag som trodde det var växellådsras eller något på gång, hmm.. kan det verkligen vara så lätt? /Fredrik |
|
|
>Dmi OK, åtminstone fler än jag som tycker att kopplingen är lite "knäpp". Får väl kolla hur det är ställt med CVD - kanske under helgen, men måste byta en "knäpp" kamaxelgivare först ;-). Mvh/Saij |
|
|
LAGFÖRSLAG!! Alla BMW-ägare måste ta bort CDV:n/Spärrventilen, det gjorde skillnad. Plötsligt kan jag köra som en normal människa igen =) Schnelle fart, Härliche fart. Länk |
|
|
Ja, visst är det märkligt att den finns över huvud taget? Jag har dessvärre kvar lite luft i systemet vilket gör att min koppling tar lite långt ner och är lite oprecis. Luftade genom att ta bort slavcylndern och hålla luftningsnippeln "högst" och låta det rinna igen av självtryck. Förmodligen inte tillräckligt länge dock. Fråga: Funkar det att lufta med trycksatt system och låta slavcylindern sitta kvar tror ni? Känns lite meckigt att ta bort den igen..... |
|
bole |
Chenixen... jag försöker läsa nu igenom allt och ändå ser inte svaret på min fråga (om nån nu orkar besvara den)...alltså Vad kan i värsta fall hända om man tar bort ventilen? Är det att växla in från 4-an i 3-an av misstag vid 120 knyck lr? och vad händer om man gör det och inte har ventilen där? det e lite oklart för mig här medan jag bestämmer mig för att ta bort den eller ej..har på jobbet utmärkta borrar som kan borra hål i ventilen utan att kontakta andra företag eller ta bort den |
|
Vince: Själv tryckte jag upp bromsvätskan nerifrån genom slavcylinderns luftningsnippel och höll på tills inga luftbubblor bildades i vätskehållaren. Det kräver att man tömmer vätskebehållaren emellanåt medan man fyller nedifrån. Om du istället skall lägga tryck på behållaren är bara att öppna luftningsnippeln medan trycket ligger på och vänta tills all luft har kommit ut. Detta syns bäst om man ansluter en slang på luftningsnippeln och leder den ned till en glasburk med vätska i. Vätskan klarar inte att rinna igenom rörslingan av bara självtrycket utan man måste trycka den igenom på ett eller annat sätt. Bole: Det går alltid att sätta tillbaks CDV:n om man av någon mycket konstig anledning skulle sakna den. Om du inte har anledning att dölja ingreppet för BMW då gör du bäst om du låter bli att borra ur den och istället tar bort den helt. Drivlinan tar alltid stryk om man är brutal mot sin koppling/växellåda och CDV:n självt är inget skydd mot detta. Ha det gott Ellinas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.